• andrasegel

    Publicerad av skansen på 11 oktober, 2005 vid 10:32

    just nu har jag bara ett segel blush.gif ett arrows 6.4. känner att jag vill ha ett till och då ett större så man får lite mer tid på vattnet, surfar bara insjö än så länge.. är det vettigt att skaffa sig ett simmer 7.5 eller blir skillnaden såpass liten att det är onödigt? kanske en 8.0?

    supasonic svarade 18 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 10:41

    Vad har du för bräda, mast och bom? Vad väger du? Vilka förhållanden, bara insjö?

    De där vanliga frågorna, ah!

  • pure

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 10:49

    Jag hade oxå nyligen bara ett 6.4 segel och seglar
    nästan bara i insjö. Köpte ett Diablo 7.7 pga att
    min bom var max 220.

    Annars hade jag nog velat haft ett 8.0 segel eller
    kanske mer. 7.5 är nog för nära 6.4 tror jag.

  • nordgren

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 14:54

    Jag har 6,4 och 7,5. Lite litet mellanrum, men det beror ju på hur stort segel din bräda klarar av…

  • robin

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 16:18

    Jag kör 6,2 och 7,5. Jag tycker att det är perfekt skillnad.

  • skansen

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 17:46

    aah, så glömde man bräda och allt det.. har en RRD funstyle på 135 liter som jag har för mig ska klara segel mellan 6.0 och 8.0. inte helt säker dock.. bommen är 200 cm lång så en ny sådan måste jag införskaffa. hade väl egentligen varit bättre å ha 6.0 som minsta segel när man tänker efter men skillnaden från en 6.4 är väl inte särskilt stor..

    kanske ska ta och köpa mig en 7.5a då, eller 8.0.. gah. vet inte vad det blir. tror jag behöver en sjukt lång förlängare till ett zerofive 8.0 med min 460-mast. aja.

  • soundwave

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 18:57

    gå på max!

    Då slipper du tänka: “åh varför köpte jag inte ett större segel”. Roligare å tokplana än inte plana alls!

  • supasonic

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 20:04

    Jag körde rätt länge med 6,5 och 9,0. Det var några år sen förstås… men i alla fall så funkade det rätt bra. Höll 9,0 upp till 8-9 m/s (nocam freeride) och då funkade 6,5 kalas. Kör på 8,0 och dra hårt i nedhalet så funkar det.

    .s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.