Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Angående gelcoat filler.

  • Angående gelcoat filler.

    Publicerad av emil_h på 22 april, 2006 vid 15:48

    Tjabba,

    Har en ytlig skada på en bräda. Var endast lacken som hade blviit skadad, men jag slipade ner för att vara säker. Och det ser bra ut. Slipat ner så pass så att jag ser “sandwichen/trät/kolgrejset”. Har hört att gelcoat kan “smälta” brädan, när gäller det? Vid djupare lagningar och stora sprickor där man t.ex. ser “kärnan”, eller är det inte helt bra att lägga på även i detta fallet?

    Alltså bara en ytlig miniding. Går det bra att “fylla igen” med plastic padding gelcoat?

    jonaish svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola_p

    Medlem
    22 april, 2006 vid 16:06

    Gelcoat bli utmärkt, det är bara när det är skummet man lagar mot som man behöver oroa sig, men då ska man å andra sidan laga med fiber/epoxi. är det nått som kan ta in vatten bör du dock måla efter att du lagt gelcoat.

  • emil_h

    Medlem
    22 april, 2006 vid 17:29
    Ola_P wrote:
    är det nått som kan ta in vatten bör du dock måla efter att du lagt gelcoat.

    Why? Inte helt tätt eller?

  • ola_p

    Medlem
    22 april, 2006 vid 19:07

    Jepp. Gelcoat är tydligen inte 100% tätt.

  • jonaish

    Medlem
    22 april, 2006 vid 19:35

    gelcoat filler pro….:D de e ja de 😀

    eee jo visa brukar köpa något fin-spackel hos biltema å spackla på kåper etc..

    om de e djupt så tar man “byggskum” så de inte alls blir djupt sen spackla på med fin-spackel.. slipa på lite typ sen ta någon färg å kör över så blir de bra

  • ola_p

    Medlem
    22 april, 2006 vid 19:57

    Vem är eee jo visa?

    om de e djupt så tar man “byggskum” så de inte alls blir djupt sen spackla på med fin-spackel.. slipa på lite typ sen ta någon färg å kör över så blir de bra

    Njae… tvivlar på att byggskum är det bästa materialet, jag hade satsat på högdensitets skum.

    Efter ev. skum så ska man lägga kol eller glas, gärna i press på nått sätt, vakuum bakning är ju det bästa men… Poängen är iaf att det blir mindre del epoxi men fortfarande tillräckligt (starkare och lättare laminat mao). Efter att ha slipat detta kan man spackla med gelcoat, sedan slipa och måla med lämplig färg.

  • jonaish

    Medlem
    22 april, 2006 vid 20:08

    Fogskum och fin-spackel från biltema…….

    typ så här gör man 😀

  • jonaish

    Medlem
    22 april, 2006 vid 20:12

    kanske inte så jävla starkt men så gör man iaf å de e billigt 😀

    klart man kan lägga på lite kol eller glas på brädan om man vill ha de lite starkare…. annars så kör bara på med gelcoat…

  • canoya

    Medlem
    24 april, 2006 vid 08:33

    Har du ingen glasfiber eller kolfiberväv i den lagningen så kan du nog lätt klämma sönder den med bara fingrarna. Har man en skada där skummet är synligt (mer än några millimeter) så ska man lägg i lite väv innan man börjar spackla. Spacklet gör ganska liten nytta för att ge styrka åt strukturen utan är bara bra för att täta och få en jämn yta. Vid små skador kan man armera epoxispackel med väv också och få nåt mellanting mellan en riktig laminerad lagning och att bara spackla.

  • sinclair

    Medlem
    24 april, 2006 vid 13:16
    jonaish wrote:
    Fogskum och fin-spackel från biltema…….

    typ så här gör man 😀

    vad är det för något du lagar Jonaish?

  • herodude

    Medlem
    24 april, 2006 vid 17:17
    Sinclair wrote:
    jonaish wrote:
    Fogskum och fin-spackel från biltema…….

    typ så här gör man 😀

    vad är det för något du lagar Jonaish?

    hans gungbräda som han gungat sönder…:P

  • jonaish

    Medlem
    24 april, 2006 vid 18:35
    Herodude wrote:
    Sinclair wrote:
    jonaish wrote:
    Fogskum och fin-spackel från biltema…….

    typ så här gör man 😀

    vad är det för något du lagar Jonaish?

    hans gungbräda som han gungat sönder…:P


    j-ish



    en moppe kåpa e det, å de e inte ja som lagar…….:D

    japp de e min gungbräda som jag slog “Lolve & Tomten” med…… och nu ska ja fixa den tills du kommer ner, så jag kan testa den på dig.. å kolla om den går sönder lr inte..hahahaaa…. :D………hehe…….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Angående gelcoat filler.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.