Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Alternativ till spinnaker tejp?

  • Alternativ till spinnaker tejp?

    Publicerad av johanoeberg på 9 juni, 2011 vid 08:42

    Tja. Drog upp gammelkiten i ett träd och fick ett par småhål/smårevor i duken, rätt nära LE vid mittenstrutten. Det största täcks med marginal av en femkrona.

    Har läst massa trådar här på forat och spinnaker tejp verkar vara det hetaste (om än omdiskuterat) lämpligaste. Jag har dock svårigheter att ta mig ut till en båthandlare så jag undrar om det finns nått “vanligt” alternativ till spinnaker tejp? Alltså nått man kan hitta i järnaffärer eller dylikt?

    Tack på förhand!

    //Johan

    viktor77 svarade 12 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • cosmo

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 10:03

    Jag har med stor framgång använt den lite finare formen av vävtejp som finns bl.a på Clas Ohlsson. Den är vattentät och stark.

    Lagade en 40cm reva i duken där en elak windsurf-fena skar igenom förra sommaren. Delade tejpen på halva bredden. Fortfarande är lagningen helt 100%. Lagningen blir inte den snyggaste, om man inte lyckas matcha färgen, men den är helt funktionell.

  • jenselias

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 10:35

    Om du har en bit tyg till lagningslapp (så lika det du lagar som möjligt) så funkar det fint att använda Liquisole, vilket brukar finnas hos de flesta färg-/järnhandlar. Stryk det så tunt som möjligt på båda ytorna, men tillräckligt för att fylla ojämnheten i väven, tryck ihop. Tar 8 till 12 timmar att torka ordenligt.

    Jag har lagat så, även där det är stora krafter i kiten när jag inte haft tillgång till sömnad och det har funkat fint. Helst skall den tyglapp du sätter dit inte vara kraftigare än tyget du lagar och stor skillnad åt andra hållet är inte heller bra om det är ett ställe med mycket krafter.

  • skotten

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:23

    silvertape : )

  • farbrorfraz

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 23:11

    Om du använder silvertejp, värm med en hårtork så sitter det mycket bättre sen!

  • viktor77

    Gäst
    10 juni, 2011 vid 06:17

    Vill du ha nått som verkligen håller är Kitefix att rekommendera. Det består av ett nät som först tejpas på, sen fyller man i med lim på båda sidorna och får då en snygg och stark fog.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Alternativ till spinnaker tejp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.