• wiseguy

    Medlem
    25 september, 2006 vid 17:56
    Aronh wrote:
    Är det någon som har erfarenhet av allergibesvär med epoxy? Jag har börjat jobba med epoxy och har fått endel utslag på armen, låret, hakan och kring öronen. Jag har fått dem efter ca en vecka efter det att jag senast jobbade med epoxyn.
    Är det rimligt att det kan bero på detta?
    jag känner en kille som råkade ut för en sak.. han och hans brorsa höll på och renoverade en båt och plastade en massa. Killen skulle efter ett arbete tvätta bort lite färg från händerna med vad han trodde va aceton. Han tog det som fans i en genomskinlig flaska och dränkte in händerna i… Men han upptäckte att det inte löste färgen men att det efter en kort stud började klia på händerna. Då visade det sig att han dränkt in händerna med härdare!!:. (minns dock inte om det var polyester härdare eller epoxi). Resultatet är att iaf att han nu har en utvecklad allergi mot det.
  • wiseguy

    Medlem
    25 september, 2006 vid 18:01
    getwet wrote:
    När hon fick reda på att jag ibland plastade med epoxi höll hon på att gå i taket……Inom kemiindustrin är det extrema säkerhetsföreskrifter för dom som handskas/kommer i kontakt med epoxi. Skyddsutrustningar typ “kärnkraftsuniformer” är ett krav. Epoxi är med andra ord extremt allergent samt vad jag förstått även cancerframkallande, så jag anser att ingen ska arbeta med epoxi utan skyddsutrustning, vare sig vid plastning eller slipning.

    alltså att få epoxi på händerna är farligt?.. men eftersom att det inte luktar nått knappt kan det väl inte va jättefarligt för lungorna? eller..

  • svenne

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:09
    wiseguy wrote:
    alltså att få epoxi på händerna är farligt?.. men eftersom att det inte luktar nått knappt kan det väl inte va jättefarligt för lungorna? eller..

    Är du på riktigt eller?

  • svenne

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:11
    Alex_ wrote:
    hur går det med surfbrädan aron? vi ska börja skära snart!

    det jag har erfarat är att plasthandskar “smälter” med epoxigojset… fick också utslag/allergi men det försvann efter ett tag….

    Då är sannolikheten stor att du inte använder epoxi utan polyester eller vinylester. Epoxi innehåller inte lösningsmedel.

  • marden

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:25
    mr_johan wrote:
    Mården wrote:
    var och köpte lite kolfiber idag på epotex o kom ihåg att fråga försäljaren eftersom ämnet är på tråden.
    han påstod att fenolfritt epoxi slipdamm är så ofarilgt som damm är i allmänhet för när epoxin var helt härdad efter en vecka om den va rätt blandat var den inte farligare än att slipa i en sten tex.
    så hans råd va att använda handskar eller smörja in händerna med en fet kräm o använda dammpartikel mask när man slipade iofs va han just försäljare.
    ehh.. stendam är inte nyttigt så om försäljaren gjorde den jämförelsen så ska man nog vara försiktig med epoxidammet.
    ja precis va jag ville komma till att inget damm är nyttigt men man dör inte knall ofall av det samt att det räcker med partikel filter behövdes inte värsta sortens gasmask.
  • wiseguy

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:51

    här finns svart på vitt vad som rekomenderas om man ska jobba med epoxi kommerciellt. läsvärt!
    http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_150.pdf#search=%22risk%20epoxi%22

  • rasmus_w

    Medlem
    26 september, 2006 vid 13:52
    Svenne wrote:
    Då är sannolikheten stor att du inte använder epoxi utan polyester eller vinylester. Epoxi innehåller inte lösningsmedel.
    Ja har för mig att vissa epoxiprodukter kan innehålla lösningsmedel, minns inte om det är epoxilacker eller epoxilim eller båda. Lamineringsepoxi gör det däremot inte.
  • alex_

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 20:54

    aha kanske därför höhö, då ska jag inte använda det till min frigolitbit med andra ord?

  • psn

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 12:13

    Min far har haft båtar som hobby sen 70-talet och har berättat hur han ibland fyllde ut sprickor etc, genom att lägga på epoxy och stryka ut det med ett finger (som han dessutom slickade på för att det inte skulle klibba!!!), rätt korkat,men då visste man ju inte bättre.

    Såhär 30+ år senare är han extremt allergisk mot allt vad epoxy heter, han får otäcka utslag av att i princip bara vara nära ohärdad epoxy. Skulle inte rekommendera att man avänder epoxy alls om man inte måste, och måste man, ska man nog se till att plocka på sig rekommenderad skyddsutrustning.

  • aronh

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:10

    Ledsen att jag inte varit så bra på att uppdatera hur det gick.

    Nu några år efteråt med lite perspektiv på det hela kan jag med säkerhet säga att jag blivit överkännslig mot epoximonomerer (ohärdad epoxi). I samband med allergireaktionerna var jag hos en hudläkare. Jag fick dock aldrig något riktigt svar på vad han trode det var men jag fick kortisontabletter som hjälpde mot utslagen. Utslagen var något fruktansvärt obehagligt. Kliade sjukt mycket och blev variga.

    Nyligen kom jag i kontakt med vad jag trode var färdighärdad epoxi. Rörde det knappt men fick åter igen samma utslag. Fast inte lika omfattande som första gången. Det är inga utslag som går över av sig själv heller utan måste behandlas med kortison.

    Det är värt att tänka en extra gång innan man ska hålla på med kemikalier. Det är även korkat att inte följa rekomenderade säkerhetsföreskrifter och vara oförsiktig som jag var. Helt onödigt att dra på sig en överkännslighet/allergi.

  • wew111

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 10:43

    game poker its too good site in here

  • wew111

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 10:46

    game poker online too nicely good site

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.