Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående Beijershamn Öland (speedkanalen)

  • Angående Beijershamn Öland (speedkanalen)

    Publicerad av speedkenta på 25 mars, 2009 vid 17:50

    Om ni går in på hemsidan
    http://www.owc.nu
    Så ser ni vad som hänt. Länstyrelsen är på jakt. (fågelskåderiet)
    När man går över sandrevet har med sig extrautrustning dit.
    Eller slår upp ett Kiteläger under ett fågeltorn går ut med kitar därifrån och reser dom på revet ja då tar saker och ting en otrevlig vändning.
    Nu kommer det säkert en massa galla över fågelskådarna som håller på att göra hela Öland till ett personligt fågelreservat.
    Men tänk på att även dom läser på våra forum.
    Så i dom processer som kommer vill vi inte få några dumma citat som mitt ovan
    M.V.H
    Kenneth

    johanc svarade 15 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • p-malmkvist

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 13:44

    Grymmetrist att människor inte kan glädja sig med varandra i deras fritidsintressen, hoppas bara fågelskådarna märker att windsurfing är den minst störande av alla vattensporter och som väl kan samspela med fåglarna..

  • johanc

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 22:04

    Jaja… Gäller med andra ord att ransonera besöken i ankdammen till de tillfällen det verkligen gäller då… det känns ju onekligen lite som veckans I-landsproblem.

    Tycker

    Johanc

  • getwet

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 05:18

    Vi tar det en gång till…….Grymt svårt att förstå tydligen för många!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=491181#post491181

  • johanc

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 19:56

    Ja jävlar!

    Där hade vi allt varit förut du!

    😉

    JohanC

  • wilund

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 12:12

    vad är egentligen påföljden av att vistas i ett skyddsområde som detta ?

    Det kommer ju knappast att sättas upp staket.

    vissa väljer ju tex att köra för fort med bil på våra vägar med fast man vet att man kan få böter , kan inte tänka mig att det finns så stora resurser att lägga på “jakt av vindsurfar i fågelskydds område” .

    ta nu inte detta som en provokation , själv är jag aldrig uppe i er damm då jag inte kör speed.

    Jag är bara nyfiken på era “alternativ” och tycker det är tråkigt att ni inte ska få köra där förutsättningarna är som bäst , kan inte förstå att det skulle störa så mycket med lite vidsurfing

  • faster

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 15:13
    wilund;537698 wrote:
    vad är egentligen påföljden av att vistas i ett skyddsområde som detta ?

    Det kommer ju knappast att sättas upp staket.

    vissa väljer ju tex att köra för fort med bil på våra vägar med fast man vet att man kan få böter , kan inte tänka mig att det finns så stora resurser att lägga på “jakt av vindsurfar i fågelskydds område” .

    ta nu inte detta som en provokation , själv är jag aldrig uppe i er damm då jag inte kör speed.

    Jag är bara nyfiken på era “alternativ” och tycker det är tråkigt att ni inte ska få köra där förutsättningarna är som bäst , kan inte förstå att det skulle störa så mycket med lite vidsurfing

    Precis sådana kommentarer och åsikter som du nämner i ditt inlägg är det många windsurfare och kitare som har. Vi måste respektera reglerna, sen kan man ju ha en egen uppfattning om det.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 15:31

    @faster 537709 wrote:

    Precis sådana kommentarer och åsikter som du nämner i ditt inlägg är det många windsurfare och kitare som har. Vi måste respektera reglerna, sen kan man ju ha en egen uppfattning om det.

    Well, det är många som tänker de tankarna till och från, så det skadar inte att bemöta dem nån gång ibland. I förstone är det ju lätt att tänka att det inte skadar mig, men i längden gissar jag att det bland annat leder till att vår kära allemansrätt försvinner om vi konsekvent skiter ide regler som finns, och då blir det plötsligt betydligt besvärligare att surfa på många ställen, plus att friluftslivet blir betydligt mer konfliktfyllt än det är idag.

  • christian

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 17:32

    @wilund 537698 wrote:

    vad är egentligen påföljden av att vistas i ett skyddsområde som detta ?

