Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädvals-tråd

  • Ännu en brädvals-tråd

    Publicerad av ulrik på 16 september, 2008 vid 08:13

    Jag vet att det förekommit liknande trådar och har nog läst alla noga men är ändå förvirrad gällande mitt kommande brädval.

    För närvarande hobbykör jag en gammal formula vilket är toppen i mina hemmavatten. Men nu vill jag komplettera med en mindre bräda för mer vindar (> 8 m/s), mer fart, sväng, chop och våg. Jag vill alltså kunna ta med brädan till t.ex. Gotland och köra lite i vågor och inte bara bränna på plattvatten.

    En beggad crossover/fsw/freemove eller liknande ordkombo är svaret antar jag men vilken volym? Jag väger 78 kg, är bekväm i stroppar och hängsele, gillar fart men kan knappast mer än så. Är 85 liter för litet för någon som aldrig vattenstartat eller fullplansgippat? Vill gärna kunna dra rigg om vinden minskar och med 85 liter är det väl inte det lättaste? Runt 112 verkar kanske vara för stort i hårdare väder så för närvarande är jag inne på något runt 94-104 liter. Är det rätt spår?

    bicless svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2008 vid 08:27

    85 liter kommer bli rejält vingligt at dra rigg på när du väger 78 och inte är van. Runt 100 liter är dock helt OK, speciellt om du inte lastar på för stort segel.

    Men frågan är om du verkligen skall prioritera riggdragningsmöjligheter?Själv skulle jag snarare rekomendera hårdträning på vattenstart och sedan gå på den där 85-litaren. Det kommer vara klart roligare. DU kommer också att märka att det är otroligt mycket enklare att vattenstarta på en sådan bräda med lämpligt segel än på den stora formulan. Om du bara får någon som ger lite tips så kommer det snabbt lossna.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2008 vid 09:00

    Håller med om det där. Varför vill alla “slippa” vattenstarta nuförtiden? På 80-talet slängde alla upphalslinan och köpte på tok för små brädor för att “bevisa” att de kunde vattenstarta. Kör man 5.5 eller mindre så spar man nästan alltid energi på att vattenstarta, det är mer när man närmar sig 8 kvadrat som det är ungefär lika enkelt att dra rigg. Om man absolut måste så kan man dra rigg i alla fall. Det kräver lite övning men det går.

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 12:38

    Hm, tack för svar.

    Bra fråga: Varför vill jag kunna dra rigg? Jag har nog fått för mig att det kan behövas om vinden dör så jag kan guppa istället för att simma hem (och att vinden minskar ordentligt känns som en regel snarare än undantag…).

    Men det behovet kanske inte är så stort eller så handlar det helt enkelt om att se till så att den situationen inte inträffar.

    Jag har varit inne på att gå på 85 liter och helt enkelt nöta vattenstarter. Det tilltalar mig egentligten mer, det blir totalt sett ett större register med en mindre bräda.

    /Ulrik

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 september, 2008 vid 12:44

    Vilka segel har du för övrigt…?

    Åtminstonde jag som bara seglat ett år, sätter ju vattenstarter, jippar och har börjat åka på våg resor som senast till gisslöv klarar mig ganska bra med en 98 liters freewave… Har även mindre men om jag inte kunde vattenstarta så skulle en mindre bräda kännas onödig. Körde faktiskt 4.2 och 98 liters 2 timmar på gisslöv senast när jag blev trött för att det var lättare än 5.0 och 78 liters.

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 12:51

    Ett trasigt 8,5, annars bara formula-/freeracesegel på 10, 10.6 resp. 11.9 kvm. Så rigg till en mindre bräda måste alltså också införskaffas.

    Paketerbjudanden emottages alltså tacksamt (fsw 85 l)

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 september, 2008 vid 13:17

    Eftersom du bor i sthlm så varför inte en bräda runt 100 liter…? Tycker att min går klockren med 5.0 plattvatten och fungerar bra i vågor också.. Kanske lite stort hopp från 10.0 och formula ner till 85 liters?…

    Proffsen här på steffo kan ju bättre än mig, men jag röstar för 100 liter + 5.5 6.7 kanske eller dylikt.

