Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. angående kasfallsskada tråden – förstärkningar

  • angående kasfallsskada tråden – förstärkningar

    Publicerad av nossodo på 4 augusti, 2006 vid 09:25

    Det nämdes i tråden att lägga på något extra, bli betonghårt. Jag har lagat en ding på ena sidan av min bräda och behöver laga en även på andra sidan, mao, det är inte någon superskönhet längre. Jag har funderat på att förstärka upp det så att det tål lite mer stryk och blev nyfiken.

    Hur gör man en sådan förstärkning? Lägger på mera väv och epoxy? Hur många lager behövs i så fall? Är det en bra ide om man inte är så jätte noga med hur det ser ut?

    svenne svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • fj69

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:23

    Det finns en rad experter här på konfen insatta på molekylnivå…

    Men om man vill förstärka fronten skapa högre hållfasthet är det inte så svårt egentligen. Slipa ner till laminat (bort och genom halkmönster om det går långt fram) laga eventuella skador, bestäm vilket område du vill förstärka, du kan i princip ta de främsta 30-40 cm. Lägg ut två (åt gången) lager väv samtidigt skrapa ut epoxy (av god kvalitet typ Westsystem) med gummispackel. Själva lagningen kommer knappt att väga någonting, förutsatt att laminatet inte bär överflödig epoxy. För egen del har jag ripduk (vet egentligen inte vad det heter men är en vaxartat duk som man kan riva av laminatet och som lämnar ett packat laminat med fin strukturerad yta under sig) som jag lägger ovan de låt oss säga 4 lager jag förtärker med, utan mellanhärdning. ripväven masserar (snarare kanske stryker ) man lite med gummihandskar (Gärna flera gånger under härdningen så att inget släpp sker) så att underliggande laminat packar sig och bubblor försvinner, överflödig epoxy tränger ut genom “ripväven” och förorsakar då ingen onödig dödvikt (vik gärna ripväven dubbel efter genomvätning så att ytan ovan denna väv aldrig blir riktigt geggig). Blir kanonfint och starkt, sedan i vanlig ordning slipning, på med gelcoat, slipning, och fyll i eventuell grafik med biltemafärg, sist naturligtvis halkmönster.

    /Fredrik

  • fj69

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:34

    Tillägg; har man inte slipat för djupt syns naturligtvis befintlig grafik igenom det gjorda laminatet och någon ny sämre behöver inte göras om, dock natulrigtvis om skadan varit framme och saboterat grundgrafiken, ja du hajar.

    /F

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:37

    FJ69, knåda inte epoxin när du har lagt klart laminatet. Låt det härda i fred. Om du vill ha ut extra epoxi så kan du lägga vanligt papper eller ännu bättre bitar från en avdankad frottéhandduk ovanpå släppväven. Låt det härda helt klart och är det bara att riva av allt i ett svep.

  • fj69

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 13:18

    Ja förstår din invändning kanske nonchalant formulerat av mig, men över kanterna tycker jag oftast att det kan släppa innan härdningen kommit igång och då brukar jag stryka lite medhårs för att det skall fästa, knåda och massera är inte rätt ord “stryka” har jag gjort med gått resultat – när laminatet dragit sig lite tillbaka främst över kanten mot botten till. Men det är ett förfarande jag lagt mig till innan laminatet “satt” sig och som sagt för bubblornas skull. Resultatet blir i alla fall mkt bra – stenhårt.

    F

  • fj69

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 13:22

    En egen fråga som jag i tråden vill passa på att fråga, kanske just dig Svenne?, vad att göra när Gel Coaten inte riktigt vill härda igenom utan blir lite messmörsaktig och rullar sig vid slipning, trots att man tycker proportinerna blivit de rätta. Är det biltemas GC i största allmänhet elelr kan man tillsätta något för ökat genomhärdning. Epoxi har jag aldrig misslyckats med, men som sagt GC:n? Temeratur har oxå varit den rätt för upplysnings skull.

    Kan någon komma med tips i denna fråga om trådmakaren ursäktar?

    /F

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 13:37

    Biltema är inte billigt utan anledning. 😉
    Slipar du för hårt så kan det vara friktionsvärmen som gör det mjukt. Jag vet andra som har sagt att den inte blir hård. Köp Plastic Paddings gc istället, helt okej för priset.
    Det bästa är att skita i gelcoat helt och göra ett bra underarbete istället.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. angående kasfallsskada tråden – förstärkningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.