Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en hjälmtråd…

  • Ännu en hjälmtråd…

    Publicerad av doc på 26 oktober, 2008 vid 11:22

    Åh nej…inte en hjälmtråd till, men eftersom du nu klickat på den så är du väl lite intresserad i alla fall.
    För att göra en lång historia kort:

    Tidig morgon i Läjet. Bra tryck i 4.2 men lite byigt och lite för liten bräda eftersom jag just dingat den stora vågisen. En bit framför mig ligger en kille o simmar i brotten och jag börjar höjda för att passera säkert men vinden dör plötsligt o jag tappar planing. För att inte riskera att bli spolad i skallen på den andra killen gör jag en kontrollerad avstigning strax innan ett stort set rullar in. Första vågen passerar, jag tar tag i masten strax ovanför bommen och konstaterar att brädan ligger på fel håll. Kollar in killen i lä igen medan nästa våg passerar och just när skallen dyker igenom skummet smäller det till utav bara f-n. En plötslig vindby får tag i brädan och snurrar den ett varv runt mastfoten i hög fart. Aktern klipper mig över vänster kind snett uppåt bakåt över öronlappen och hjälmen.
    Till en början känner jag inte så mycket, eftersom vattnet kyler kinden, men upptäcker sedan att käkleden ömmar ordentligt och att jag känner mig lite vimmelkantig. En paus på stranden, sedan ett kort surf till men packade rätt snabbt ihop sedan eftersom jag inte kände mig hundra.

    Det första frun konstaterade när jag klev in genom dörren var att jag är ordentligt svullen på kinden. Hjälmen är hel, men har ett finfint vitt färgskrap från brädan strax bakom vä öra som minne av incidenten.

    Jag kunde ha strukit med. Nu ska jag istället äta lite kycklingpytt.
    Hjälm är bra!

    doc svarade 15 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ian

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:24

    @Doc 511763 wrote:

    Hjälm är bra!

    och snyggt.

  • rrd

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:04

    Just i sådana förhållanden som vi hade idag, mycket vind, byigt o feta vågor, så känns hjälmen helt rätt på alla sätt!

    Jag rullade runt en del i vågorna när vinden droppade snabbt, det är nog då det är stor risk att få bräda eller mast i huvudet. Fast jag kan inte komma ihåg att jag nånsin fått det…bara det är kanske ett bra skäl?

    Fick förresten till slut lite segling när jag gått upp till 5.0.

  • doc

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:17

    Det var feeeta vågor. En åt mig, men ångrade sig o spottade ut mig igen. Kul känsla att stå med vitvatten upp över öronen. Nu blir det till att fixa den lilla sprickan i nosen på stora vågisen så man får sig en tur till i veckan.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en hjälmtråd…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.