• hej-och-ha

    Medlem
    4 december, 2009 vid 10:08

    Du måste vara bitter nu då du inte fick agenturen själv som du ville.

    /hej och hå

    Jesper_B;590952 wrote:
    Visst är jag partisk som f-n, visst gillar jag full custom framför Corbra, visst har jag kanske haft ett litet lillfinger med i spelet… Men oavsett eventuell jävighet, businessmygel mm måste jag ändå uttrycka en genuin och spontan superglädje: Quatro är äntligen ordentligt representerade här hemma i Sverige!!!!!!! Dessutom av en kunnig och skön butik som vet vad de snackar om utifrån egen erfarenhet och inte utifrån nån katalog eller säljmötetext.

    Utvecklade den singelkonkava singelfinvågisen, och utifrån den den moderna twinsern, utvecklade fyrfensvarianten av den liksaså, bygger den absoluta majoriteten av progubbarnas custombyggen, leder progressivt vågseglingsbrädutvecklingen sedan de bildades för ett decenium sedan. Har till 2010 utvecklat flera modeller för junkig euro-rip… Fyrfeningen ska vara nåt överdjävligt!!!!!

    http://ohana.jetshop.se/

    /JB

  • hej-och-ha

    Medlem
    4 december, 2009 vid 10:26

    Jag tror nån är bitter för att han inte fick agenturen själv…

    Jesper_B;590952 wrote:
    Visst är jag partisk som f-n, visst gillar jag full custom framför Corbra, visst har jag kanske haft ett litet lillfinger med i spelet… Men oavsett eventuell jävighet, businessmygel mm måste jag ändå uttrycka en genuin och spontan superglädje: Quatro är äntligen ordentligt representerade här hemma i Sverige!!!!!!!

    /JB

  • jesper_b

    Medlem
    4 december, 2009 vid 12:52
    hej och hå;591028 wrote:
    Jag tror nån är bitter för att han inte fick agenturen själv…

    Troligen, men absolut inte jag. Mitt eventuella finger i syltburken har pekat entydigt i den realiserade riktningen, dvs O’Hana! Efter mitt debackel med AB+ för ett gäng år sedan lovade jag mig själv att inte börja distriburera brädor – to much work. Stor eloge till de som orkar med. /JB

  • svenne

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:02
    hej och hå;591028 wrote:
    Jag tror nån är bitter för att han inte fick agenturen själv…

    Vilket postitivt förstainlägg. Välkommen!

  • rrd

    Medlem
    5 december, 2009 vid 16:34

    Var det 2006 som Quatros produktionsbrädor kom? Om dom lyckas fullt ut med sina produktionsbrädor när det gäller shape och kvalitet så kommer dom säkert att ligga väldigt bra till bland top of the line-brädorna. Dvs bla att prodbrädan får den shape som förlagan har. Att man inte alltid lyckas med detta för prodbrädor finns det gamla bevis för när det gäller andra märken. Men Quatro kanske redan har fixat det här.

    Om man får en Quatro Custom , men prodbrädesbyggd och att den inte är Customtillv enl köparens egna önskemål, men hur många customs är egentligen det, så låter det frestande.

    Dom ser väldigt fina ut och visst skulle det vara kul att testa. Det är bara så svårt att kunna testa andra brädor av många olika skäl som vi alla känner till. Där kommer testerna från tidn o sajter in, att få ett bedömning av några som seglat många olika brädor i samma klass i samma förhållanden är intressant. Men självklart måste man göra sina egna prioriteringar ang vad man värdesätter mest för egenskaper hos en bräda. Och i svenska så skiftande förhållanden känns det som man behöver några olika brädor för att vara helt nöjd…

    Men det här att få bestämma exakt vad man egentligen vill har för typ av vågbräda, vågbräda på Maui. Att få testa och utvärdera/känna på några olika Customs som Quatro tror kan vara nåt efter lite diskussioner om vad man vill ha och att verkligen få en bräda helt anpassad till sina egna önskemål, kanske lite olika materialval och såklart lite extra grafik…

    Vore inte det en bra Julklapp?

  • mats_o

    Medlem
    5 december, 2009 vid 18:47
    RRD;591172 wrote:
    Om man får en Quatro Custom…..

    …..Vore inte det en bra Julklapp?

    Hi hi, just en sådan julklapp har jag på bakning hos quatro nu…

    Grattis O´hana!! Skitkul att de finns representerade i Sverige igen!! Kommer ni att fungera som länken för custombrädorna också? Tror stenhårt att det är där framtiden ligger, custom alltså.

  • lars_k

    Medlem
    5 december, 2009 vid 19:01
    Mats_O;591183 wrote:
    Hi hi, just en sådan julklapp har jag på bakning hos quatro nu…

    Hoho, får man fråga vad det går löst på? Vore najs med en sprillans 90-liters custom twin, eller quad (hrrm twinser…) som väntar på mej på Maui efter nyår. :santa:

  • ola-h

    Medlem
    5 december, 2009 vid 19:01
    Jesper_B;591020 wrote:
    . För den som vill förkovra sig i diverse fyrfensvarianter finns en fin “blog-serie” med mäster-shapern Rusty Prisendorf som head instructor. Kolla:

    http://www.surfline.com/blog/entry.cfm?id=38677

    samt

    http://www.surfline.com/blog/entry.cfm?id=38953

    Här har vi liksom full supershapercred, surfhistoria, senaste hi-end performance och tradition förmedlat på ett lättbegripligt sätt. Personligen gillar jag denna typ av text såååå mycket bättre än vindsurfingmagens siffror och diagram. Men även här ska väl smaken vara delad?

