Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ang fotstroppar/barfota/skor

• ang fotstroppar/barfota/skor

Publicerad av simpa på 3 augusti, 2007 vid 14:07

Tjenare, jag har under all tid vad jag kan minnas kört med skor och nu när jag tog bort en stropp för att freestyla så fick jag plötsligt för mig att köra barfota. Tycker aldrig att jag har haft något bra fäste med skor hur jag än ställt stropparna. Nu kör jag på en Tabou Rocket 61 ltd med originalstroppar och nu när jag körde barfota tyckte jag att jag fick in fästet lite bättre i stropparna men fortfarande, hur jag än ställer dem så har jag en tendens att flyga ur stropparna framförallt när jag ska poppa och chop hoppa.

Har provat alla lägen, hårt, lagom, löst och hur jag än sitter i med foten, långt eller bara lite så flyger jag ur, blir galen!! måste spänna runt tårna för att inte flyga ut, får sendrag till slut. Det som känns så konstigt är att när jag har hyffsat löst spänd bakstropp och jag sitter fast någorlunda så står jag alldeles för långt in på brädan och planingen/hängsele känns helt skumt framförallt vid överriggad segling, det är då jag skulle ha kört med två stroppar men det känns inte bra att freestyla med, kan detta bero på att jag kör med sittsele? har tidigare kört med midjesele men den blev för liten så jag köpte en sittsele bara för prövning skull, kanske är de läge för att dumpa sittselen, köpa midjesele och ändra planingstil helt och hållet? Såg nu på guycribb att den andra bilden som jag bifogat är för tajt och det är ungefär så jag står, kanske man ska öppna upp dem mer men då blir det som sagt samma problem igen, står för långt in på brädan. Vet inte hur jag ska lösa detta mysterium, kanske får leva med det helt enkelt.

bananen svarade 17 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 14:22

Sittselen kan vara en del av problemet, men huvudsakligen tror jag det är en vanesak samt en prioriteringsfråga.

Med prioriteringsfråga menar jag att men liksom får bestämma sig om man vill köra manöver (stora stroppar som man får in i princip hela foten i) eller mer freeride (små stroppar eller tom dubbelstrop så man hamnar närmare kanten).

Det verkar ju trots allt som du vill koncentrera dig på manövervarienten – stora stroppar alltså! Men, det finns hopp för raktframåkningen. Faktum är att när man vill ligga och pressa måste man faktist inte stå med fullt tryck i stroppen, det är bara att flytta ut foten lite. Iofs tappar man lite kontroll, men oftast är det inga som helst problem. Det kan tom vara lite bra träning att ha balans på brädan utan att lite 100% på stropparna.

Slutligen, om du ändå har problem med att flyga ur så kolla om du kan flytta ihop stroppskruvarna lite genom att inte köra stropphål som så att säga ”hör ihop”. Ofta blir resultatet en allt för smal stropp (typ 2-2.5cm smalare än normalt) men för en del funkar detta kanon. Smal stropp som klämmer åt på sidan av foten, men hög som ger bra rörlighet är det bästa för manövrar och vågsegling.

• simpa

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 14:41

Tack för det svaret. Det är som du säger när jag körde med större stroppar hade jag mer kontroll sen så fick jag vid fullt tryck/speed dra ut foten på kanten ut ur stroppen, var svårt att kontrollera vid överriggat men det blir nog en vanesak som du säger. Annars får jag ta och mixtra lite med skruvarna osv. tack igen, återkommer med resultat vid nästa blåstillfälle (dvs om nån vecka………………..)

• ola_p

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 19:30

Smala stroppar är grymt! Jag kör alltid så, trots att vinkeln på framstropparna blir lite konstig. Har funderat lite på om det inte skulle vara möjligt att ha extra breda brickor på dakine stropparna som äter en dryg centimeter på varje sida, problemet är dock att jag redan kör dem i näst största läget, så för att det skulle funka så skulle jag behöva extra långa contour stroppar.

• simpa

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 20:08

@Ola_P 402641 wrote:

Smala stroppar är grymt! Jag kör alltid så, trots att vinkeln på framstropparna blir lite konstig. Har funderat lite på om det inte skulle vara möjligt att ha extra breda brickor på dakine stropparna som äter en dryg centimeter på varje sida, problemet är dock att jag redan kör dem i näst största läget, så för att det skulle funka så skulle jag behöva extra långa contour stroppar.

där kom det.. de enda det pratas om, ”contour”.. stropparnas stroppar, är det så? är det värt att införskaffa sig sånna? tvekar dock på att det ska hjälpa mig. Får prova att smala till mina stroppar, tror det kommer att passa mig för mina fötter är ganska ”höga”.

• ola_p

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:12

Det är inte alla som trivs med Contour, de flesta tycker dock att dom är bäst. Jag tycker det är värt pengarna att ha sköna stroppar som håller formen. Tycker dessutom att det är lättare att komma i/ur dem jämfört med standardstropparna (om man nu lyckas med att få fast fötterna i standardstropparna). Lite skonsammare mot lederna när man försöker vrida sönder sig på konstiga freestyletrick tycker jag också det är.

