Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Andningsskydd för slipning i epoxi

  • Andningsskydd för slipning i epoxi

    Publicerad av nlc på 3 januari, 2008 vid 14:10

    Tjena hej

    Efter många om och men har jag äntligen fått tummen ur och ska börja laga en spricka i nosen på brädan med epoxi o väv. Efter att ha läst igenom otalet varningar om lamineringsepoxins onyttighet så undrar jag bara lite still vilket andningsskydd som ni brädfixare rekommenderar för just slipning i epoxi.

    Duger denna från ClaesOhlsson eller denna från Biltema? Vilket filter är lämpligast? Mot damm eller mot organiska ångor?

    svenne svarade 16 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 16:19

    Välj någon av dem. Du ska ha mot damm, partikelfilter alltså.

  • nlc

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 09:55

    Med google kollade jag runt lite mer och det verkar som om den från Biltema är tillverkad i gummi och kan ge lite allergiska reaktioner hos användaren (dvs utslag i fejset) dessutom hittar jag inga dammfilter i deras sortiment. Masker från 3M och ClaesO verkar inte ha det problemet.

    Hittade även denna sida http://www.approvedgasmasks.com, där de minst sagt gått ett steg längre med ett gäng olika modeller av helmasker, NBC-kit, utrustning för “riot control” å annat smått å gott. Kanske lite overkill för epoxislipning dock…

  • d-berg

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:10

    En sundström mask är fin fint, och funkar både till att slipa och lacka i. Utbytbara filter mm.. skyddar mot allt du kan tänka dig och inte som de där halvkassa pappmaskerna..
    http://www.witre.se/halvmask-sundstrom-sr-100_25399M.html

  • stoorfaen

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 18:55

    Hmm…är inte epoxi farligare än så? Partiklar är en grej, men jag trodde att ångorna inte heller är helt sköna att få i sig.

    Jag lappa lite coating med coatingspackel (tror det är ungefär lika många döskallar på burken som för epoxi) och eftersom jag “bara” skulle lappa lite så skippade jag handskarna…dude blev jag kass! Jag hade mask men fick skiten på fingarna och på kvällen var jag tvungen att ha på “regisörens kommentarer” för att haja vad Ice-Age handlade om!

  • svenne

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:32

    Det är skillnad på epoxi och lösningsmedelbaserade tvåkomponenter, som gelcoat och polyester till exempel. Bara för att det är samma döda fisk på två burkar så behöver de inte vara farliga på samma sätt.
    Styren påverkar genom att du andas in det, om du behövde socialstöd för att se Ice age så berodde det på att din mask är kass.

  • stoorfaen

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:48

    Ja, jag tror att det är styren i det jag höll på med…men det är läskigt vad det påverkar en! Jag fick mig en rejäl tankeställare efter den grejen. Du som håller på mycket med sånt Svenne, har du “friskluftsmask” när du jobbar med saker som innehåller styren?

  • svenne

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 20:24

    Finns det friskluft i Stockholm?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Andningsskydd för slipning i epoxi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.