    /JB

    Visst. Grymmt bra beskrivningar som jag tror jag rätt stor relevans även för vindsurfingfyrfeningar. Det är ju alltid svårt att sia om framtiden, men jag tror att fyrfeningar kommer hänga kvar ett tag (twins med för den delen). Jag tror verkligen vi bara har sett början på fyrfenstrenden och vad sådana brädor kan göra. Framför allt tror jag att vi kommer se en enorm trimbarhet på dessa brädor, där känsla i sväng kan justers rejält genom att man växlar mellan olika typer av fenbestyckning (typ quad (=stora fram, små bak) eller twinser (=så fram stora bak) eller twin fin (plocka ur framfenorna helt). Jag tror helt klart det går att göra brädor som går bra i alla dessa fenbestyckningsvarianter.

    När twin kom minns jag att Keith Teboul sa att twin fins på en singlebräda inte funkade, men att twin-brädorna gick bra även som singe fins. Jag har sett något liknande kommentar från honom om Quads, dvs att de går bra även som twin fins. Hittills har de olika fyrfeningarna (Quad resp twinser) haft lite olika fenpositionieringar, men det verkar som det konvergerar mer och mer, vilket gör det ännu mer troligt att man kan få samma bräda att gå bra med olika fen-setups. Jag har designat en till Ola P som jag hoppas kommer funka i alla tre varianterna (quad/twinser/twin fin). Vi får se hur det blir i praktiken.

  • mats_o

    Medlem
    5 december, 2009 vid 19:14
    Lars_K;591185 wrote:
    Hoho, får man fråga vad det går löst på? Vore najs med en sprillans 90-liters custom twin, eller quad (hrrm twinser…) som väntar på mej på Maui efter nyår. :santa:

    Vet inte exkt men tror de börjar på $1900, sju veckors levtid just nu så ska du ha den då du kommer får du nog betämma dig ögonaböj. Ses i jan;-)

  • lars_k

    Medlem
    5 december, 2009 vid 19:30

    OK, Mats. Då vart det kört. Kanske lika bra det med tanke på att resebudjeten redan är uppe i fantasibelopp… 😛

  • surfmeister

    Medlem
    6 december, 2009 vid 10:30

    Mycket spekulationer; varför inte lyssna till Keith själv om hans tankar om Tempo Twin på:

    http://www.facebook.com/pages/Quatro-International/35575779267

    Videon finns en liten bit ner på sidan. Tempo är intressant om man jämför med min E74; båda har en “stubbie” outline och softa rails medan min Evo har mycket rocker medan Tempo har liten rocker. Dock med två fenor vilket enligt Keith tillsammans med den bredare outlinenen kompenserar den mindre rockern. Den begränsade research jag har gjort tyder på att Levi Sevir ligger bakom en del av Tempo-utvecklingen då han vill ha brädor med liten rocker för att få mkt fart medan Keith vill ha mkt rocker i sina brädor.

    Sedan gällande tester i olika tidningar så fick Tempo 76 “bästa Twin-brädan” i Windsurfs test jämfört med Fanatic, Goya, JP osv. Dock ska man inte hänga upp sig så mkt på dessa tester för det blir ganska lustigt när man jämför ex Boards test med Windsurf. Det är inte sällan de skriver raka motsatsen till varandra och jag tycker det visar att det egentligen inte finns dåliga brädor, bara annorlunda idéer. Att Quatro ex skulle vara “medelmåttornas” märke är nog att ta i…….seglare som Kauli, Levi osv talar för motsatsen. Vidare tog det mig 2-3 år innan jag lärde mig utnyttja min Evo’s fantastiska egenskaper fullt ut vilket får mig att undra vad dessa tester egentligen är värda. En veckas surf i El Medano ger inte speciellt trovärdiga testresultat.

  • ola-h

    Medlem
    7 december, 2009 vid 08:10

    Tror iofs att Levis “snabba” rockers är minst tre gånger så bananiga som Tempon och Goya twin. Men som sagt är det i princip omöjligt att göra en twin fin som inte blir reaktionssnabb och svängig och lite kurvigare outline lär hålla Tempon loose och skön i våra sega vågor. Är man en “die hard wave rider” skulle jag dock inte vara rädd för att snegla på den andra twin fin modellen, möjligen i en aningens större storlek. I vissa lägen finns det inget som slår lite extra rocker.

  • lars_k

    Medlem
    7 december, 2009 vid 09:26

    Håller med Ola, man kan få en bräda att plöja och slajda sej genom svängarna med olika outlines, rails och fenor, trots hyffsat rak rocker. Och det kanske ger bästa kompromissen för sega svenska förhållanden, framför allt allround med bra egenskaper även för hopp och höjdtagning. Men för en riktigt skön sväng med bra fart och grepp längs hela railen är det bara rocker, och mkt rocker som gäller.

  • dr-masse

    Medlem
    7 december, 2009 vid 10:05
    Lars_K;591194 wrote:
    OK, Mats. Då vart det kört. Kanske lika bra det med tanke på att resebudjeten redan är uppe i fantasibelopp… 😛

    Eh, det var väl inte sååååå dyrt ändå?

    1 900,00 USD säljs för
    13 599,63 SEK

    13 500 för en äkta quatro-custom som väntar på Maui… :cool2:

    Men – själv skulle jag köpa en begagnad bräda där. Utbudet lär ju vara skapligt. En Mark Nelson tror jag… :tongue: Happy problems!!

  • lars_k

    Medlem
    7 december, 2009 vid 10:15

    Nä, det är lockande som fan. Men nu lär det ändå vara för sent för mej att beställa. Men jag ska helt klart botanisera hos Quatro, Nelson, OES etc och se vad de har på hyllan. De borde ha fina beggade singlefins på lager iaf nu när “alla” bytt till flerfeningar. Och man lär få testa innan köp. Ska bli kul att testa en riktig Maui-banaan. 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.