• Äntligen,

    Publicerad av jesper_b på 3 december, 2009 vid 17:19

    Visst är jag partisk som f-n, visst gillar jag full custom framför Corbra, visst har jag kanske haft ett litet lillfinger med i spelet… Men oavsett eventuell jävighet, businessmygel mm måste jag ändå uttrycka en genuin och spontan superglädje: Quatro är äntligen ordentligt representerade här hemma i Sverige!!!!!!! Dessutom av en kunnig och skön butik som vet vad de snackar om utifrån egen erfarenhet och inte utifrån nån katalog eller säljmötetext.

    Utvecklade den singelkonkava singelfinvågisen, och utifrån den den moderna twinsern, utvecklade fyrfensvarianten av den liksaså, bygger den absoluta majoriteten av progubbarnas custombyggen, leder progressivt vågseglingsbrädutvecklingen sedan de bildades för ett decenium sedan. Har till 2010 utvecklat flera modeller för junkig euro-rip… Fyrfeningen ska vara nåt överdjävligt!!!!!

    http://ohana.jetshop.se/

    /JB

    philippos svarade 14 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • bicless

    Medlem
    3 december, 2009 vid 18:08

    Jag tror personalen i nästan alla butiker seglar på butikens grejer själv. Vi brukar ha träffar då och då där vi testar nya prylar så man inte bara kör på det man har i garaget. Tror de flesta butiker gör likadant.

    Bästa är om man ju även seglar andra prylar, inte bara sina egna märken, testade exempelvis simmer nere på Garda i våras och var rätt impad, tyckte de förbättrat känslan rätt mycket jämfört med 04-05 när jag själv ägde simmer segel. Körde även ett annat märke som jag inte var lika impad av.

  • surfmeister

    Medlem
    3 december, 2009 vid 18:59

    Är de ngn som vet ngt om Quatro Quad? Ngn som kan berätta om 85:an? Egenskaper, segelstorlek osv? Ser onekligen intressant ut…. Det är snart dags att pensionera min älsklings-Evo och Tempo 76 ligger mkt hett till på min lista som ny allround vågis! Ngn som seglat den?

  • jesper_b

    Medlem
    3 december, 2009 vid 19:41
    surfmeister;590963 wrote:
    Är de ngn som vet ngt om Quatro Quad? Ngn som kan berätta om 85:an? Egenskaper, segelstorlek osv? Ser onekligen intressant ut…. Det är snart dags att pensionera min älsklings-Evo och Tempo 76 ligger mkt hett till på min lista som ny allround vågis! Ngn som seglat den?

    Fråga mig samma fråga om 2 veckor så ska du få ett utförligt svar! /JB

  • surfmeister

    Medlem
    3 december, 2009 vid 19:58

    Ska du segla både Quad och Tempo? Två veckor, va f..n vill inte vänta så länge!

  • svenne

    Medlem
    3 december, 2009 vid 20:42
    surfmeister;590963 wrote:
    Är de ngn som vet ngt om Quatro Quad?

    Jajamänsan! I sann industrispionageanda så har jag under mystiska omständigheter fått den uppmätt och CAD:ifierad. Hur det har gått till ska du skita i, och vill du ha en Quatro ringer du Andy.
    Fast, om du vill ha en custom kan du ringa mig. 😉

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2009 vid 21:13
    Svenne;590977 wrote:
    Jajamänsan! I sann industrispionageanda så har jag under mystiska omständigheter fått den uppmätt och CAD:ifierad. Hur det har gått till ska du skita i, och vill du ha en Quatro ringer du Andy.
    Fast, om du vill ha en custom kan du ringa mig. 😉

    Fast det är nog en custom att döma av rockerkurvan (hyfsat rejäl). Jag tror att productionsvarianten har en variant av deras fsw-rocker om jag inte är felunderrättat.

    Coolt att Quatro kommer finnas i Sverige i alla fall och de passar perfekt hos Ohana.

