Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en ny bräd tråd

  • Ännu en ny bräd tråd

    Publicerad av staffomania på 9 september, 2007 vid 22:24

    Har lusläst forumet på trådar angående fortsättningsbrädor men har ändå en del funderingar och frågor.

    Lite om mig
    Började likt många andra här på en 30år gammal bräda som stod och skräpade på landet. Gick även en tvådagars nybörjarkurs i rålis denna sommar genom vindsurfing.se. Kan ta mig från plats A till B utan några större problem, balansen har jag fått gratis från snowboardåkningen (har väl kört i 16år). Väger även respektingivande 95kilo 🙂

    Nu är jag på jakt efter en ny bräda som man kan ha ett tag men som även funkar bra i lättvind. Vill mao ha en bräda där man kan ta sig tillbaka till bryggan igen även om det inte blåser allt för mycket.

    De jag kollat på är
    RRD 360 (Eventuellt kanske Z-ride)
    BIC Techno E eller 283 Classic (Vad är skillnaden på dessa?)
    Starboard GO
    Fanatic E-ray

    Har försökt läsa mig till lite om BIC-brädorna här på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt. Med tanke på att dom är så pass billiga på surfspot så ligger dom ju bra till. Någon som vet hur dom står sig mot de andra?

    Hur många liter ska brädan vara på om man vill kunna dra rigg på den utan att sjunka?

    rosen svarade 15 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2007 vid 22:45

    Techno E och Techno Classic är två helt olika brädor. 283:an är den äldsta. Jag skulle tro att E-ray är den roligaste när du blivit lite varm i kläderna, men innan dess kanske det är bättre med nån av dem som har mittfena eller centerbord. Det är lite avvägning. Storleksmässigt så spelar det in var du seglar men runt 140-150 liter är knappast fel. Du kan komma undan med 120-130 liter också men det kan vara in minsta laget.

  • carl-r

    Medlem
    9 september, 2007 vid 22:46

    Mina högst personliga åsikter:
    RRD 360: Svårplanad. Har ärligt talat ingen aning om hur rolig den är när den väl planar. 😉 Brädan fick mig på dåligt humör när jag hyrde den, bägge gånger. Jag ville gärna ge den en fair chans till istället för att heldissa den direkt men det blev inte bättre andra gången.

    Starboard GO: Stabil som tusan. Också rätt seg upp i planing men inte lika illa som 360’n. Roligast när det egentligen blåser för mycket för den. Lättsvängd. Man får bra självförtroende på den. (Sån har vi på klubben så jag har kört den titt som tätt)

    Fanatic Shark (Efterföljaren till E-Ray): Lättseglad skitsnabb bräda som planar utan minsta ansträngning. Svänger snällt och är bara skitkul.

    (Jag har bara seglat drygt ett år, kör en gammal tigaslalom när det blåser mycket och mistral equipe II alltid annars. Vattenstartar, gippar men inte mycket mer.)

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2007 vid 22:53

    @Carl R 413182 wrote:

    Fanatic Shark (Föregångaren till E-Ray): Lättseglad skitsnabb bräda som planar utan minsta ansträngning. Svänger snällt och är bara skitkul.

    Messerschmitt anmärker: Du menar efterföljare va?

  • staffomania

    Medlem
    9 september, 2007 vid 23:03
    Rasmus_W;413181 wrote:
    Techno E och Techno Classic är två helt olika brädor. 283:an är den äldsta. Jag skulle tro att E-ray är den roligaste när du blivit lite varm i kläderna, men innan dess kanske det är bättre med nån av dem som har mittfena eller centerbord. Det är lite avvägning. Storleksmässigt så spelar det in var du seglar men runt 140-150 liter är knappast fel. Du kan komma undan med 120-130 liter också men det kan vara in minsta laget.

    Vad skiljer E och Classic åt?

  • staffomania

    Medlem
    9 september, 2007 vid 23:05
    Carl R;413182 wrote:
    Mina högst personliga åsikter:
    RRD 360: Svårplanad. Har ärligt talat ingen aning om hur rolig den är när den väl planar. 😉 Brädan fick mig på dåligt humör när jag hyrde den, bägge gånger. Jag ville gärna ge den en fair chans till istället för att heldissa den direkt men det blev inte bättre andra gången.

    Starboard GO: Stabil som tusan. Också rätt seg upp i planing men inte lika illa som 360’n. Roligast när det egentligen blåser för mycket för den. Lättsvängd. Man får bra självförtroende på den. (Sån har vi på klubben så jag har kört den titt som tätt)

    Fanatic Shark (Föregångaren till E-Ray): Lättseglad skitsnabb bräda som planar utan minsta ansträngning. Svänger snällt och är bara skitkul.

    (Jag har bara seglat drygt ett år, kör en gammal tigaslalom när det blåser mycket och mistral equipe II alltid annars. Vattenstartar, gippar men inte mycket mer.)

    Så du skulle rekomendera en GO eller E-ray (alt- Shark)?

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2007 vid 23:17

    E är kortare och bredare än classic. Antagligen lite livligare. Dessutom tror jag techno e large (vet inte om den fortfarande finns i flera storlekar, från början fanns small, medium och large) har 135 liter, 283:an har över 150 liter tror jag.