    Det kommer ju knappast att sättas upp staket.

    vissa väljer ju tex att köra för fort med bil på våra vägar med fast man vet att man kan få böter , kan inte tänka mig att det finns så stora resurser att lägga på “jakt av vindsurfar i fågelskydds område” .

    ta nu inte detta som en provokation , själv är jag aldrig uppe i er damm då jag inte kör speed.

    Jag är bara nyfiken på era “alternativ” och tycker det är tråkigt att ni inte ska få köra där förutsättningarna är som bäst , kan inte förstå att det skulle störa så mycket med lite vidsurfing

    Jag har provat att köra bil på ett naturreservat och blev plåtad av en ornitolog med ett 1-metersobjektiv (bra skärpa i bilderna)
    Blev anmäld för miljöbrott och ansågs ha stört det rörliga friluftslivet
    Fick gå ned till polisen på ett entimmes förhör
    Som tur var fanns det lite förmildrande omständigheter (hade frågat och fått ok av alla intressenter utom Lsty, körde på en befintlig väg) och därför valde åklagaren att lägga ned
    Halvkul kan man väl sammanfatta det med 🙁
    Annars är min gissning dagsböter

  • johanc

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 21:45

    @wilund 537698 wrote:

    vad är egentligen påföljden av att vistas i ett skyddsområde som detta ?

    Det kommer ju knappast att sättas upp staket.

    vissa väljer ju tex att köra för fort med bil på våra vägar med fast man vet att man kan få böter , kan inte tänka mig att det finns så stora resurser att lägga på “jakt av vindsurfar i fågelskydds område” .

    ta nu inte detta som en provokation , själv är jag aldrig uppe i er damm då jag inte kör speed.

    Jag är bara nyfiken på era “alternativ” och tycker det är tråkigt att ni inte ska få köra där förutsättningarna är som bäst , kan inte förstå att det skulle störa så mycket med lite vidsurfing

    Accessproblem är väl en rätt bra sammanfattning. Lst skulle ju t.ex komma till slutsatsen att hela jämrans stället skall bli belagt med beträdande förbud.

    Har sett det hända inom klättringen efter att några j-a haschpundare skakade ur pipan på fel ställe och höll på att starta en skogsbrand. Då spelade det liksom ingen roll att det var några andra klättrare från den lokala klubben som hittade och släckte elden, klippan var S-T-Ä-N-G-D. Är fortfarande S-T-Ä-N-G-D.

    Därför är det ett problem om alla och envar ska in och köra på gränsen till skyddsområdet eller om, Gud förbjude, Kites dyker upp norr om badplatsen. Det spelar ingen roll hur mycket ÖWC jobbar med att hålla rent, snyggt och harmoniskt för folk och fä, vi ryker.

    Kom ihåg: “You can build a thousand bridges but if you fuck a sheep, even just once, they’re not gonna call you a bridgebuilder anymore”

    I periskopläge!

    JohanC

  • speedkenta

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 23:41

    @Christian 537732 wrote:

    Jag har provat att köra bil på ett naturreservat och blev plåtad av en ornitolog med ett 1-metersobjektiv (bra skärpa i bilderna)
    Blev anmäld för miljöbrott och ansågs ha stört det rörliga friluftslivet
    Fick gå ned till polisen på ett entimmes förhör
    Som tur var fanns det lite förmildrande omständigheter (hade frågat och fått ok av alla intressenter utom Lsty, körde på en befintlig väg) och därför valde åklagaren att lägga ned
    Halvkul kan man väl sammanfatta det med 🙁
    Annars är min gissning dagsböter