  • larry

    Medlem
    16 september, 2008 vid 13:46
    Ulrik;500184 wrote:
    Jag vet att det förekommit liknande trådar och har nog läst alla noga men är ändå förvirrad gällande mitt kommande brädval.

    För närvarande hobbykör jag en gammal formula vilket är toppen i mina hemmavatten. Men nu vill jag komplettera med en mindre bräda för mer vindar (> 8 m/s), mer fart, sväng, chop och våg. Jag vill alltså kunna ta med brädan till t.ex. Gotland och köra lite i vågor och inte bara bränna på plattvatten.

    En beggad crossover/fsw/freemove eller liknande ordkombo är svaret antar jag men vilken volym? Jag väger 78 kg, är bekväm i stroppar och hängsele, gillar fart men kan knappast mer än så. Är 85 liter för litet för någon som aldrig vattenstartat eller fullplansgippat? Vill gärna kunna dra rigg om vinden minskar och med 85 liter är det väl inte det lättaste? Runt 112 verkar kanske vara för stort i hårdare väder så för närvarande är jag inne på något runt 94-104 liter. Är det rätt spår?

    Hej Ulrik,

    Eftersom du bor i Stockholm tycker jag absolut du ska satsa på en bräda kring 100 liter. Fanatic Freewave 104 är ett exempel på en perfekt bräda enligt din beskrivning, sväng, chop, våg mer fart.
    Moderna 100 liters brädor är grymma.

    Sen bör du lära dig vattenstart i alla fall. 100 liter är inte som en brygga det heller, men räcker för att ta sig tillbaka om vinden tunnar ut.

    Komplettera med typ 6.5-6.0a sen en 5.3a och sen en 4.7a.

    Jag seglar själv mest 6.1 5.4 och 4.7 och en freestyle 100 liter i Stockholm.
    Några enstaka dagar plockar jag fram mindre grejer här hemma. Hittils 0 ggr i år, men jag hoppas att dom hittar buggen i windguru så höststormarna kommer snart.

    /L

  • bicless

    Medlem
    16 september, 2008 vid 13:50

    Håller med. Väldigt sällan man behöver mindre än 100 liter i sth området. De dagarna räknas på en hand. Den finns det ju 100 litersbrädor som klarar rätt tuffa tag, och 100:inagr som vill ha plattvatten så väljer du bara en med lite bättre chopp och våg egenskaper så blir det bra tror jag.

    Mvh

    Bicless

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 14:14

    Tack för intressanta inlägg, tillbaks till vad jag lutadade åt till att börja med alltså.

    Men jag blir inte riktigt klar över argumenten för 100 vs 85 i de sista inläggen. Innebär det att det sällan behövs mindre än en hundralitare runt Sthlm att en hundralitare är (i t.ex. intervallet 7-12 m/s) är minst lika rolig och dessutom lättare än 85-liters (för mig åtminstone)?

    Ola och Rasmus argument är ju att 85 l är roligare än 100. Skulle det alltså inte gälla i Sthlm? Eller kanske inte för en relativ nybörjare som jag?

    Vänliga hälsningar

    Ulrik

  • stinger

    Medlem
    16 september, 2008 vid 14:46

    Blåser det SÅ dåligt i Stockholm jag trodde det var bättre än här på slätta där jag bor men det är förstås rätt långt till spotsen oxå…

    Jag bor i Linköping, väger typ 67-68 kg och har i år 14 pass på vattnet (hittills), alla pass i Roxen och Vättern. Nio av de passen har jag använt min Vågis på 76liter och 5noll eller 4två. Resterande fem är på min freeride på 113l. Du kanske ska lita på localsen och välja 100-litersbrädan annars verkar väl 85-90 liter klockrent.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2008 vid 15:06

    Det blåser f*n så mycket mer och oftare på Roxen än här i Stockholm. Jag var borta från vattnet i flera år för att jag inte ville erkänna att min lättvindsbräda som var så perfekt på Roxen var för liten för att kalas lättvindsbräda i Stockholm.

    Å andra sidan har windguru, foreca m.fl., och steffo, sett till att jag i alla fall ökat min tid på vattnet, och även tid på 85-litaren de senaste åren. Just nu är det bara 75-litaren som är oseglad. Plus då att jag har en kartongny 4.4 liggande.

