Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allroundbrädan – den bästa brädan

  • Allroundbrädan – den bästa brädan

    Publicerad av andersbq på 3 april, 2008 vid 16:49

    ” ALLROUNDBRÄDAN DEN BÄSTA BRÄDAN

    Det har varit med en viss oro man har gått och tittat på de svenska och utländska brädmässorna de senaste åren.
    – Vart har alla allroundbrädor tagit vägen?
    – Är allroundbrädan på väg att dö ut?
    Man har verkligen fått anstränga sig för att ha hittat en allroundbräda bland alla funboards. Var tionde utställare kanske hade en allroundbräda i sin monter. Den var dock oftast placerad längst inne i ett hörn, ungefär som utställaren skämdes för den. Den stod där som ett utropstecken medans försäljarna talades sig varma vid en liten funboard och om des fantastiska egenskaper ute på ett stormigt hav. Det var duckjibe hit och powejibe dit, ett kryptiskt språk som fängslade åhörarna. Brädan i hörnet såg de inte ens.
    Hysterin kring funboardseglandet verkar dock tack och lov vara en ytlig företeelse. Enligt en undersökning vi gjort, är det betydligt fler som har en allroundbräda än de som har en funboard. De flesta säger dessutom att de även i fortsättningen mest kommer att segla på allroundbrädan!
    Varför?
    Svaret är enkelt. – Allroundbrädan är brädan med det många möjligheterna.
    På allroundbrädan lär man sig surfa, sticker ut fina varma dagar i måttlig vind, trickseglar, weekendseglar, långseglar m.m. Den ger fin träning och kan oftast lånas av alla familjemedlemmarna. Den ”allsidigaste brädan”.
    – Varför inte ta och lägga ner lite mat och varma kläder i en plastpåse och sedan i en ryggsäck. Sätt väckarklockan på en timme efter soluppgången. Ät en stadig frukost och ge dig sedan ut på en riktig långtur. Ta gärna med dig en kompis. Segla ut över de vatten och de öar du inte ens tänkt dig segla bräda till tidigare. Svenska skärgården är fantastisk, vare sig det är på en insjö eller på havet. Det kommer du snart märka. Och den närhet du får till vattnet och till naturen ger dig garanterat ett minne för livet. Om du tidigare inte insett att allroundbrädan är möjligheternas bräda, så gör du det då.

    Trevlig surfsommar,
    Mats Hagman”

    Citat från ledaren i tidningen SurfSport nr 5 1985, Mats Hagman var chefredaktören.

    PGVirtual svarade 16 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

    Gäst
    3 april, 2008 vid 17:13

    Visst känner jag igen texten i denna ledareHar själv lustläst alla gamla Surfsport 🙂

    Men han hade faktiskt rätt, att förr surfade man runt bland öarna på ett annat sett. Man seglade långfärd med sina courseracer och var i gång i timmar. Något sådant är ju helt otänkbart med dagens prylar:tongue:

  • Kjello

    Gäst
    3 april, 2008 vid 19:06

    Spån om att konstruera/optimera en passande liten kite för att göra surfingen mer allround.
    med en 0,5 kvm ( eller mindre ) foilkite i vattnet som dyker / autoinställer sej till precis under vattenytan,
    som centerbord för att kryssa, nödlösning när det mojnat för extra lateralkraft, mer tryck i seglet / eller kiten.

    Jag körde en 2-linors 1,5 kvm träningskite från en bro i Stockholm, med 50m linor som klarade 200kg.
    Den hamnade till slut på rygg på vattnet för att sen vattenfyllas och dyka, det va lite strömt vatten.
    “förvånad” kontrollerat styrde jag kiten där den “flög” djupt under vattnet, (som i luften fast uppochner men trögare/tyngre)
    Styrde upp den till andra sidan bron, “mot strömmen”. till ytan, stället där det gick att klättra ner.
    fick hjälp av en förbipasserande att hålla linorna som jag lindat runt broräcket,
    så jag kunde tömma ur vattnet osv. Det va en foil, fylld med minst 100kg vatten.

    Tyckte det passade här, för det handlar om “Allroundbrädan – den bästa brädan” som hittills varit kompromissbrädan.

  • tsss

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:08

    @andersbq 456051 wrote:

    ” ALLROUNDBRÄDAN DEN BÄSTA BRÄDAN

    Det har varit med en viss oro man har gått och tittat på de svenska och utländska brädmässorna de senaste åren.
    – Vart har alla allroundbrädor tagit vägen?
    – Är allroundbrädan på väg att dö ut?
    Man har verkligen fått anstränga sig för att ha hittat en allroundbräda bland alla funboards. Var tionde utställare kanske hade en allroundbräda i sin monter. Den var dock oftast placerad längst inne i ett hörn, ungefär som utställaren skämdes för den. Den stod där som ett utropstecken medans försäljarna talades sig varma vid en liten funboard och om des fantastiska egenskaper ute på ett stormigt hav. Det var duckjibe hit och powejibe dit, ett kryptiskt språk som fängslade åhörarna. Brädan i hörnet såg de inte ens.
    Hysterin kring funboardseglandet verkar dock tack och lov vara en ytlig företeelse. Enligt en undersökning vi gjort, är det betydligt fler som har en allroundbräda än de som har en funboard. De flesta säger dessutom att de även i fortsättningen mest kommer att segla på allroundbrädan!
    Varför?
    Svaret är enkelt. – Allroundbrädan är brädan med det många möjligheterna.
    På allroundbrädan lär man sig surfa, sticker ut fina varma dagar i måttlig vind, trickseglar, weekendseglar, långseglar m.m. Den ger fin träning och kan oftast lånas av alla familjemedlemmarna. Den ”allsidigaste brädan”.
    – Varför inte ta och lägga ner lite mat och varma kläder i en plastpåse och sedan i en ryggsäck. Sätt väckarklockan på en timme efter soluppgången. Ät en stadig frukost och ge dig sedan ut på en riktig långtur. Ta gärna med dig en kompis. Segla ut över de vatten och de öar du inte ens tänkt dig segla bräda till tidigare. Svenska skärgården är fantastisk, vare sig det är på en insjö eller på havet. Det kommer du snart märka. Och den närhet du får till vattnet och till naturen ger dig garanterat ett minne för livet. Om du tidigare inte insett att allroundbrädan är möjligheternas bräda, så gör du det då.

