Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Alternativa tävlingsformat inom speed

  • Alternativa tävlingsformat inom speed

    Publicerad av filipl på 30 augusti, 2008 vid 15:42

    Jag tycker att det skulle vara kul om man i t ex F2 Speed Challenge kunde lägga in fler “tävlingsformat” än bara renodlad speed (som nu högsta hastighet under 10 sek), t ex Alpha racing och högsta genomsnittshastighet under 1 timme.

    Om man tittar på andra sporter, t ex friidrott och simning, så tävlar man ju på många fler sträckor än “bara” 100 m.

    Själv så ser jag flera olika fördelar med att införa fler tävlingsformat inom speed än bara maxhastighet på en kort slörsträcka.

    Möjligheten att genomföra tävlingar även när det blåser mindre skulle öka. I vissa tävlingsformat, t ex Alpha racing, blir det inte lika nödvändigt att ha de “senaste” race-grejerna för att kunna hävda sig. I vissa format, t ex genomsnitts hastighet under 1 timme, blir uthållighet lika viktig, eller viktigare, än förmågan att segla maximalt fort momentant.

    Det borde finnas utrymme för lägga till fler tävlingsformat (åtminstone något under varje tävling), eftersom F2 speed Challenge tävlingarna ofta pågår under flera dagar. Jag tror att detta skulle öka intresset för speed på sikt.

    Själv så gillar jag att (försöka) segla fort, men jag vill inte begränsa mig till att bara försöka segla så snabbt som möjligt på en kort sträcka.

    Vad tycker ni andra?

    Filip

    klang svarade 15 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • nlc

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 16:39

    Det fina med GPS-speed är ju att man kan tävla mot sig själv/polarna/resten av sverige eller hela världen, när som helst, var som helst. Är förhållandena rätta halv sex en tisdagsmorgon i ett småregnigt TT kommer troligtvis många vilja köra men ingen kolla, eller? Event som F2 speedchallenge antar jag är rätt beroende av att bli en produkt som inte bara attraherar de redan bitna utan även verkar häftigt för utomstående så att sponsorerna känner att de når ut till fler än bara de som tävlar (och troligtvis redan har spons).

    Just simning kanske inte är en så bra förebild för de gar ju sjukt många subdiscipliner med olika simsätt/sträckor/stafett/mix av rubbet. Vem vill vara snabbast på alpharacing i switchstance med vågprylar? 😉

  • tbsurf

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 17:21

    Jag ser ingen begränsning i att “bara” vilja åka fort (fortare). Tvärtom ser jag bara en spännande utmaning i det. Och gps-speedsurfing är (enligt mej då) det optimala redskapet för att försöka bli snabbare.
    För att bibehålla det just nu stora intresset för speedsurfing i Sverige så måste vi lära oss att snabbt dra igång tävlingar på bra prognoser. En speedtävling utan vind blir bara pajas pannkaka.

    Jag ser fram emot den dagen ett första SSM kommer utlysas i Sverige. Ett helt perfekt tävlingsformat som jag hoppas kommer att starta inom kort. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57631

  • andersbq

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 17:25

    Vet att Gustav (som är speedansvarig på förbundet) har haft en tanke på att efterlikna världscupen så mycket som möjligt, dvs vi kör heat på en bestämd bana under en viss tid. Men på Öland så körde vi ju även slalom.
    Jag skulle nog hellre sett att vi bara kört speed, då hade vi hunnit fler heat, vilket hade inneburit att man kunnat ha få stryka fler heat.
    Sedan är materialet långt i från allt, jag skulle nog säga att bland topp 20 så spelar det nog inte mer än typ 20% roll, resten är gubben.

  • appel

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 20:15

    @andersbq 495398 wrote:

    Sedan är materialet långt i från allt, jag skulle nog säga att bland topp 20 så spelar det nog inte mer än typ 20% roll, resten är gubben.

    Mycket viktigt och pricksäkert antagande. Grymt kul med senaste prylarna, men långt ifrån nödvändigt för att prestera schysta tider med gps:en. Speciellt bra att just du Anders skriver detta , då vi med lätt avundsjuka sinnen följt vårens “köpasjuktmycketnyaprylartrådar” från just dig, hehe.