Men så länge dina standardstroppar är någotsånär ok skall du kunna få fast fötterna i dem också. och självklart finns rätt teknik med i framgångreceptet, försöker man dra fötterna ur stropparna när man hoppar är chansen hyffsat stor att man lyckas.

http://surfbutiken.se/products.php?cid=22&pid=196

• ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:51

Jag tycker väl egentligen att den stora fördelen med contour är att de är styvare i den meningen att det inte är så ”mycket flex uppåt”. Därigenom får man mer direkt kontakt med brädan. Däremot sitter man väl inte direkt bättre, tycker jag.

Så, det kan säkert hända att du kommer tycka Contour är en uppgradering, men jag tror inte att just bytet kommer lösa dina problem.

• rasmus_w

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 22:03

Det kan ha med seglingsstil att göra. Freestylare verkar oftast stå ganska upprätt när de seglar och de kör inte gärna överriggade. Ofta tycker de att det är lite väl mycket drag i 4.7 när jag kör 7.8 och tycker draget är lite småmesigt. Med den stilen funkar det ganska bra med lite öppnare stroppar (gissar jag) och man ser rätt ofta att de har fötterna väldigt långt in.

Jag brukar nästan aldrig segla så, jag sjunker ner i selen och seglar med rumpan väldigt nära vattnet och ganska sträckta vrister och tar som sagt betydligt större segel. Det gör att fötterna tenderar att pressas in väldigt långt i stropparna även om jag har dem väldigt tajt.

• simpa

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 22:40

@Rasmus_W 402703 wrote:

Det kan ha med seglingsstil att göra. Freestylare verkar oftast stå ganska upprätt när de seglar och de kör inte gärna överriggade. Ofta tycker de att det är lite väl mycket drag i 4.7 när jag kör 7.8 och tycker draget är lite småmesigt. Med den stilen funkar det ganska bra med lite öppnare stroppar (gissar jag) och man ser rätt ofta att de har fötterna väldigt långt in.

Jag brukar nästan aldrig segla så, jag sjunker ner i selen och seglar med rumpan väldigt nära vattnet och ganska sträckta vrister och tar som sagt betydligt större segel. Det gör att fötterna tenderar att pressas in väldigt långt i stropparna även om jag har dem väldigt tajt.

Det är precis som du säger, ska man köra en bakstropp och någorlunda öppen så måste man byta till mer freestyle stil och även en midjesele (mer upprätt). Just nu har jag mer speedstil fastän jag kan en del freestyletrick men stilen har man haft med sig enda sen man började surfa för 10 år sen, framförallt av pappa. Dvs tajtare stroppar, dubbla bak, tryck på fenan och layback med sittsele. Men i och med att jag har kommit in allt mer på freestyle sidan dels för att jag tycker det är roligare men också för att det ger mig en större utmaning så lär jag nog byta stil helt och hållet. time do to some changin’
    tack för era svar!

• tdk

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 07:06

@Rasmus_W 402703 wrote:

Det kan ha med seglingsstil att göra. Freestylare verkar oftast stå ganska upprätt när de seglar och de kör inte gärna överriggade. Ofta tycker de att det är lite väl mycket drag i 4.7 när jag kör 7.8 och tycker draget är lite småmesigt. .

Haha.. 🙂

Stancen på en freestylebräda blir lite annorlunda. Jag upplever ibland att det är skönare att inte ha i bakfoten i stroppen när man kryssar tex. Men som flera sagt, det är en vanesak. SEN har du seglat din bräda med skor under en tid, och sen börjar köra barfota, så är den svinhal! Skorna äter upp halkskyddet på nolltid.
    Om du har stropparna så du får in större delen av foten, så borde det ju kännas bra när du seglar. Åker fötterna ur när du trickar, så kan man ibland få ”nypa” med tårna under upphoppet.. För tighta stroppar är inte bra heller serru..

• simpa

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:54

äh vafan med dagens teknik lär vi kunna ta fram en fotstropp där man sitter fast så länge man vill sen vid kastfall dylikt flyger man ur, ska väl inte vara så svårt med tanke på vad som finns idag…. sen köper vi billigt av barnarbetare. I värsta fall så får en guide av knatte duga, om man ska tänka på barnarbetet.

• bananen

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 09:45
    simpa89;402647 wrote:
    där kom det.. de enda det pratas om, ”contour”.. stropparnas stroppar, är det så?

Ja, så är det faktiskt! Har precis bytt från RRD orginal (good shit, DaKine) till DaKine Contour (de som inte går att ändra utan skruvmejsel) och jag är euforisk. Lite meck innan man fått rätt storlek, men nu är dom rätt och de är grymma. Foten sitter säkert när man seglar, hoppar och loopar och det krävs bara ett litet lirk, så är de loss.

Fördelen kan väl sammanfatts som att antingen sitter man fast eller så gör man det inte!

Nackdelen (som är samma som fördelen) är väl att de inte är så ”softa” – jag upplever att fötterna är lite mer möra efter en lång dags segling, men det är det verkligen värt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ang fotstroppar/barfota/skor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.