Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing …Ännu en nyburgar tråd…

  • …Ännu en nyburgar tråd…

    Publicerad av daffman på 31 maj, 2008 vid 20:29

    Tjenare. jag är en seglare som surfat en vecka på Rhodos vilket jag klarade av galant(enligt läraren) på en (Vad jag tror var) 150 l freestyle bräda, jag planade 2 gånger(men lyckades bara komma ur torr ur den andra) och höll mig relativt torr efter två dagar(kursen var 5).
    Min vikt är 58 kilo.

    Jag står inför ett svårt val jag ska nämnligen köpa mig ett startpaket och det står mellan RRD Evolution 360 Eva 2008 155 l
    Segel Local spirit X-Ride 08 i Valfri stl.
    Mast Fiberspar Reflex Carbon
    Bom Local Spirit g6 bom
    Mastförlängare: Local spirit Pin 30 Cm
    Mastfot Local Spirit HD Pin
    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=139&Aid=4912

    Fanatic Viper 08
    Samma tillbehör
    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=139&Aid=4398
    eller

    Naish freewide 120l
    Vanatage, 5,8
    Mast 430 Free 30% Carbon
    Mastfot CT Freeride
    Mastfotsförlängare Naish okänd
    http://www.solentsailboards.co.uk/ProductView.aspx?ProductID=25621

    Okej då har du läst såhär långt då är min fråga är det en bättre investering att köpa Naishen och ha lite och växa i (men slita i början) men inte tröttna på den lika snabbt som de två andra..? eller är 120 l för lite för en nybörjare ? känner mig somsagt ganska förvirrad just nu, varit på två surf affärer i varberg(som predikar två olika läror) och kollat, Eller finns det andra nybörjar paket som ni annars skulle rekommendera(Som kan inköpas i Gbg eller via nätet?)
    Jag söker även efter bra beg sidor på nätet(förutom denna och Blocket/tradera).
    Jag har tänkt att segla utanför torslanda’s kust(där det är plattvatten eller vad det kallas?)
    Jag har som mål att inte behöva köpa ny bräda på två år…är det rimligt?

    Tack på förhand.

    daffman svarade 15 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • jps

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 21:02

    Vet inget om just dessa brädor men med din vikt skulle jag lätt satsa på 120 litarn. (Om inte ännu mindre) Är du bara det minsta envis och normalbegåvad kommer det att gå alldeles utmärkt.

    Lycka till med surfandet!

  • bizonoxe

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 21:11

    Satsa på 90l, jag väger 56 och 155l är alldeles förstort, jag lärde mig på en 100l, så iof kan du köpa något runt där.. men att köpa 155l är väldigt dumt. Tröttnar fort, visst tar lite tid att lära sig på 90l men mycket roligare..
    Dock kräver det lite mer vind..

  • daffman

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:12

    tack för vägledningen, men jag har ännu en fråga centerbord eller inte? Naishen är jag mest sugen på men den har inget centerbord, hur påverkar det surfingen?

  • jps

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:20

    Centerbord kan vara bra att ha i början för att inte tappa höjd. Även bra för lättvind. Men du behöver inget centerbord. Strunta i det om det är planande surf du är ute efter.

  • Knatte

    Gäst
    1 juni, 2008 vid 08:25

    @Daffman 471541 wrote:

    tack för vägledningen, men jag har ännu en fråga centerbord eller inte? Naishen är jag mest sugen på men den har inget centerbord, hur påverkar det surfingen?

    Tror du kan satsa på 120 liter Naish i ditt fall. Du är ju inte så tung, att det lär bli några problem där. Om du bara är ihärdig och satsar på att lära dig, så behöver du nog inget centerbord. Centerbord är bra de första gångerna, men efter ett tag så lär du inte behöva detta.
    Men det beror på hur ofta eller hur mycket det blåser hos dig. Är det dåligt med vind, så kan ett centerbord vara en bra grej:smile:

  • blabussen

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:34

    Brädor går sönder ganska mycke i när man lär sig surfa, så köp inte en ny bräda om du inte är beredd på att dinga nosen efter ett par veckor. Det skiljer sig inte heller så mycket mellan årets brädor och de som har några år på nacken.

    Enligt mig är det bättre att satsa pengar på en bra mast. Det är en jvla skillnad på en kol 30 mast och en kol 100 mast.