  • pelle_o

    Medlem
    3 december, 2009 vid 22:42
    Jesper_B;590952 wrote:
    Visst är jag partisk som f-n, visst gillar jag full custom framför Corbra, visst har jag kanske haft ett litet lillfinger med i spelet… Men oavsett eventuell jävighet, businessmygel mm måste jag ändå uttrycka en genuin och spontan superglädje: Quatro är äntligen ordentligt representerade här hemma i Sverige!!!!!!! Dessutom av en kunnig och skön butik som vet vad de snackar om utifrån egen erfafenhet och inte utifrån nån katalog eller säljmötetext.

    Utvecklade den singelkonkava singelfinvågisen, och utifrån den den moderna twinsern, utvecklade fyrfensvarianten av den liksaså, bygger den absoluta majoriteten av progubbarnas custombyggen, leder progressivt vågseglingsbrädutvecklingen sedan de bildades för ett decenium sedan. Har till 2010 utvecklat flera modeller för junkig euro-rip… Fyrfeningen ska vara nåt överdjävligt!!!!!

    http://ohana.jetshop.se/

    /JB

    OK inte alls jävigt?? Kolla boards test av twinser. Quatro och avläggaren Goya var för dem som ville ha en lugn och säker bräda medan JP och Fanatic är dom man ska satas på om man vill hänga med i toppen.

  • jesper_b

    Medlem
    4 december, 2009 vid 00:20
    Pelle_O;590989 wrote:
    OK inte alls jävigt?? Kolla boards test av twinser. Quatro och avläggaren Goya var för dem som ville ha en lugn och säker bräda medan JP och Fanatic är dom man ska satas på om man vill hänga med i toppen.

    Jävig som en tok – av boards blir man dock inte klok!

    Har inte läst det testet, kommer inte å göra det, men…

    Helt seriöst – hur fan kan man komma till en sån vansinnig slutsats. Alla i toppen vill ha olika shaper, feel, har olika stilar, mm: Några gillar spikraka, andra gillar bananböjda brädor, osv. Jävla tester till och lura folk. JP, Fanatik, Goya, Quatro, Roberto, #board, mfl är alla löjligt bra brädor; men olika. Precis som Quatros två twins, single och twinsers är olika. Att man måste välja en eller just två av dem “om man vill hänga med i toppen” ÄR ren bull. Dessutom kör ju typ hälften eller kanske ännu flera av progubbarna på samma shaper (Keith Taboul) oavsett dekaler på brädan.

    Sura inte nu utan var glada att utbudet på heta brädor i Sverige just ökat radikal!

    /J ‘tokjävig’ B

    PS: Det råder dessutom nog lite begreppsförvirring här. Twinser är i min terminologi en fyrfenig bräda där bakre paret är störst, lite som en 2+1 på en longboard eller lite äldre trusters där mittfenan också är lite större än sidfenoran, fast i twinserfallet mittfenan delad i två. Quad är tvärt om när framfenorna är större än bakfenorna. Tror inte Fler än JP och Quatro har en twinser (dvs med fyra fenor) i sitt produktionsbrädesortimentet, och tror inte fler än Starboard har en Quad (i vart fall inte fler av de stora produktionsbärdemärkena). Hur faan skulle då en Fanatik twinser (som inte finns) kunna vara bättre än en Quatro (som finns).. Tror kanske att det är vissa som kallar sina twins för twinsers eller sina twinsers för quads… eller är det rentav testarna som har lite skakig koll? Kan låta som ointressant ordlek men eftersom Quatros två twin-modeller skiljer sig markant sinsemellan och ännu mer jämfört med deras fyrfenade twinsers är det kanske ändå viktigt att veta vad man pratar om?

  • ola-h

    Medlem
    4 december, 2009 vid 06:37

    Jag har inte testat vara sig Tempo eller Goya twin, men att döma av shapen (på i alla fall Goyan, som jag sett) så går Keith en helt annan väg när det gäller att “euroanpassa” sina brädor än vad t ex Fanatic gör (deras twin är ju i praktiken också en “euroanpassad” variant av Quatros tidiga twin fins). Så som Jeppe skriver är det ju något annorlunda som erbjuds, inte något som nödvändigtvis är bättre eller sämre.

    Och det skall bli riktigt intressant att höra hur fyrfeningarna funkar! Både bananböjda customs och snabba produktionsvarianter.

  • svenne

    Medlem
    4 december, 2009 vid 07:44
    Jesper_B;590995 wrote:
    Jävig som en tok – av boards blir man dock inte klok!