    Jotack
    Jag har sett bilder där några som kitar (en herre från västerås bland annat) Dom fotade även nummerplåten på bilarna. När dom blev tillsagda så sa dom till tillsynsmannen att det var okej att vara där. Det visste dom.
    Fattar inte vad vanligt sunt bondförnuft har tagit vägen.
    Vi har funnits på haga i närmare 30 år utan problem.
    Sen kommer den nya generationen skiter i allt bryr sig inte.
    Sen kommer förbud efter förbud. Det är bara att följa på olika forum på konfen.
    För mig är surfing du och naturen det är med elementen du fajtas.
    Och har respekt för.
    Visst man kan ha en åsikt om fågelskåderiet. Men egentligen så har vi ett gemensamt och det är naturupplevelsen.
    Säger bar det, dom vet ju förhelsefyr inte ens att shorhsen tar man inte på sig utanpå våtdräkten. Tror fan att fåglarna blir livrädda

  • klang

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 14:04

    Är det strandskyddet som är problemet, d.v.s. att man måste beträda stranden för att komma åt surfet. Eller är det att vi seglar där fåglarna vistas?

    I det senaste av våra kustrådsmöten i Lomma så hävdade bestämt ornitologerna närvarande att en vindsurfare kan anses som en segelbåt och stör inte i någon större utsträckning. Däremot Kite var en helt annan sak… Det pågår ett febrilt arbete med att utreda huruvida kite stör eller inte, vi får väl se var vi landar någonstans. Skulle vara toppen om naturvårdsverket kunde göra en liten investering och utreda en gång för alla… nu använder “båda sidor” spekulationer och antagande…

  • jester

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 14:30

    Jag tror att problemet bara varit okunskap. För en lekman som mig själv så ser det ju ut som vilket sandrev som helst. Så det handlar ju bara om att upplysa dom som surfar hur det hela förhåller sig. Och ÖWC är ju duktiga på att tala om vad som gäller, så jag tror att problemet kommer försvinna i framtiden. Om nu bojarna ligger kvar där inne, så kan ju en bra regel vara att inte vara på “revsidan” av dessa?

  • sunh

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 16:38

    Nu har ju detta uppmärksammas så hoppas jag alla surfare kan dra åt rätt håll att gå efter vad klubben har informerat om vad som gäller. Det är de som får ta all skit som blir av att surfare “missköter” sig. Sen får man tycka vad man vill om ornitologerna men det är bäst att klubben få sköta snacket med länsstyrelsen och ifrågasättas eventuella oklarheter. Om folk vill leka rebeller kommer det att skada klubben negativt. Jag tror alla surfare tycker detta kan vara fjantigt men nu är det som det är.

  • p-malmkvist

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 13:21
    Speedkenta;537775 wrote:
    Jotack
    Jag har sett bilder där några som kitar (en herre från västerås bland annat) Dom fotade även nummerplåten på bilarna. När dom blev tillsagda så sa dom till tillsynsmannen att det var okej att vara där. Det visste dom.
    Fattar inte vad vanligt sunt bondförnuft har tagit vägen.
    Vi har funnits på haga i närmare 30 år utan problem.
    Sen kommer den nya generationen skiter i allt bryr sig inte.
    Sen kommer förbud efter förbud. Det är bara att följa på olika forum på konfen.
    För mig är surfing du och naturen det är med elementen du fajtas.
    Och har respekt för.
    Visst man kan ha en åsikt om fågelskåderiet. Men egentligen så har vi ett gemensamt och det är naturupplevelsen.
    Säger bar det, dom vet ju förhelsefyr inte ens att shorhsen tar man inte på sig utanpå våtdräkten. Tror fan att fåglarna blir livrädda

    Håller helt med.. Detta borde postas på kitekonfen också..

    För en icke kunnig, vilken kommundelsgrupp i kalmar/öland bör man kontakta i detta ärende???
    Nu vill jag absolut inte skapa någon “skita i allt mentalitet”, men ibland kan jag uppleva förbuden som lite orättvisa, när det gäller hornborgarsjön så förstår man förbuden med anledning av alla dess fågelsorter, men på haga park så har jag knappt skådat en fågel.. Nu är det väl någon strandfågel som vill skyddas men hur bra framtida förutsättningar har denna att kläcka ägg på en strandbank=revet som översvämmas under häckningsperioden?? Och med stigande vattenstånd så borde revet översvämmas allt oftare..

  • stewen

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:36

    Apropå skita i regler.:mad:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående Beijershamn Öland (speedkanalen)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.