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 15:29

    Eftersom den här tråden otroligt likt illustrerar hur jag har resonerat de sista veckorna så försöker jag med ett förtydligande: Jag förstår att man oftare kommer ut med 100l än 85 eftersom man kan ha större segel. Men jag är ute efter lämpligaste bräda i vindar från 7-8 m/s och uppåt även om det inte är så vanligt. I ett inlägg i en annan tråd säger t.ex. Rasmus W. att han planar med 5.7 i 6-7 m/s. Jag borde efter lite träning kunna plana med 5.8/5.9 med en 85 l i 7-8 m/s (hoppas jag). Vid mindre vind än så har jag formulan.

    Ulrik

  • carl-r

    Medlem
    16 september, 2008 vid 15:59

    Fast vad vill man göra med så liten bräda då? Ha en optimal vågis eller nåt att utvecklas i varierande förhållanden på?
    Angående vindarna så är ju 7-8 planingsgränsen för en välbygd karl (utan pumpteknik), då kan man ju köra allt från formula ner till det minsta man kan få att plana.
    Att 100 liter skulle vara för stort är ju löjligt.
    Nu är inte jag nåt bra exempel då jag fortfarande kallar mig nybörjare efter 3 år, men sist jag körde i 10-12 förra månaden så var det med 6,8 och 128 liters bräda.

  • larry

    Medlem
    16 september, 2008 vid 16:34
    Ulrik;500288 wrote:
    Tack för intressanta inlägg, tillbaks till vad jag lutadade åt till att börja med alltså.

    Men jag blir inte riktigt klar över argumenten för 100 vs 85 i de sista inläggen. Innebär det att det sällan behövs mindre än en hundralitare runt Sthlm att en hundralitare är (i t.ex. intervallet 7-12 m/s) är minst lika rolig och dessutom lättare än 85-liters (för mig åtminstone)?

    Ola och Rasmus argument är ju att 85 l är roligare än 100. Skulle det alltså inte gälla i Sthlm? Eller kanske inte för en relativ nybörjare som jag?

    Vänliga hälsningar

    Ulrik

    Hej Ulrik.

    Allt är smaksak. Men nedan är facit 😉

    Med 100 liter modern freewave kommer du har roligare i vindar under 10 m/s nästan oavsett vart du seglar. I Stockholm kommer du har roligare i vindar under 13 m/s så länge du inte tar dig till Torö eller Väddö. Jag använder aldrig min vågbräda i Stockholmstrakten såvida jag inte är på Torö eller Väddö och vinden är över 10 m/s där.
    Jag är inte nybörjare så det är inte därför jag kör med 100 liters bräda varje dag jag seglar i Stockholm utan för att det är bättre eller roligare.

    85 liter är roligare i vindar över 10 m/s om du har vågor, framför allt om du har vågridningsambitioner, annars inte.

    Självklart tycker jag att du ska komplettera med en 80 liters vågbräda, men börja med 100 liter, lär dig gippa, vattenstarta, hoppa etc. Det är superstor skillnad mot din formula, så var inte orolig.

    Det är roligare att rippa än att stå på stranden och klaga på dålig vind.

    //Larry……..sticker ut hakan

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 16:39

    Fast vad vill man göra med så liten bräda då? Ha en optimal vågis eller nåt att utvecklas i varierande förhållanden på?
    Angående vindarna så är ju 7-8 planingsgränsen för en välbygd karl (utan pumpteknik), då kan man ju köra allt från formula ner till det minsta man kan få att plana.
    Att 100 liter skulle vara för stort är ju löjligt.
    Nu är inte jag nåt bra exempel då jag fortfarande kallar mig nybörjare efter 3 år, men sist jag körde i 10-12 förra månaden så var det med 6,8 och 128 liters bräda.

    Tack, men nu handlade det ju inte om när en större bräda blir för stor, jag kör formula i över 7-8. Men jag antar att du menar att det är löjligt att påstå att 100-liter är för stort för att ha “nåt att utvecklas i varierande förhållanden på”.

    Det stämmer nog, men är 100 l optimalt för mig att utvecklas på i varierande förhållanden i Sthlm (och ibland Gotland eller v-kusten)? Jag är fortfarande inte säker på svaret.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädvals-tråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.