Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ang Kiteolycka och Kommunens ansvar för sina medborgare/skattebetalare!

  • Ang Kiteolycka och Kommunens ansvar för sina medborgare/skattebetalare!

    Publicerad av above_the_law på 22 juli, 2008 vid 14:08

    Jag är lite förvånad över att kommunen INTE tar något ansvar när det gäller säkerheten på sina stränder i Varberg!
    Då menar jag INTE att jag är för några förbud utan snarare att vi alla är skattebetalare som borde få en viss service i form av strandsäkerhet, vare sig vi är kitesurfare, vindsurfare, badande eller campande strandvandrare m m.

    Jag tycker att det är mycket märkligt att Varbergs Kommun INTE har några BADVAKTER på en sådan utpräglad badort, som dessutom är känd för sina kraftiga vågor och relativt starka vindar. Snacka om att INTE ta sitt ansvar!!!

    Sätt upp ett avgränsat område med flaggor och badbojar, inom vilket kommunen står för säkerheten i form av övervakande badvakt SÅ SLIPPER VI dessutom PROBLEMET med kiteolyckor där icke utövare är inblandade, samt andra olyckor (i så stor mån som det är möjligt)!!!
    Inom badområdet får naturligtvis INGEN kitesurfa, surfa, vindsurfa eller åka båt, vilket ju vilken IDIOT som helst lätt kan eller bör kunna förstå. Och om någon inte fattar ändå så finns det ju då en badvakt/strandpolis, som kan säga till på ett vänligt och konstruktivt sätt!

    Hur svårt kan det vara?
    Inte fn ska vi surfare behöva ansvara för ALL form av säkerhet på Sveriges stränder i alla fall!

    tote svarade 15 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • johanw

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 14:13

    wöööörd

  • joho

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 15:10

    ett tilldelat surf område hade vart kanon på stranden vid surf parkeringen. Apelviken hade badvakter för en ca 4-5 år och hade utgångs punkt borta vid Tempo affären. Dock jobbade dem gratis men fick mat och hus rum , dock ingen lön. Vilket jag inte tror att många skulle vilja göra. Men de hade vart otroligt bra. Med tanke på hur många de faktist är som kommer för att surfa i Apelviken/Varberg.
    Kan man inte tex lägga upp förslag till kommunen om tilldelat område m.m ?
    Något ansvar tycker man ju att dom borde ta.

  • andi_j

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 15:48

    Men så är det väl i tylösand också, att badvakterna jobbar “gratis” eller?

  • larssa

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 16:27

    Dom kan väl utbilda arbetslösa som går på garantilön eller vare heter så kostar det ju inte komunen nåt extra samtidigt som badvakterna får $

  • anvandarnamn

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 16:57

    Håller med att det verkar vara lite svagt av kommunen att inte hålla med någon form av badvakt alls! men nu efter olyckan & i förebyggande syfte kanske kommunen vill vara med & dela ansvaret eller så trycker dom ner huvet ännu längre ner i Apelvikens sanddynor & håller tummarna, uppåt förståZzzzz…

  • sourra

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 18:48

    De är inte intresserade

  • krillan82

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 20:01

    De e bättre vi står för säkerheten än fågelskådarna…

  • davo

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 21:52

    Bra sagt Nicco.
    När jag bodde i Sydney fick man se till att hålla sig inom bojarna som badande. Självklar grej.

    En skylt (ytterligare en dessvärre..) borde sättas upp som påpekar att det är högst olämpligt att som badande att ge sig ut i Abay o liknande vid kraftig vind med anledning av farliga strömmar etc.

    Vi får hjälpas åt och köra med goda säkerhetsmarginaler. Förra lördagen körde folk i Lejet i syd-sydost (5-10 kiteare o lika många vindsurfare), såg bra ut från hamnen, men kunde inte se om det var badande i närheten.

  • debkausf

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 22:26

    @above_the_law 484451 wrote:

    Jag är lite förvånad över att kommunen INTE tar något ansvar när det gäller säkerheten på sina stränder i Varberg!
    Då menar jag INTE att jag är för några förbud utan snarare att vi alla är skattebetalare som borde få en viss service i form av strandsäkerhet, vare sig vi är kitesurfare, vindsurfare, badande eller campande strandvandrare m m.

    Jag tycker att det är mycket märkligt att Varbergs Kommun INTE har några BADVAKTER på en sådan utpräglad badort, som dessutom är känd för sina kraftiga vågor och relativt starka vindar. Snacka om att INTE ta sitt ansvar!!!

    Sätt upp ett avgränsat område med flaggor och badbojar, inom vilket kommunen står för säkerheten i form av övervakande badvakt SÅ SLIPPER VI dessutom PROBLEMET med kiteolyckor där icke utövare är inblandade, samt andra olyckor (i så stor mån som det är möjligt)!!!
    Inom badområdet får naturligtvis INGEN kitesurfa, surfa, vindsurfa eller åka båt, vilket ju vilken IDIOT som helst lätt kan eller bör kunna förstå. Och om någon inte fattar ändå så finns det ju då en badvakt/strandpolis, som kan säga till på ett vänligt och konstruktivt sätt!

    Hur svårt kan det vara?
    Inte fn ska vi surfare behöva ansvara för ALL form av säkerhet på Sveriges stränder i alla fall!

    Problemet är att komunen ville ta sitt ANSVAR genom att totalförbjuda kiteingen! Bara en papameter iofs.!

  • skotten

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 05:46

    hell I will always surf, noone will ever take the sea from me.

  • blackadder

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 06:21

    @above_the_law 484451 wrote:

    Jag är lite förvånad över att kommunen INTE tar något ansvar när det gäller säkerheten på sina stränder i Varberg!

    Eftersom vi surfare i kommunens ögon är värda skit och ingenting (medan badare är värda miljoner kr varje år) är det lättast att förbjuda oss och låta badare härja fritt. Vi kan vara jävligt nöjda med att vi fått vara med och ta fram skyltar.

  • pjoter

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 07:55

    men som sagts tidigare så borde de ju finnas vakter för badarnas säkerhet. Borde va grymma strömmar ut där väl när vågorna trycker in vatten.?
    På österlen är det fullsmäckat med skyltar som varnar för farliga strömmar.

    Mjersen, hur funkar de med badvakterna i malmö? lön, arbetsuppgifter mm?

  • haze

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 10:44

    @Blackadder 484564 wrote:

    Eftersom vi surfare i kommunens ögon är värda skit och ingenting (medan badare är värda miljoner kr varje år) är det lättast att förbjuda oss och låta badare härja fritt. Vi kan vara jävligt nöjda med att vi fått vara med och ta fram skyltar.

    Riktigt så är det inte. Jag har träffat Hans från Marknad Varberg flera gånger. (jobbar nära han) Och samma problem som det är nu för oss var det de första åren med vindsurfing oxå. Han vill absolut inte vill bli av med oss men däremot vill de att vi kanske skall visa respekt badande med mera. Han är alltid öppen för en dialog när jag har pratat med han i vilket fall. Allt handlar ju om att ge och ta.

  • blackadder

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 17:40

    Hans Lillhage på Marknad Varberg är inte anställd av kommunen utan Marknad Varberg.

  • tote

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 19:45

    Hey Nicco! Är du hemma igen från France? Har ni haft det bra eller?
    (för övrigt kan jag bara hålla med)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ang Kiteolycka och Kommunens ansvar för sina medborgare/skattebetalare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.