    Kan du segla utan centerbord så tror jag absolut att E-ray eller ännu hellre shark är ett jättebra val, jag seglade en Shark 130 i somras (jag väger 70 kilo) och jag som seglat sen 1988 tyckte att det var en väldigt trevlig bräda.

    Möjligen var den lite svårgippad men det handlar nog mer om att jag gippar med mycket tryck på mastfoten och seglet rejält framåtlutat och då sög kanterna fast. Med lite mer bakåtlut funkade gipparna bra.

    Jag skulle tippa att du skulle kunna ha en Shark 145 i väldigt många år.

  • carl-r

    Medlem
    10 september, 2007 vid 05:26

    @Rasmus_W 413184 wrote:

    Messerschmitt anmärker: Du menar efterföljare va?

    Ja precis… 🙂
    Tack!

  • carl-r

    Medlem
    10 september, 2007 vid 05:46

    @staffomania 413187 wrote:

    Så du skulle rekomendera en GO eller E-ray (alt- Shark)?

    Technobrädorna kan jag ju tyvärr inte yttra mig om.
    Beroende på vad du är ute efter för typ av bräda skulle jag nog välja en E-ray eller en go från den listan du. Känner du att balansen inte är något problem så skulle jag nog föredra E-Ray’en (Förutsatt att den är i närheten av Shark i prestandan).
    Är det en trygg stabil bräda så då är GO helt ok. Den har helt klart sina förtjänster, speciellt när det kommer till inlärning.
    Sen finns det en bräda till som är intressant om man vill ha en stabil och det är Fanatic Viper. Jag har stått på den typ 5 minuter när jag skulle känna efter om bommen och masten satt rätt innan min sambo skulle segla den och den planade lätt igång (och det med i mina ögon minst en kvadrat för lite segel). Kändes väldigt positivt. Den har också centerbord vilket är en fördel att kunna använda när det blåser riktigt dåligt och man i annat fall tenderar att driva i sidled.

    Det bästa vore förståss om du hade möjlighet att prova brädorna. 🙂

  • kinghippo

    Medlem
    10 september, 2007 vid 07:10

    Här är ett test från 2006 på lättvindsbrädor: http://thepiratebay.org/tor/3708256/Windsurfing_May_06_-_Light_Air_Board_Test

    Jag började precis som du på en 30 år gammal pjäs och handlade en ny bräda i våras. Mitt val blev en mistral explosion på 145L. När det inte blåser så mycket saknar jag verkligen den gamla brädans centerbord.

  • ubaten

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:36

    ubåten väge 100 + och började på en mistral supervision 190 liter 75 bred
    blev sedan en mistral explosion på 170 liter sedan fanaticxxx på 139 liter en 2004 obs 69 bred . nu har jag hittat min stockholmsbräda no1 en jp exciteride på 150 liter 76,5 bred 262 lång det är en 2006 och är det skönaste jag seglat i vindar upp till 14 ms sedan blir den på tok för bred anser jag om det blir choppigt . segel storlekar 6,0 till 9,0 har jag kört men det går säkert med lite större om man byter fena.

  • anilson

    Medlem
    10 september, 2007 vid 17:36

    e-rayen är inte fel, lite tung kanske men går bra som sthlm bräda, vilket borde göra sharken ännu bättre, och det var någon av fanatic seglarna som kört den i 38knop vilket får väl anses som rätt hyggligt.
    Skulle jag välja en ny idag så skulle jag ta en mer slalombetonad men ungefär samma bredd och volym, lite kortare kanske.
    Jag har 145liters men du väger jag 97kg så jag behöver lite att gå på.
    TrippelX 135 kanske, brollan körde på en tidigare och den är inte fel.

  • staffomania

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:13

    Tack för alla svar.. Nu blir det nog att spara och vänta tills någon i stockholmstrakten säljer en bra bräda billigt. Eller så spar jag hela vintern och köper en ny till våren.

  • bjornen

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:37

    @staffomania 414348 wrote:

    Tack för alla svar.. Nu blir det nog att spara och vänta tills någon i stockholmstrakten säljer en bra bräda billigt. Eller så spar jag hela vintern och köper en ny till våren.

    Jag kanske har en sånhär (150l) till salu 🙂 Skulle du vara intresserad om det är rätt pris ? Skicka ett PM om du är intresserad.

    //Björn

  • staffomania

    Medlem
    25 september, 2007 vid 10:05

    Lutar nog åt någon av dessa någon som har andra alternativ till nybörjar/fortsättningsbrädor som funkar i lättare vindar.

    – Mistral Explosion
    – RRD Z-ride
    – Bic techno Classic 283
    – Bic techno E
    – Naish Icon 160

    Vilken skulle ni själva ha valt? Eller finnns det något annat alternativ?

  • Mojje

    Gäst
    25 september, 2007 vid 10:13

    Tips om du bor i Göteborg med omnejd.

    Jag har precis köpt en f2 Xanos bräda på Stadium XXL.
    Det var rea så den kostade 6000 istället för 10, jag tyckte det var ett kap!
    Jag är inte så insatt i alla märken och modeller men för mig som “halv” nybörjare tycker jag 138L är bra.

    När jag köpte fanns det 124,138 och ca 150 L.
    (Vet dock inte hur många som finns kvar längre)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en ny bräd tråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.