    Trevlig surfsommar,
    Mats Hagman”

    Citat från ledaren i tidningen SurfSport nr 5 1985, Mats Hagman var chefredaktören.

    Kollade i gömmorna efter en passande rygga för några veckor sedan. Ska nog prova att segla litet längre någon dag i sommar, med min Fanatic Ultra Cat (Cb-bräda, men jag är inte mobbad) . kanske kan man ha en vattentät kajakbag surrad på nosen? Eller är en större rygga en bra lösning- nja? Tips emotses av någon som haft med packning på långtur.

  • enkan

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:20

    Ojoj vilken slump, jag skulle precis, i min stora desperation, lägg in en fråga om eh “allroundbrädor”. Allvarligt. Saken är den att jag saknar en större bräda (för att köra 5,2 och 5,8 Ezzy Wave, jag väger 80 och kör 4.2 och 4.7 på Naish ProWave 75) som skulle vara till att dra på i halvkassa vågor i Sverige, Norden. Och då menar jag inte vågrida, och inte freestyla, utan ha mkt fart, kunna ta höjd och dra på gooa rejäla hopp/loopar. Den behöver egentligen knapp kunna svänga men den skall vara behändig, inte en smal slalom eller en klumpig freeride. Tidig planing och fart och höjd önskas (eh nej inte formula:).

    Finns den där ute nånstans? Vad skall man ha? Jag är desperat. Köper vadhelst nån säljer in bra:)

  • andersbq

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:26

    Kelso säljer sin Playmate 116, den levererar grymmehopp i 6m/s.

  • enkan

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:30

    ooh, skall kolla, tackar:)

  • andersbq

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:47

    Niklas Stråhlens gamla Playmate står förresten hos Fahlen, lite trashad men om man inte bryr sig om finish så är den säkert kanon. (Landa inte för platt bara).

  • hollister

    Medlem
    4 april, 2008 vid 18:15

    Jag är nybörjare på det här med vindsurfing och har ingen koll på vad en allroundbräda

    är……kan ni posta en bild så man förstår vad begreppet innebär. Vad är skillnaden mellan en allroundbräda och en Freeride som jag trodde var en modern allroundbräda :confused2:

  • Knatte

    Gäst
    4 april, 2008 vid 19:56

    @hollister 456297 wrote:

    Jag är nybörjare på det här med vindsurfing och har ingen koll på vad en allroundbräda

    är……kan ni posta en bild så man förstår vad begreppet innebär. Vad är skillnaden mellan en allroundbräda och en Freeride som jag trodde var en modern allroundbräda :confused2:

    En allround bräda som inslaget från 1985 pratade om såg så här ut:

    F2_lightning.jpg

    När det gäller en modern allroundbräda skulle jag tippa på att något sådant här skulle kunna kallas en allroundbräda..
    [IMG]http://lh6.google.com/piedanlo/RqDjSpiHzkI/AAAAAAAAAZQ/XUIGjAPq-nI/IMG_1846.JPG.jpg?imgmax=640[/IMG]145.jpg

    Annars skulle jag nog hålla med dig, om att en freeride på 120-140 liter skulle kunna kallas dagens “allroundbrädor”:wink:

  • andersbq

    Medlem
    4 april, 2008 vid 19:58

    Nej nej Knatte, den där F2 är en Funboard 1985, så ser en allroundbräda ut anno 1985 (den vänstra):

  • Knatte

    Gäst
    4 april, 2008 vid 20:33

    Hrmf Anders 😉 Du kanske kan ha en poäng i detta, men skillnaden är ju hårfin..:cool2: Min Ligthning var väl lite mer racebetonad för att kallas allroundbräda..

  • spray

    Medlem
    4 april, 2008 vid 21:29

    Hel-ete vad stor den brädan till vänster var! Är det en sån som kallas looooongboard? Var dom snabba på sin tid? Aldrig sett något större tror jag!

  • Knatte

    Gäst
    5 april, 2008 vid 07:36

    @Spray 456331 wrote:

    Hel-ete vad stor den brädan till vänster var! Är det en sån som kallas looooongboard? Var dom snabba på sin tid? Aldrig sett något större tror jag!

    Nä, de var inte speciellt snabba, utan kunde kanske vara skapligt snabba i bästa fall. Typ kanske låga 20 knop i bästa fall.
    F2-Brädan som jag visade i inlägget innan var 3.75 cm lång och de längsta stora brädorna på sin tid var ca 3.90 långa 😉

  • PGVirtual

    Gäst
    5 april, 2008 vid 19:14

    Enken,
    För att få möligast tidiga planing utan att pruta för mycket på fart och manöver så skall du titta på en typisk 90 liters FSW.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allroundbrädan – den bästa brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.