Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativa spots kring Varberg?

  • Alternativa spots kring Varberg?

    Publicerad av challq på 31 augusti, 2008 vid 15:33

    Jag vet att det ska finnas en liknande tråd som denna, men kunde inte hitta den när jag sökte. Hittade dock en uppsjö av andra Varberg trådar.
    I alla fall tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att lista lite alternativa spots runt omkring Varberg.. förutom Lejet och Apelviken. 😉
    Kom gärna med lite info om i vilka förhållanden spottet funkar bäst på och var det ligger, samt dess egenskaper, även bra om ni kunde skriva vad det finns för “riggunderlag”, och om det är grunt och jäkligt på vissa ställen.

    Jag har några här som jag gärna vill ha lite info om:

    Björkäng

    challq;495657 wrote:
    Lång-grund strand.. Mestadels kitesurfare här. Rätt choppigt såsom jag minns det. Dock en väldigt lång strand. 🙂

    Espevik

    glader;495790 wrote:
    Espevik och Kärradal är ju i princip olika istigningar för surf i samma vik. Jag bor där större delen av somrarna och har surfat mycket där genom åren.
    Det blir aldrig stora vågor för egentlig vågridning, är inte heller ett plattvattenspot förutom om man surfar långt ut nära Balgö. Måttliga rena fina vågor som passar bra för slalom eller hopptrick.
    Väldigt lättillgängligt i Kärradal vid den sydligaste, lilla parkeringen. Alltså inte den i närheten av Fridas utan söder om golfbanan. Väldigt få stenar och mycket nybörjarvänligt. Egentligen endast ett förrädiskt grund i hela viken och det är det är bränningen utanför Nisses udde tror jag det heter. Se sjökort. Fungerar i nästan alla riktningar beroende lite på var man går i, men S – NNV bäst.
    Ost-Syost fungerar rätt bra om man går i i Espevik eller vid hamnen i Rörvik. Ofta rätt bra vind i viken vid dessa riktningar, men tyvärr ofta relativt choppigt.
    Väldigt få surfare och plats för många, många fler.

    Kärradal
    Olofsbo

    woodleaflay;495655 wrote:
    OSO är nog bäst i Olofsbo. Där kan du rigga på en gräsplätt 50 m från vattnet. Kalasfina förhållanden så sett.

    Norra Näs

    apelbapel;495774 wrote:
    Norra… är så nära en gated community man kan komma (utan grindar). inget är kommunalt där, varken vägar/hamnar/stränder.
    Det körs en del ws där, (av boende) + att ett gäng kitare har varit där emellanåt.

    För ws är det sådär! inga vågor, och stor risk att köra av fenan på grunda stenar, men OK att bränna på fram och tillbaks till Getterön!
    Men jag väljer apel 100gånger framför Norra…

    Gamla Köptsad

    Hade vart schysst att få reda på vad som funkar bra på Ost-Sydost
    Ps.. om ni har några spots att tillägga så gör gärna det. Så får vi tillslut en ganska fin lista och någon kanske kan få reda på något nytt spot där de inte har seglat innan. Var inte blyga nu och dela med er av era hemliga favoriter. 😉
    Sätt gärna betyg på spottet också från 1 – 10. 🙂
    Det går också bra att “recensera” ett spot även om det redan ligger uppe. Ju fler källor destu träffsäkrare.

    challq svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 19:10

    OSO är nog bäst i Olofsbo. Där kan du rigga på en gräsplätt 50 m från vattnet. Kalasfina förhållanden så sett.

  • challq

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 19:13
    woodleaflay;495655 wrote:
    OSO är nog bäst i Olofsbo. Där kan du rigga på en gräsplätt 50 m från vattnet. Kalasfina förhållanden så sett.

    Vilken blir vindriktningen då i förhållande till stranden?

  • apelbapel

    Medlem
    1 september, 2008 vid 08:31

    Norra… är så nära en gated community man kan komma (utan grindar). inget är kommunalt där, varken vägar/hamnar/stränder.
    Det körs en del ws där, (av boende) + att ett gäng kitare har varit där emellanåt.

    För ws är det sådär! inga vågor, och stor risk att köra av fenan på grunda stenar, men OK att bränna på fram och tillbaks till Getterön!
    Men jag väljer apel 100gånger framför Norra…

    För kite, kan jag väl bara säga, en tidsfråga innan det blir tvärstopp, eftersom det tar så mycket plats och så fort det händer en incident med en drake i nåns tak eller båt eller person!? så kommer det komma upp förbudsskyltar fortare en kvickt.
    Och detta är inget som dras i nån demokratisk process, utan det bestämmer miljonärerna som bor där själva.

    Hela stranden har dessutom varit inhängnad pga getter som betat av gräset, så svårt att komma ner (med kite).

    Så, glöm Norra…

  • glader

    Medlem
    1 september, 2008 vid 09:17

    Espevik och Kärradal är ju i princip olika istigningar för surf i samma vik. Jag bor där större delen av somrarna och har surfat mycket där genom åren.

    Det blir aldrig stora vågor för egentlig vågridning, är inte heller ett plattvattenspot förutom om man surfar långt ut nära Balgö. Måttliga rena fina vågor som passar bra för slalom eller hopptrick.

    Väldigt lättillgängligt i Kärradal vid den sydligaste, lilla parkeringen. Alltså inte den i närheten av Fridas utan söder om golfbanan. Väldigt få stenar och mycket nybörjarvänligt. Egentligen endast ett förrädiskt grund i hela viken och det är det är bränningen utanför Nisses udde tror jag det heter. Se sjökort. Fungerar i nästan alla riktningar beroende lite på var man går i, men S – NNV bäst.

    Väldigt få surfare och plats för många, många fler.

  • glader

    Medlem
    1 september, 2008 vid 09:22

    Glömde den explicita frågan:

    challq;495602 wrote:
    Hade vart schysst att få reda på vad som funkar bra på Ost-Sydost

    Dessa fungerar rätt bra om man går i i Espevik eller vid hamnen i Rörvik. Ofta rätt bra vind i viken vid dessa riktningar, men tyvärr ofta relativt choppigt.

  • challq

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:32
    apelbapel;495774 wrote:
    Norra… är så nära en gated community man kan komma…

    Blir de “inbodda” upprörda ifall man sticker ut med vindsurfing och surfar lite i “hamnen” eller vad det nu är för något? Är det inte så att det är mest sommarstugor som ligger där.. mao så går det bättre att surfa på våren/hösten?
    Minns att när jag gick på vindsurfing-gymnasiet här i Varberg så brukade vi sticka till den där “hamnen” när förhållandena blev för tuffa i Apelviken, då det nästan var platt i Norranäs hamnen. (har i alla fall för mej att det var något hamnliknande där det stack upp rör ur vattnet lite här och var)

    Förresten! Tack för era svar. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativa spots kring Varberg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.