    Gustavs f2 speed-upplägg, med både speed och slalom (LD) passar väl oss som komunicerar i detta forum som hand i handske.
    Håller med NLC om attraktionsgraden hos alpharacing i switchstance med vågprylar är hyffsat begränsad (vid närmare eftertanke så skulle jag nog anmäla mig till en sån gren ändå för att mjuka upp min tävlingsinstinkt en aning, och lätta på allvaret i våra discipliner, vår sport är ju mer kul än allvarlig…)

  • andersbq

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 20:24

    @appel 495427 wrote:

    Mycket viktigt och pricksäkert antagande. Grymt kul med senaste prylarna, men långt ifrån nödvändigt för att prestera schysta tider med gps:en. Speciellt bra att just du Anders skriver detta , då vi med lätt avundsjuka sinnen följt vårens “köpasjuktmycketnyaprylartrådar” från just dig, hehe.

    Kan tyckas märkligt att jag köpte 8 nya brädor och 11 segel, men jag hade inte köpt några nya våggrejor på 7 år, grejorna var hel slut. Och jag ägde inga raceprylar, så då blev det så. Dessutom blev det en barnbräda oxå. Men jag kan lugna er att jag tänker köra med samma grejor även nästa år. (kanske komplettera lite bara). Jag tror inte jag kan segla ens 1% snabbare nästa år om jag köper nytt.

  • tmontana

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 20:48

    ja har man köpt så mycket på ett år så kan nog “komplettera lite” få en ny innebörd…

    😉

    n

  • appel

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 20:55

    Mitt inlägg skulle alltså inte uppfattas som moraliserande i fråga om storlek på inköp, utan mer belysa “ickebehovet av 2010 års prylar” för att prestera toppnoteringar på våra nationella tävlingar. Våra svenska så kallade sponsrade vindsurfares viktigaste uppgift för att åtnjuta 25 % rabatt på grejerna är ju så klart att sälja snabba prylar, rätt mycket med hjälp av detta forum.
    Eftersom denna i viss mån hausade prylhysteri avskräcker många lovande utövare av vår disciplin, kan det vara bra med en något nyanserad bild av behovet av värstingprylar i en redan onödigt upptrissad prylsport, hohohehe hihi. ( köper nya grejer till våren)

  • filipl

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 11:59

    Jag tror att det kan vara värdefullt att tänka i nya banor, om man vill öka intresset för speed och GPS på längre sikt.

    Dagens sätt att tävla passar självfallet dem som redan är frälsta.

    Det som jag tänker mig är att man skulle kunna ha ett komplement till tävlingarna, som de genomförs idag, inte att ersätta den nuvarande tävlingsformen med något annat. Ungefär följande.

    Under någon av tävlingsdagarna på Haga Park genomför man ett, som man marknadsfört i förväg, “öppet speedheat”. Detta kan, för att inte störa den ordinarie speedtävlingen, läggas sist under någon av dagarna, helst under den första dagen. Under det öppna speedheatet tävlar man i att köra med den högsta medelhastigheten under t ex en halvtimme inom ett lite större område, som dock är avgränsat så att det mest blir halvvindssegling. Alla som har GPS får delta, och man kanske skulle kunna låna ut/hyra ut GPS:er till de som inte har någon. Efter tävlingen kan de som är intresserade, och “nya” när det gäller GPS, få en utskrift som visar hur de seglat osv. Den som arrangerar tävlingen borde lyckas sälja ett par GPS:er som en följd av ett sådant arrangemang och vi skulle troligtvis få fler speedare.

    Jag tror att det finns många som är nyfikna på GPS och speed, och som känner sig sugna på att prova, men som naturligt nog känner ett visst motstånd mot att ställa upp i samma tävling och segla inom samma lilla begränsade bana som svenska eliten.

    Det beskrivna tävlingsformatet skulle visserligen likna long distance, men det skulle kunna öka intresset specifikt för just GPS och speed.

    Filip

  • imported_macts

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 14:40

    @filipl 495552 wrote:

    Jag tror att det kan vara värdefullt att tänka i nya banor, om man vill öka intresset för speed och GPS på längre sikt.

    Dagens sätt att tävla passar självfallet dem som redan är frälsta.

    Det som jag tänker mig är att man skulle kunna ha ett komplement till tävlingarna, som de genomförs idag, inte att ersätta den nuvarande tävlingsformen med något annat. Ungefär följande.

    Under någon av tävlingsdagarna på Haga Park genomför man ett, som man marknadsfört i förväg, “öppet speedheat”. Detta kan, för att inte störa den ordinarie speedtävlingen, läggas sist under någon av dagarna, helst under den första dagen. Under det öppna speedheatet tävlar man i att köra med den högsta medelhastigheten under t ex en halvtimme inom ett lite större område, som dock är avgränsat så att det mest blir halvvindssegling. Alla som har GPS får delta, och man kanske skulle kunna låna ut/hyra ut GPS:er till de som inte har någon. Efter tävlingen kan de som är intresserade, och “nya” när det gäller GPS, få en utskrift som visar hur de seglat osv. Den som arrangerar tävlingen borde lyckas sälja ett par GPS:er som en följd av ett sådant arrangemang och vi skulle troligtvis få fler speedare.

