Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu mer brädvalsångest.

  • Ännu mer brädvalsångest.

    Publicerad av pedersen på 20 augusti, 2013 vid 08:02

    Orkar ni ännu en brädvalsfråga? 😉

    Har surfat ett tag och klarar vattenstart, stroppar, gipp (ibland), sele, plana m.m. Väger 80kg, bor i Halmstad.

    Har precis sålt min Nano 125l och tänkte ersätta den med något annat kul, lite mindre snabb sak (typ 105-115liter).
    Problem är att jag vet inte riktigt vad jag vill ha. :confused2:

    Jag vill köra från typ 8-11m/s på denna bräda med segel typ 6.0<, blåser det mer tar jag min Quatro FSW 85 och 5.3> och kör vågor.
    Surf i Halmstad innebär alltid någon form av vågor, så brädan behöver hantera det utan att det blir okontrollerbart.
    Nanon har en tendens att bli stökig vid typ 10m/s och dom vågor som blir då. Typ en snabb freeride som kan klara vågen och lite hopp.

    Skall jag gå på FSW eller typ Hawk (super-x)? Behöver inte vara splitter nytt.

    dr-masse svarade 10 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • glader

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 09:47

    Hawk 110, freerace 7.5m2 och en riktigt bra fena på typ 36cm.

    Eller så kör du freestyle med 5.3 även utan vind, som Håkman
    [video=vimeo;68490979]http://vimeo.com/68490979[/video]

  • bicless

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 18:33

    Låter som klockrena förhållande för en AHD rebound 113. Tar höjd nästan som en slalom, grym komfort i vågor. Lättseglad och förlåtande men endå vass i svängar. Kan inte komma på nån svaghet annat än att de byggt de lite för lätta så hoppar man som en dåre och väger mycket skall man välja annan modell. Efterföljaren AHD Freewave är bättre om man är väldigt tung.

  • pedersen

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 16:36

    Förslag hittills:
    Rebound 113
    Hawk 110
    Vad tror ni om JP Allride 106?

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 08:30

    Själv tycker jag det låter som klockrena förhållanden för en större och skapligt snabb fsw.

    Jag skulle således gå mer mot Fanatic FW, JP FSW, AHD freewave och liknande plankor. Är i din viktklass (78 kg) och det är lätt vad jag skulle skaffat i Halmstadskrokarna. Med två fenor, en rakare och längre för mer crusing och lättare vindar och en svept, kortare för mer sväng kan du få ut mycket av en sådan i just den typ av förhållanden du beskriver.

    Fast själv skaffade jag en Simmer custom för den typen av segling. 🙂

  • canoya

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 10:04

    Vad för största segel räknar du med att använda?
    En stor FSW (typ 105 l) bör ju funka upp till 7-7,5 m2 nånstans, eller tänker du köra med större segel?

  • davven

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 19:47

    Ganska nyligen skaffat en Exocet RS 5 115l, kan inte bli mer nöjd än vad jag är. Snabb och lättseglad, tror den känns optimal för gubbar i vår viktklass som allroundbräda, jag kör min som största bräda och den jag kommer använda mest. Helt grym är den!

  • pedersen

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 20:40

    Tack för alla tips.
    Mitt största segel just nu är 6.0 kanske köper ett större senare om det går på 430mast. Vill inte ha en mast till har redan 370-400-430.
    RS? Låter lite slalom. Jag har varit tveksam till slalom p.g.a. våg-situationen i Halmstad. Masse, FSW är bra, kör som sagt en på 85 liter som lill-brädan. Vilken storlek tror du på?

  • pedersen

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 20:44
  • vindsokaren

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 07:20

    Kööp! så skön bräda

  • pedersen

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 08:17

    Vindsökaren, utveckla, pleaseee.

  • pedersen

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 08:31

    Rätt smalt spann på segel. RRD: Sail size in SqMts: 6.0/7.5
    Gör iofs inget. 6.0 och större på denna bräda och <=5.3 på min FSW 85.
    Har Surfers fri frakt på beg. också?

  • pedersen

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 09:36

    Pratade med surfers om brädan, men dom var mest inne på att det var en Firemove jag skulle ha.

  • bicless

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 19:34

    Jag hade helt klart valt RRD freestyle wave före en firemove för Halmstad. Firemove klart sämre i chopp och vitvatten och skitsvår hoppa. Freestyle wave är ju kanonbrädor för sådana förhålllanden.

  • pedersen

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 19:37

    Tycker det verkar vara lite religion över Firemove 😉

  • vindsokaren

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 20:08

    Tror också på Rrd FSW för att trots mina 73 kg så tycker jag att den brädan i 110 och 120 versioner
    funkar bra för lättvind i vågor.
    Men den är väl gjord för tyngre vågseglare igentligen.
    Firemove är ju nyare men också dyrare.
    En 6,5:a på den med 430 vore väl trevligt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu mer brädvalsångest.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.