Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en lagningsfråga…

  • Ännu en lagningsfråga…

    Publicerad av sinker på 29 september, 2009 vid 11:26

    Åsa gick hårt åt min akter igår… Jag behöver göra en snabblagning med typ dingstick. Som ni ser på bilden så är materialet deformerat och det känns som jag måste jämna ut botten så att den blir slät igen. Det som sticker upp några mm har inget flex, dvs jag kan inte klämma ihop det med fingrarna.

    Tänker jag rätt om jag helt enkelt slipar bort ytskickt, väv och annat för att det ska bli slätt? Och därefter lägger på dingstick för att täta “hålet”?

    Deformationen är ca 2 cm lång och inte mjuk på något sätt.

    Tacksam för hjälp, stöd och annat som får mig på vattnet till helgen.
    /sinker

    carl-r svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    29 september, 2009 vid 12:06

    Du kommer säkert få kanonsvar från de som lager brädor oftare än jag men dingstick används av de flesta inklusive mig som tillfällig lagning. Epoxy gäller vid permanent lagning.

    Antingen seriös lagning enligt konstens alla regler med flytande epoxy (inte snabbepoxy) och väv.

    Vill du använda enklare material och inte har all skyddsutrustning kan du kladda på superepoxy eller speciell epoxyspackel typ dessa prylar. Även med dessa behöver man iakta viss försiktighet men inte lika många varningstrianglar som flytande epoxy.

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=270&category_id=11&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=661&category_id=11&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Finns liknande i andra surfshoppar eller båtbutiker

    Mvh

    Mattias

  • sinker

    Medlem
    29 september, 2009 vid 14:16

    Tack, men jag har nog det jag behöver. Frågan var snarare om det finns något annat sätt än att slipa bort materialet som blivit uppböjt och lägga dit nytt i form av tillfällig dingstick och senare i vinter med riktiga saker.
    /sinker

  • ingen

    Medlem
    29 september, 2009 vid 14:47

    silvertejp 🙂

  • k-man-2

    Medlem
    29 september, 2009 vid 14:58

    fastän jag inte kan ett skvatt om att laga brädor
    så skulle jag iaf ha övervägt att värma försiktigt
    med en varmluftspistol för att “mjuka upp” det som sticker upp.
    nä förresten glöm det. är nog ingen bra idé… :blush:

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2009 vid 15:40

    Det är lite svårt att se hur mycket det “sticker upp”, men om det bara rör som om en liten ojämnhet och om du bara skall göra en temporär lagning skulle jag skita i ojämnheterna och bara fylla igen med lite epoxy och/eller dingstick.

    Alternativet är att pilla lite i “såret” och se om du kan pilla ut lite trasigt skräp så du kan trycka ihop det hela lite först.
    Men bäst är förståss en riktigt lagning. Är du snabb så hinner du…

  • martinlundgren

    Medlem
    29 september, 2009 vid 15:49

    Om du har väldigt brottom kan du ju slipa bort o lägga på lite ding, annars är det nog bättre o laga riktigt. Om du kör m ding.. kör inte för länge, ibland håller det inte riktigt tätt efter ett tag..

  • jojjo

    Medlem
    29 september, 2009 vid 18:01

    Om du bara skall göra en quick fix och sedan laga ordentligt så strunta i att ta bort det som är ojämnt och använd dingstick till att täta skadan så att det inte kommer in mer vatten. Brukar inte bli bra att laga sådana skador utan glas/kolfiber…

  • sinker

    Medlem
    29 september, 2009 vid 19:11

    Tack för alla bra förslag!
    /sinker

  • carl-r

    Medlem
    30 september, 2009 vid 05:18

    Om man kör med epoxy och tejpar hårt över lagningen (kanske lite plastfolie emellan) brukar det bli såpass slätt att det knappt behöver slipas efteråt. Då kan man ju tjäna lite tid. Jag antar att du även maskerar med tejp runt skadan. Det kan ju bli lite mycket kladd runtom när man trycker det slätt med tejpen efteråt annars. Är det lite skrovligt när man har tagit bort tejpen så kan man ju lägga ett lager silvertejp eller liknande på efteråt för att skona våtdräkten från skarpa kanter.
    (Knappast nåt nytt va?)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en lagningsfråga…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.