    Dagens, eller till och med årets visdomsord!

    Quote:
    PS: Det råder dessutom nog lite begreppsförvirring här. Twinser är i min terminologi en fyrfenig bräda där bakre paret är störst, lite som en 2+1 på en longboard eller lite äldre trusters där mittfenan också är lite större än sidfenoran, fast i twinserfallet mittfenan delad i två. Quad är tvärt om när framfenorna är större än bakfenorna.

    Tyvärr så har vindsurfingterminologin löpt iväg och skapat egna begrepp för vad som är Quad eller inte. Jag håller med om att Starboard är de enda som har en Quad om vi skulle se på den ur ett vågsurfingperspektiv. Men eftersom 99 % av alla som vindsurfar aldrig har stått på en longboard så är fyra = fyrhjulsdrift = fyra fenor = Quad.
    Tyvärr.

  • jesper_b

    Medlem
    4 december, 2009 vid 08:51
    Svenne;591007 wrote:
    Dagens, eller till och med årets visdomsord!

    Tyvärr så har vindsurfingterminologin löpt iväg och skapat egna begrepp för vad som är Quad eller inte. Jag håller med om att Starboard är de enda som har en Quad om vi skulle se på den ur ett vågsurfingperspektiv. Men eftersom 99 % av alla som vindsurfar aldrig har stått på en longboard så är fyra = fyrhjulsdrift = fyra fenor = Quad.
    Tyvärr.

    Jo att vindsurfare, vindsurfingindustrin inkluderad, hittar på egna begrepp som inte stämmer med etablerade begrepp inom surfing får vi väl stå ut med, även om det leder till förvirring och kan kännas lite löjligt ibland. Världens största vindsurfingtiding heter till exempel SURF. För en ickesurfande vindsurfare är detta kanske inget problem men för de som gör både och (fler än en handfull) och för ickevindsurfande surfare blir det väldigt konstigt.

    Whatever; Har kört på en massa Quatro med både en och två fenor och tycker det ska bli skitkul att prova med fyra. Vore självklart kul att äntligen prova dina Starboards Ola, men det har vi väl snackat om i 10 år utan att det händer. Älskar dessutom mina tvåfenors custom, shapade av Sebastian som ju också shapar Fanatics… Men nu är det Quatro som gäller!!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    4 december, 2009 vid 09:06
    Ola H.;590980 wrote:
    Fast det är nog en custom att döma av rockerkurvan (hyfsat rejäl). Jag tror att productionsvarianten har en variant av deras fsw-rocker om jag inte är felunderrättat.

    Coolt att Quatro kommer finnas i Sverige i alla fall och de passar perfekt hos Ohana.

    Ja, den som du och jag pratar är en custom. Den har en wave-rocker, men faktiskt till och med planare på mitten än förra årets twin-modeller (den beter sig tydligen skitbra i vattnen och är lättplanad). Det skulle vara intressant att se skillnaden på den och de som nu Andy kommer att sälja. Det finns en del distinkta skillnader på “vår” custom-Quatro överlag som jag gärna skulle vilja se på en prodbräda, hoppas de vågar gå linan ut. 🙂

  • pelle_o

    Medlem
    4 december, 2009 vid 09:09

    @Jesper_B 590995 wrote:

    Jävig som en tok – av boards blir man dock inte klok!

    Har inte läst det testet, kommer inte å göra det, men…

    Helt seriöst – hur fan kan man komma till en sån vansinnig slutsats. Alla i toppen vill ha olika shaper, feel, har olika stilar, mm: Några gillar spikraka, andra gillar bananböjda brädor, osv. Jävla tester till och lura folk. JP, Fanatik, Goya, Quatro, Roberto, #board, mfl är alla löjligt bra brädor; men olika. Precis som Quatros två twins, single och twinsers är olika. Att man måste välja en eller just två av dem “om man vill hänga med i toppen” ÄR ren bull. Dessutom kör ju typ hälften eller kanske ännu flera av progubbarna på samma shaper (Keith Taboul) oavsett dekaler på brädan.

    Sura inte nu utan var glada att utbudet på heta brädor i Sverige just ökat radikal!

