Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående riggning av Gun Mega XS

  • Angående riggning av Gun Mega XS

    Publicerad av kinetic på 8 september, 2006 vid 18:05

    Hej!

    Har fått hem Gun segel samt master…Blir dock lite konfunderad då “utrymmet” mellan mast o camber är minimalt (betydligt mindre än utrymmet på mina gamla fullcambrade segel)…
    Enligt rigg instruktionen skall masten träs så att cambersen sitter på masten, alltså inte “snäppas” dit i efterhand…På Gun’s hemsida står det ingenstans att deras Select master skulle vara RDM (förutom Select Wawe RDM), masten jag köpte är en Fiberspar Reflex7000 460cm (Gun rekommenderade en 460cm mast till 6.8, färslagsvis Gun Select 460, köpte dock Fiberspar av den enkla anledningen att jag alltid gillat deras master samt att denna mast enligt uppgift skall passa ypperligt till Severne SSR 7.6).
    Är det någon som vet om Gun Mega skall riggas på “vanliga” master eller är det RDM som gäller?Eller så har Gun bara sytt seglena med mycket tajt passning…
    En annan fråga jag har är om vindsurfing.se “kolförlängare” är något att ha? Deras kolbom är helt OK vad jag förstått iaf…

    Tacksam för svar

    kinetic svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • marden

    Medlem
    8 september, 2006 vid 18:39

    du kan väl kolla hur stora cambrarna är, så borde de synas tydligt om dom nedre är mycket större än dom övre så ska de nog va en std mast för en rdm mast är ju nästan jämntjock vid alla cambers.sen finns de ifs olika tjocka std master.
    v.se förlängaren är väl si så där, jag tog bort dom små rullarna som satt på o satte dit ett kullagrat harkenblock på min o nu drar jag mina racesegel lätt där jag förut fick använda en vev o slet ut en tamp varje gång.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:08

    Jag har Gun Booster segel (alltså inte Mega linjen utan free race linjen). Vid första riggningen var jag förvånad över hur extremt tight det var att få i masten. Jag undrade verkligen om något var fel. Kollade runt lite på nätet och såg att många upplevt samma sak. Hittar dock inte tillbaka till dessa forum nu när jag söker.

    Jag fick sätta “mastroten” mot ett stöd och trycka på seglet med båda händerna. Efter några gånger är det dock inget problem överhuvudtaget.

    Kan alltså inte säga något säkert om Mega-linjen, men skulle inte bli förvånad om även dessa är sydda förvånansvärt tighta men att det ordnar sig med tiden.

    Vill gärna höra dina omdömen om seglen när du fått rasta dem ordentligt, speciellt om du kan låna andra fullrace segel av kompisar och jämföra med. De är ju extremt lockande prismässigt, men jag har inte hört någonting överhuvudtaget om dem.

  • kinetic

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:10

    Mården: Cambersen ser ut att vara anpassade till “standard mast” med de ser ohyggligt tajt ut, speciellt för den precis under bommen…Tog en bild men kan ej lägga upp den på webben…

  • rabbit

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:27
    kinetic wrote:
    Tog en bild men kan ej lägga upp den på webben…

    Dom här: http://www.imageshack.us/ hostar bilder gratis.

    Det finns flera liknande tjänster, imageshack fungerar bra.

    Hoppas det hjälper.

    /r

  • kinetic

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:28

    Fredrik.ygge: Ok det va skönt att höra då är nog allt i sin ordning…Ja dessa segel är betydligt billigare än många andra märken, o det var en anledning tt jag köpte dessa, samt att de gick o få tag i nya (NP RS6 är ju slutsålda för länge sen…). Jag tror inte att dessa segel är lika “bra” som NP eller North men på min nivå är det inte seglet som är begränsningen utan jag, så det kan kvitta! Ska försöka segla in mig på de innan det blir för kallt ( i mitt fall månadsskiftet sept/okt), hur som helst kommer jag garanterat bara ha positiva åsikter eftersom det enda jag kan relatera till är min gamla segel (NP Mk4 7.3 samt Gaastra Slalom Pro 6.5 resp 5.7, alla från -94…). Får väl be nån “RS-Nisse” o provköra grejerna:)