    Jag tror att det finns många som är nyfikna på GPS och speed, och som känner sig sugna på att prova, men som naturligt nog känner ett visst motstånd mot att ställa upp i samma tävling och segla inom samma lilla begränsade bana som svenska eliten.

    Det beskrivna tävlingsformatet skulle visserligen likna long distance, men det skulle kunna öka intresset specifikt för just GPS och speed.

    Filip

    Är det inte lite så som SSM är tänkt att funka? Du kör var du vill (på ett utmärkt område) under en tid och sen lämnar man in GPS för tankning. Huvudtävling lär bli average (5×10 sec) men även andra grenar (100m, 500m, 1852 m, timme osv) kommer att bli aktuella.

  • benke-2

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 14:47

    Det man behöver ändra är: Att man kör tävlingen på Haga närmare piren om det blåser nord, så att man slipper vågorna. (men utanför natuskyddsområdet)
    Och att man lägger slörbanan så att man kör mellan vågorna, på de ställen där vågorna vrider in, typ Klagshamn.
    Istället för att köra på det håll som man måste köra rakt över vågorna.
    Inga “knepklasser” som man inte har tid med, när det blåser så sällan.

  • swe-31

    Medlem
    1 september, 2008 vid 13:30

    Som alltid är det på SVFs årsmöte som motioner behandlas och och nya ramar/direktiv röstas igenom av medlemmarna, styrelsen och klass ansvarig skall följa det som medlemmarna har röstat igenom.

    SVFs årsmöte är i November, bara att skicka in en motion med förslag på hur ni vill att SWT i speed ska se ut. Det är inte Gustav som bestämmer upplägget utan vi som medlemmar i SVF. Speed ansvarig har mer det övergripande ansvaret för SWT, sen är det ju upp till klubbarna att arrangera tävlingen på bästa sätt efter de lokala förutsättningarna.

    I speed är ju Gustav oftast tävlingsledare vilket kan vara lite förvirrande, men så är det ju inte i de andra klasserna.

  • filipl

    Medlem
    2 september, 2008 vid 13:38

    @SWE-31 495859 wrote:

    Som alltid är det på SVFs årsmöte som motioner behandlas och och nya ramar/direktiv röstas igenom av medlemmarna, styrelsen och klass ansvarig skall följa det som medlemmarna har röstat igenom.

    SVFs årsmöte är i November, bara att skicka in en motion med förslag på hur ni vill att SWT i speed ska se ut. Det är inte Gustav som bestämmer upplägget utan vi som medlemmar i SVF. Speed ansvarig har mer det övergripande ansvaret för SWT, sen är det ju upp till klubbarna att arrangera tävlingen på bästa sätt efter de lokala förutsättningarna.

    I speed är ju Gustav oftast tävlingsledare vilket kan vara lite förvirrande, men så är det ju inte i de andra klasserna.

    Kul att veta att det finns en möjlighet att påverka på det sättet, även om jag inte hade tänkt lägga någon motion i frågan.

    Det är intressant att fundera över hur man skulle kunna öka intresset för GPS och speed tycker jag. Kanske finns det också någon som inte vill öka intresset för speed? Ibland när frågan om hur man skall få fler att börja windsurfa diskuteras framkommer det att ganska många vill att windsurfing skall vara en liten sport med inte så många utövare.

    Filip

  • jester

    Medlem
    2 september, 2008 vid 14:27

    Grejen är väl att intresset trots allt är ganska stort? Kommer ju bra med folk på tävlingar osv…

  • klang

    Medlem
    2 september, 2008 vid 14:42

    Jag önskar mig fler tävlingar, och då är det bara att lägga fram nya ideer till hur det skall köras speed. Men jag tror att de fåtal speed tävlingar vi har idag inte skall blandas ut med en olika format, det är svårt som det är att få till ett godkänt resultat.

    Det skall även tilläggas att det inte är alla som tycker det är kul med tävlingar, faktiskt tror jag att det är rätt många som hellre tävlar mot sig själva och GPS rankingen.

    De lokala cupperna (syd, väst, öst, 08) är perfekta för att samla upp de som inte känner sig redo att tävla ännu, och i en lokal cup kan man ju för skojs skull lägga till lite fler moment och bas för resultatet. T.ex. kan man ju få viss poäng för sitt 10s average, alpha racing etc. Kul för åkare som inte är kungar på topphastighet men kanske grymma på att gippa, eller hålla hög topp i en timme.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Alternativa tävlingsformat inom speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.