Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativ för tung nybörjare?

  • Alternativ för tung nybörjare?

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 mars, 2002 vid 16:41

    Vad finns det för brädalternativ för mig som vill lära mig windsurfa på riktigt? Väger 115 kg (muskler väger mer…). Tacksam för tips.

    Jag har hållit på länge men varit väldigt lite på vattnet eftersom jag tidigare blivit pålurad lite av varje (svårriggade räjjssegel med massa cambers osv), som naturligtvis inte funkat och ligger och möglar i garaget. Dags för ändring!

    Har kollat på Bic Techno 293. Finns det några alternativ? Och segel, vad ska jag i så fall välja för storlek? Jag kommer att köra mest i skärgården på östkusten.

    teabag svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • k-p

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 16:48

    Hur grön är du? Kan du segla med sele mm….
    Hur mycket kan du tänka dig att lägga? Så blir tipsen mer exakta….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 17:00

    Jag (100 kg) känner igen mig i din beskrivning av tidigare mindre lyckade försök att bli bra och tycker att det har blivit mycket mer lättseglat med de nya korta, feta brädorna med mycket volym tillsammans med stora lätta freeride riggar utan cambers. Har provat NP Supersonic/Diablo och Zimmer ZeroSeven segel och brädor Starboard Go och RRD Avantride80 som har känts helt perfekta (idag finns ännu mer lättseglade och stora brädor men de kanske kan vara lite tråkigare när full planing i fotstropparna funkar. Har också provat några F2 ride och Xantos (årsmodell 1999/2000 tror jag) som inte var riktigt lika breda och som inte heller var så lättseglade. Riktigt breda brädor och stora lätta riggar blir alltså lättseglat i Stockholmsvatten tycker jag. Eftersom de riktigt breda freeridebrädorna är ett ganska nytt koncept så är det nog ganska nya årsmodeller som gäller. I butikerna kommer det nog att finnas mycket att välja på i vår. Begagnat är lite svårare men går nog att hitta om man letar lite.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 16:24

    Har krokat i några gånger med blandat resultat, men det går framåt och känns betydligt lättare med selen.

    Mycket pengar? Skulle vilja veta vad som kan vara värt att köpa.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 16:32

    Med din vikt ska du, precis som jag (100+) har stora breda grejor och stora segel med mellan 2-4 cambers för att undvika bukvandring och för att dessutom få ett riktigt stabilt segelt med bra bottendrag, vilket du behöver så väl.

    Försök få tag på Formulaprylar, förslagsvis från ifjol. Var på hugget nu eftersom 2002 års grejor är på väg in och då ska sponsorkillarna sälja av 2001 års prylar.

    Mitt tips är att inte köpa för lite volym, allra minst 140 liter eller mer, bred bräda, stort segel och definitivt inte camberlöst eftersom det bara passar lättviktarna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 16:51

    Tack för svaret. Kanske vet du några segel/brädor som skulle kunna passa? Eller några man skall undvika?

  • oscar

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 19:47

    Kolla in Fantaics nya Viperpaket hos [url=”http://www.surfersparadise.nu.”]www.surfersparadise.nu.[/url] Jag tycker det verkar helt grymt prisvärt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 23:36

    Det blir nog alltid en viss kompromiss mellan prestanda och användarvänlighet men jag tror inte på extrema prylar om man vill att det ska vara lätt att bli bättre. Jag skulle därför satsa på ett lättseglat och lättriggat freeridesegel utan cambers, på kanske 8 kvm, gärna högst 2-3 år gammalt. Det viktigaste med brädan tycker jag är bredd och volym. Jag skulle titta på en lätt och freeridebräda på minst 150 liter. De allra största brädorna (typ 200 liter) som ofta har någon form av centerbord är nog lättast att lära sig grunderna på men är kanske inte så roliga i planingsfart. Vissa formulagrejjor kan kanske funka men de kan vara väldigt ömtåliga och är ju inte gjorda för att vara lättseglade för nybörjare.
    Test i windsurftidningar (boards,windsurf mag, windsurfing) kan vara kul att läsa för att hitta rätt bräda. Länkar till dessa finns på [url=”http://www.twc.nu.”]www.twc.nu.[/url] Kolla även tester på http://www.surfstore.co.uk/

  • teabag

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 22:33

    Hej vill bli bra.
    Det är bra att du vill bli bra för jag vill bara bli lite bättre.
    Jag och Masse valde helt oberoende av varandra men upplyfta av teoretisk vindsurfing AHD Free Diamond 77 resp 70 och de bär min vikt dvs 80+ mycket bra.

    Men Bosse han valde direkt en Formula.

    Med en 80 cm fena och 11,3 klarar han sig igenom alla ostkustens vindar typ från 2-17 m/s och kan åka fort och plana och ha kul.
    Dessutom drar han mest segel vad jag förstår.Du har ju mest muskler och då är ju inte det något bekymmer.

    Våra FD 77 resp 74 går inte alls lika snällt upp i vind som en Formula och är det nåt man behöver mellan alla öar så är det just möjligheten att styra vart man vill.

    Nä en en gång är jag kluven till mitt eget val och suktar precis som Masse mot en Formula. Så mitt råd är köp hela kitet av någon som säljer sin Starboard 175
    även om det är cambers på seglen.Du klämmer några fingrar ibland och det tar typ fem minuter mer än mitt Trans AM att rigga men om säljaren är snäll får du det billigt och det kan du ta.

    Rock on mot Riddarfjärden ….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativ för tung nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.