Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing allergisk mot neopren??

  • allergisk mot neopren??

    Publicerad av dsl på 31 mars, 2008 vid 11:53

    Igår blev det premiär på vattnet här i norrland, och första gången med nya dräkten, en ny 6/5:a från gul..
    Har aldrig tidigare haft problem med att använda våtdräkter och kände heller inte av något dom 2-3 timmar jag var i vattnet.
    men efter jag bytt om och satt i bilen hem började det klia satan och hela kroppen täcktes med röda utslag, ungefär som nässel utslag, vad kan det vara?

    Handuken låg på marken, kanske är det den som kommit i kontakt med nån giftig växt? nåt skit i vattnet? värmeutslag, frös ju inte det minsta trots att det var is här å där i viken.. Eller kan det helt enkelt vara dräkten och neoprenet, borde man då inte känt av något även när man var i vattnet, eller kan klådan å utslagen komma efteråt om man är överkänslig mot neoprenet..

    skulle vara skönt om någon kunde dementera att det skulla vara dräkten, eller ha en lösning om det nu skulle vara den, vill helst slippa skaltorris då jag tyckte 6/5:an var skön å smidig och ha på sig…

    Oregistrerad svarade 16 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jeppo_f

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:00

    Kan vara nått styggt impregneringsmedel. Tvätta den å försök igen.
    Shit vad nervöst!

    /j

  • nachoman

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:11

    Låter ju precis som att det skulle vara värmeutslag! Man behöver inte bli så varm för att få dem! Sticker det lite när man trycker på den irriterade huden så skulle det vara min gissning.

    Har inte hört om att någon är allergisk mot Neopren, dock kan jag tänka mig att det går att utveckla en allergi då det består av en massa klorföreningar.

  • dsl

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:12

    Så kanske det kan va, dräkten är ju som sagt sprillans, tack för tipset 🙂

  • dsl

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:16

    @Nachoman 455213 wrote:

    Låter ju precis som att det skulle vara värmeutslag! Man behöver inte bli så varm för att få dem! Sticker det lite när man trycker på den irriterade huden så skulle det vara min gissning.

    Har inte hört om att någon är allergisk mot Neopren, dock kan jag tänka mig att det går att utveckla en allergi då det består av en massa klorföreningar.

    Sticker vet jag inte om det gjorde, det kliade nåt helt sjukt, visst har en gammal sliten dräkt kunna klia lite smått innan, men detta var nåt helt annat, som sagt nässelutslag från halsen till fötterna,, visar sig värmeutslag på samma sätt??

  • nachoman

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:20

    Jag vågar inte ställa någon diagnos, trots att jag anser mig vara en ytterst kompentent lekman/hobbyutövande läkare! 😉
    Kanske värt att kolla upp om det hänger kvar!

  • svenne

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:26

    Använd en bra hudkräm och prova med en rashguard, jag hade också lite känningar på min förra våtis men det försvann efter par gånger. Jag hade dessutom den hängades luftigt hela tiden mellan surfen (en pinne på tvärsen inne i dräkten för att spärra upp den och hängandes på galge), så det kan ha varit lösningmedel som inte hade dunstat som fanns kvar. Du kan prova att tvätta av insidan med utspätt diskmedel eller ättiksprit också.

    Att du tycker att det var skönt med gummidräkt, det är mer information än jag behöver… 😉

  • nachoman

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:29

    Det kan också vara någon typ av mögelgift som har gett dina utslag! Det växer ju lätt mögelsvampar i dräkten om man inte torkar den och har den luftigt precis som Svenne säger. Svamparna ser du inte och det finns hur många olika potentiella gifter som helst som kan ha orsakat dina utslag! Skölj den i rikligt med vatten och låt den sen torka.

  • carolinec

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 15:56

    Får också utslag av min våtdräkt. Röda prickar som kliar (inte alltför mycket) och som försvinner på några dagar. Ser ut ungefär som soleksem. Spelar ingen roll om det är vinter eller sommar, tvättade våtdräkten med såpa med det gjorde bara marginell skillnad. Vet att jag googlade på typ “neoprene allergy” när jag först upptäckte det och fick en del träffar. Tydligen är neoprenallergi välkänt framför allt i dykkretsar. Suck.

    Tråkigt nog så verkade det dessutom som att ett märke som fungerade för någon inte nödvändigtvis fungerade för någon annan. För mig funkar det om jag kör med rashguard under våtdräkten. Får bara utslag på axlar/bröst/mage, resten verkar klara sig av någon underlig anledning. Tänkte testa någon annans våtdräkt och se om problemen kvarstår, men det har inte blivit av än.

    /Caroline

  • snaffe

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 16:53

    Hade samma problem första gångerna jag använde min kortärmade dräkt. Fick utslag under armarna och en bit ner. Efter att jag använt dräkten ett antal gånger har problemet försvunnit helt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 april, 2008 vid 15:44

    Är definitivt ingen läkare med rätt att ställa diagnos, men kliandet skulle även kunna vara hudsvamp. Det har en tendens att klia satan efter varmvatten såsom varma duschar och våtdräktsanvändande – utifrån egna erfarenheter.

    Det finns mycket bra schampon på apoteket – att smörja in hela kroppen i – för ändamålet, men de är receptbelagda. Besvären försinner efter ett par behandlingar men brukar komma tillbaka lagom till hösten (efter en säsongs våtdräktsanvändande).

    Vad det än är finns det säkert någon behandling som gör att besvären försvinner. Det finns värre, t ex vattenallergi – tänk på det!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing allergisk mot neopren??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.