  • kinetic

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:32

    Rabbit: Tackar…

    O här är bilden….http://img379.imageshack.us/img379/1374/dsc00015mv9.jpg

  • Knatte

    Gäst
    8 september, 2006 vid 19:55
    kinetic wrote:
    Rabbit: Tackar…

    O här är bilden….http://img379.imageshack.us/img379/1374/dsc00015mv9.jpg

    Skit! Det såg trångt ut :ooo:
    Jag kör ju också Gun Booster och en NP CK75 mast som inte är direkt smal i profilen. Men där finns det betydligt mera plats i mastfickan.
    Men som du säger, enligt hemsidan så skall ju en vanlig 460 SDM mast funka bra.
    Det finns inga schims eller nåt, som du kan plocka bort på baksidan av cambern, för att öka utrymmet??
    Annars är det väl bara att pröva och se vad som händer:wink:

  • Knatte

    Gäst
    9 september, 2006 vid 06:39

    Tillägg efter lite funderingar 😀
    Har du testat att släppa ordentligt på lattspänningen? Då kanske du kan vinna någon cm till, om det nu skulle behövas:smile:

  • kinetic

    Medlem
    9 september, 2006 vid 09:03

    Knatte: Nej…men det står inget om det i manualen, däremot skriver de att man spänner latorna “lagom” en gång sen e de klart…Ska ge mig på o rigga upp imorgon så får vi se om det gick…eller inte

  • storner

    Medlem
    9 september, 2006 vid 10:24

    Ser ju extremt tight ut på bilden. Lite svårt dock att se spänningen i maststrumpans material.

    Jobbade lite med segel 91-92 så mina kunskaper har för länge sedan passerat bäst före datum. Jag skulle dock rekommendera dig att skicka fotot till Gun där dom enkelt kan konstatera om det är något problem med seglet.

    Jag gissar att det inte är något fel på seglet. Maststrumpan är kanske sydd i ett material med en viss töjning (t.ex dacron). Om seglets maststrumpa dessutom är bred innebär det mycket töjbart material och man måste därför sy det extremt tight för att inte maststrumpan skall bli “för stor” efter första seglingstillfället. Om utrymmet blir för stort är det risk för att cambertrycket blir för litet. Särskilt när du har vind i seglet.

    Seglet kanske inte helt sytt för din mast men jag tror inte att det är där problemet ligger när det gäller det snåla utrymmet.

  • kinetic

    Medlem
    9 september, 2006 vid 10:38

    Störner: Din förklaring låter trolig, maststrumpan är av den mycket breda modellen o sydd dels i “dacron” samt vad jag kallar “lufflex”, dvs ett något “mjukare” o grövre tyg, detta mjukare material används under bom-höjd…

  • the_novice

    Medlem
    9 september, 2006 vid 13:01

    Tror inte det behöver vara ngt fel utan det är så det ser ut på segel med bred mastficka innan det är riggat. Den breda mastfickan gör att det ser konstigt ut innan det är riggad eftersom lattan och cambern ligger rak i mitten av mastfickan. När seglet sedan är riggat så kommer lattan och cambern istället att följa läliket i en krökt kurva som gör att det blir en längre “väg” fram till masten. Detta gör att när seglet är riggat med alla cambers åt ett håll så är det lagom camber tryck. Det blir dock lite värre att trycka över seglet eftersom cambern och lattan då måste över “mittenläget” i mastfickan. Men det är också detta som kan göra dessa seglen lite mer profil stabila eftersom cambertrycket ökar om seglet skulle börja tappa formen.

  • kinetic

    Medlem
    10 september, 2006 vid 14:37

    Haha…Riggningen sket sig duktigt, hann inte ens börja förrän det visade sig att min mega-förlängare på 70cm förlängning inte gick o skjuta in tillräckligt långt i masten, får snällt invänta min vindsurfing.se förlängare tillsammans med andra grejer därifrån…
    Smällde däremot upp mitt gamla 4.5 som inte varit uppriggat sen -95, får hoppas på stadiga vindar med by-toppar på dryga 20m/s så ska man nog kunna köra med det oxå:-), seglet i fråga är sjukt svårt o köra “lagom” riggat med då bommen e ordentligt kort, men ges det tillfälle så skall jag testa det igen:-)

  • kinetic

    Medlem
    16 september, 2006 vid 12:38

    Så då har man “test-riggat”. Masten passade:). Men att rigga så som Gun föreslår enligt manualen gick inte, jag fick helt enkelt rigga de som alla andra segel med bred maststrumpa o poppa på cambersen. Passade även på att provriga SSR, tyckte först att den hade bred maststrumpa men Mega hade bra mycket bredare…Återstår o se hur seglen är o segla med, utseende är en sak funktion en annan:-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående riggning av Gun Mega XS

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.