  • daffman

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 09:32

    Tror centerbord hade varit bra, och beg med för den delen, problemet är bara att hitta rätt grejer, Naishen hade varit bra men det blåser ganska blandat här, för det mesta blåser det rätt bra, men jag har tänkt att ta det lungt i början och börja med lättvindssurfande. är det bara jag eller är det i princip bara nybörjar packeten som har centerbord?
    En till bräda har kommit in i spelet JP Funstar 145 l, men det är ändå förmycket?

  • hanness

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 11:30

    Jag är också nybörjare och i din väger ungifär lika mycket som du (53kg). Jag hadde seglat en nybörjar kurs i Akim 1 dag, lite på en 80-talsbräda och 3 dagar i marooko. Sen i våras köpte jag en begangnad Fantic X-ray 130 (121 Liter) utan centerbord från -04 tror jag. Jag seglade i 7m/s första gången och planade då jätte lätt. Det var inte heller några problem med att segla. Sen har jag seglat lite i mindre vind och det går framot men jag har inte lyckas plana mer efter den första dagen (det har inte blåst så mycket sen dess). Jag har seglat mäst med mitt 5.0 segel.

    Jag tror du kan klara en 120 liters brädda lätt om det inte blåser alldeles för mycket. Så köp ingen som är för mycket större en det för då trötnar du nog och vill ha en annan. Jag håller nog också med de som tycker att du kan köpa en begannad. Inte för att jag han dingat min bräda men det käns bättre att inte ha en för dyr bräda (tycker jag). Annars blir det nog lätt att man är lite för rädd om den och inte vågar satsa allt på att ha roligt.

  • daffman

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 11:56

    HannesS tack för dina åsikter var precis vad jag behövde, håller nu tummarna på att Surfersparadise får in lite bra beg brädor runt 6 juni, var en säljare där som sa att det är många som byter bräda runt det datumet. Förhoppningsvis dyker något upp. Men kollar även på ny ifall jag inte hittar någon som passar(inom 1 månad, mer klarar jag inte av att vänta).

  • tim-eriksson

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 12:06
    Daffman;471585 wrote:
    HannesS tack för dina åsikter var precis vad jag behövde, håller nu tummarna på att Surfersparadise får in lite bra beg brädor runt 6 juni, var en säljare där som sa att det är många som byter bräda runt det datumet. Förhoppningsvis dyker något upp. Men kollar även på ny ifall jag inte hittar någon som passar(inom 1 månad, mer klarar jag inte av att vänta).

    Håll även koll på Köp/sälj här på surfzone. Brukar alltid finnas något vettigt 🙂

  • alexasu

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 13:54

    köp inte beggat i affär! De tar ut vinstmarginal på grejjerna ju, vilket du slipper om du köper direkt från säljaren.

  • daffman

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 15:03

    jo visst är det så alexasu, såg en bräda på surfers som var 04’a med mindre skador och kostade bara 2 papp mindre än den nya versan, jag kollar i princip på alla ställen jag kan hitta(inklusive Surfzone:P).

  • cosmosurfer

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 17:07

    En centerboardsbräda är stor risk att du ångrar. De flesta vill inte ha centerboard. Jp Funster 145 är visserligen en märkligt bra bräda trots centerboard och tyngd. Ett perfekt val som familjebräda där alla skall kunna ha glädje av surfen. Välkommen till planingsträsket! Hädanefter kommer alla dina pengar och all din fritid och vissa flickvänner att vara som bortblåsta!

  • hanness

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 20:15
    Daffman;471585 wrote:
    HannesS tack för dina åsikter var precis vad jag behövde, håller nu tummarna på att Surfersparadise får in lite bra beg brädor runt 6 juni, var en säljare där som sa att det är många som byter bräda runt det datumet. Förhoppningsvis dyker något upp. Men kollar även på ny ifall jag inte hittar någon som passar(inom 1 månad, mer klarar jag inte av att vänta).

    Som sagt så köpte jag en beganad bräda i höstas, jag kollade på annonserna här men de flästa var för stora eller för små så jag la ut en egen annons här på surfzone och efter 2 dagar fick jag svar och 1 väcka efter att jag lade ut annonsen så var jag ute på vattnet.

    Så lägg ut en egen annons.

  • daffman

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 20:36

    tackar cosmos:D och HannesS tack för den lysande idéen, skall göra det direkt! livet blir så mycket enklare med hjälp av folk som er(då menar jag alla som har guidat mig igenom detta snår, men jag är inte ute än), må er utrustning alltid förbli ny och vinden vara likt era våtaste(eller torraste?) vindsurfing drömmar!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing …Ännu en nyburgar tråd…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.