Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alt. Segelmäken på challenger master

  • Alt. Segelmäken på challenger master

    Publicerad av stoorfaen på 19 april, 2011 vid 13:29

    Är det någon som kör annat segelmärke på RDM-challengermast? Funkar det bra eller mindre bra?

    swe-496 svarade 13 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • surfen

    Medlem
    19 april, 2011 vid 13:50

    Ja jag har kört med lite olika segel på Challengermasterna, NP, North, Goya, Simmer och X.O Sails Fungerar bra. Men kolla tabellen från Surfspot.se nedan så får du en överblick.

  • andersbq

    Medlem
    19 april, 2011 vid 14:21

    Lite kuriosa: ItalicaSpa tillverkar alla master för North, Naish, Challenger och jag tror även för Simmer numera.

  • robin

    Medlem
    19 april, 2011 vid 20:41

    Jag kör ett NP Jet 7.4 med bra resultat.

  • robin

    Medlem
    19 april, 2011 vid 20:42

    Innebär samma masttillverkare att det är samma böjkurva på masterna?

  • bicless

    Medlem
    19 april, 2011 vid 21:42

    Nej
    Fabrikerna kan göra både hardtop och flextop efter önskemål så det är ingen garanti, här får man lite hintar om vilka som passar challenger, det är rätt många.

    http://www.surfspot.se/news/cat/Tips/post/val-av-mast

    Italica Spa är en av de bättre fabrikerna, dock dyra så många tillverkare typ Neil Pryde gör bara de dyrare modellerna där. Andra fabriker i Europa är exempelvis Eon och Exel. I Kina finns en hel drös, vissa värdelösa andra rätt bra. I USA gör man powerex och nolimiz men de exporteras knappt till europe längre för det blir för dyrt, masterna dock väldigt hållbara enligt ryktet.

    Flera märken gör master i flera fabriker, exel har gjort åt både neil pryde, north och Fiberspar.

  • jester

    Medlem
    20 april, 2011 vid 06:29

    Jag kör Challenger SDM i mina Simmer SCR. Identisk mast.

  • stoorfaen

    Medlem
    20 april, 2011 vid 15:24

    Så det verkar som att tabellen stämmer med de flesta erfarenheter här. Om man tittar på unifibers tabell så verkar den vara lite mer nyanserad. http://www.unifiber.net/2011/mast-selector Om man får tro den så ligger Simmer och XO mer mot flextop medan Gun och North aningens mot hard top. Vart hamnar Challenger här, någon som vågar gissa? Och framför allt, tror ni dessa extra “nyanser” har betydelse?

  • jester

    Medlem
    20 april, 2011 vid 16:32

    Som en extra krydda så ändrar sig masterna inom samma märke för olika år ibland…

  • dr-masse

    Medlem
    21 april, 2011 vid 06:25

    Nyanserna har betydelse beroende på hur “mastkänsligt” seglet är. Räjsriggar är generellt sätt väldigt mastspecifika, bland andra segel är det lite mer olika.

    Segel som funkar bra i olika trim är, från min erfarenhet, oftast även mindre känsliga för vilken mast man kör. Mina gamla Crossover kunde man rigga lite olika och även köra med olika master. Bäst funkade det med rätt mast, dock.

  • pkk

    Medlem
    21 april, 2011 vid 13:54

    Köp ett Challengersegel :wink:. Passar perfekt till Challengermasterna, dessutom är det riktigt bra segel. Kolla in 2011 modellerna.

  • svennebanan

    Medlem
    21 april, 2011 vid 17:13

    Jag har stoppat både en Challenger 430 RDM och en 460 SDM i ett Hotsails SF 6.7. 460 riggningen fick jag tom godkänd vid en okulär besiktning av den notoriske Ola H. Idag longboardade jag runt med en Hotsails Big Wave 460 RDM i ett Challenger Fluido 8.3. Inga konstigheter där och jag tyckte tom att det funkade bättre i det seglet än Challenger 460 SDMen som jag alltid tyckt känts lite “fel”.

  • swe-496

    Medlem
    22 april, 2011 vid 21:16

    Jag tror som såhär. Man kan troligen hitta en mast av märke x som passar segelmärke y bättre än vad märke y`s egen mast gör.
    Men det tar sjukt med tid och kostar en bra slant med tanke på att du ska köpa ett antal olika master av olika märken, sen för att man ska få en rättvis jämförelse så ska man ju ha likadana förhållanden vid varje testtillfälle..

    Vem har den tiden och pengarna att lägga? Man vill ju helst bara ut och köra.

    Nä köp segel och mast som är anpassade till varandra, det blir enklast så.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alt. Segelmäken på challenger master

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.