    /J ‘tokjävig’ B

    Tokjävig var det som fick det att klia i fingrarna. Självklart är det kul med stort utbud, smaken är ju delad.

  • m-c

    Medlem
    4 december, 2009 vid 09:24
    Jesper_B;590995 wrote:
    Jävig som en tok – av boards blir man dock inte klok!

    PS: Det råder dessutom nog lite begreppsförvirring här. Twinser är i min terminologi en fyrfenig bräda där bakre paret är störst, lite som en 2+1 på en longboard eller lite äldre trusters där mittfenan också är lite större än sidfenoran, fast i twinserfallet mittfenan delad i två. Quad är tvärt om när framfenorna är större än bakfenorna. Tror inte Fler än JP och Quatro har en twinser (dvs med fyra fenor) i sitt produktionsbrädesortimentet, och tror inte fler än Starboard har en Quad (i vart fall inte fler av de stora produktionsbärdemärkena). Hur faan skulle då en Fanatik twinser (som inte finns) kunna vara bättre än en Quatro (som finns).. Tror kanske att det är vissa som kallar sina twins för twinsers eller sina twinsers för quads… eller är det rentav testarna som har lite skakig koll? Kan låta som ointressant ordlek men eftersom Quatros två twin-modeller skiljer sig markant sinsemellan och ännu mer jämfört med deras fyrfenade twinsers är det kanske ändå viktigt att veta vad man pratar om?

    Ok, men om det nu är storleksförhållandet mellan främre och bakre fenparet som avgör benämningen blir det jobbigt att kategorisera Tabou “Quad?”)(http://beachtelegraph.typepad.com/beach_telegraph/2009/06/tabou-quad.html) som erbjuder FCS-boxar för alla fyra fenorna och du kan således köra med stora fram eller bak(eller lika eller olika stora i alla boxar:confused2:…),snart måste även dekoren vara utbytbar så att när man placerar stora fenor fram blir det Quadgrafik och stora bak=twinsergrafik, kanske kan lite nanoteknologi fixa så att brädan ändrar grafik automatiskt efter hur man placerat fenorna…

    Jag föreslår redan nu namnet “Quatro Star Trek” på den brädan.
    /M

  • jesper_b

    Medlem
    4 december, 2009 vid 09:48
    M C;591016 wrote:
    Ok, men om det nu är storleksförhållandet mellan främre och bakre fenparet som avgör benämningen blir det jobbigt att kategorisera Tabou “Quad?”)(http://beachtelegraph.typepad.com/beach_telegraph/2009/06/tabou-quad.html) som erbjuder FCS-boxar för alla fyra fenorna och du kan således köra med stora fram eller bak(eller lika eller olika stora i alla boxar:confused2:…),snart måste även dekoren vara utbytbar så att när man placerar stora fenor fram blir det Quadgrafik och stora bak=twinsergrafik, kanske kan lite nanoteknologi fixa så att brädan ändrar grafik automatiskt efter hur man placerat fenorna…

    Jag föreslår redan nu namnet “Quatro Star Trek” på den brädan.
    /M

    Visst fasen blir det svårt! QST låter väl som en given benämning! Låter ju både som en vindsurfing och managementkonsult-fad! Grejen är att inom surfing har Quads och Twinsern helt olika designhistorier, men även där finns ju alla varianter inklusive något som motsvarar Taboun’s QST. För den som vill förkovra sig i diverse fyrfensvarianter finns en fin “blog-serie” med mäster-shapern Rusty Prisendorf som head instructor. Kolla:

    http://www.surfline.com/blog/entry.cfm?id=38677

    samt

    http://www.surfline.com/blog/entry.cfm?id=38953

    Här har vi liksom full supershapercred, surfhistoria, senaste hi-end performance och tradition förmedlat på ett lättbegripligt sätt. Personligen gillar jag denna typ av text såååå mycket bättre än vindsurfingmagens siffror och diagram. Men även här ska väl smaken vara delad?

    /JB

    PS: Kan inte låta bli: Hela Quatro-gänget är förövrigt grymt duktiga surfare, inte minst Keith. Kollar ni in Rusty’s text ser ni även att Quatro är ett begrepp med viss historia inom surfingen. Cirklar är det – men förhoppningsvis goda snarare än elakartade.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.