Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

  • Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

    Publicerad av s på 27 maj, 2002 vid 07:49

    Mmmmm….. Den är så fin! Vinröd, och den går som ett skott! En femma på 2,5 liter morrar under huven!

    Jag har köpt buss, eller rättare sagt en VW transporter av 1994 års modell. Det är den långa varianten på skåp med dörrar bak (obs, med tonade rutor).
    Det är en byggfirma som haft den innan mig så det luktar sågspån i hela bussen, värre lukter kan man ha i bussen (värre lär det bli kanske jag skall säga ;-).
    Tyvärr hade de har rivit ut alla innerväggar så det har varit lite kämpigt att fixa, men masonite och färg gör susen. Jag har även passat på att isolera den invändigt, bra för både varma dagar och kalla nätter. Med en solcellsdriven fläkt från Biltema så hoppas jag att ventilationen under varma sommardagar fungerar bra också.
    Just nu pågår bygge av inredning, sängen är på plats. Sängen blev kilformad, 70cm bred fram och 100cm bak och 43cm hög, för att rymma alla mina vindsurfingprylar under (två vågbrädor och fyra segel + master och tillbehör). Brädorna sticker fram lite under det skåp som byggs där framme. Bakom sängen blir det tillbehörsutrymme för verktyg, sele, våtdräkt, fenor etc. Framför blir det förvaring av grillen (ett måste) och campingbord och stolar (också ett måste). Sedan blir det en köksdel och en disk/kyl del. Mycket bygge blir det!

    Är det någon som har tips om hur jag skall bygga upp elsystemet i bussen?
    Jag vill ha belysning och uttag inne i salongen, dessa skall kunna slås på-av. Sedan vill jag ha en fläkt kopplad till utrymmet där mina vindsurfingprylar ligger för att ventilera ur fukten, denna skall kunna slås på-av samt att den skall kunna slås på så att den bara går då tändningen är på. Det samma vill jag ha på den lilla 12v kylbox jag köpt, på-av-tändning.
    Jag hade inte tänkt att sätta extra batteri, jag har köpt volt och amperemätare så jag kan ha koll på vad som förbrukas – om det blir nödvändigt så kopplar jag in extra batteri.
    Eftersom jag inte är så haj på elen i bilar eftersöker jag tips om var/hur jag skall koppla in mig, vilka säkringar som skall användas etc.

    Andra tips emottages gärna också!

    Staffan

    s svarade 21 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ola-h

    Medlem
    28 maj, 2002 vid 06:32

    Ring mig, Staffan, så kan vi snacka lite buss-el och kolla in video och bilder från Maui.

    0709-589384
    031-335 95 79
    031-772 5310

  • c_c

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 06:54

    Av din beskrivning verkar det som utrustningen liknar den i fritidsbåtar; med belysning, kylskåp etc.
    Låter som du skulle ha en “elcentral” med brytare/ huvudbrytare.
    Kolla exempelvis båttillbehörsaffärer, typ:
    http://www.byggplast-batprylar.se/

    Lycka till!
    /Christian

  • c_c

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 06:57

    Eller varför inte:
    http://www.biltema.se

    (Gå in under: /båt/12v)

    /C

  • getwet

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 07:58

    Du skriver att det inte ska monteras in något extra batteri, jag rekommenderar att du gör det! Start batterier är uppbyggda så att de ska kunna ge ett högt effekt uttag under en kort tid och mår inte alls bra av längre låga uttag och urladdningar. Ett fritidsbatteri däremot är byggt just för det ändamålet, men det passar inte som startbatteri eftersom den inte kan leverera lika mycket ström till starten som ett riktigt startbatteri.
    Så om du inte monterar ett förbrukningsbatteri så kommer du relativt ofta få byta ditt startbatteri pga att den förstörs av den förbrukningströmmen som du använder. Så när du ändå håller på och ska “bygga” ny el i bilen så lägg in ett förbrukningsbatteri på en gång med skilje relä eller manuell brytare, så behöver du heller aldrig oroa dig för att det ska bli tomt i starten.

  • s

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:24

    Aj då! Okunnigheten har visat sig hos mig! Tack för tips!
    Nu måste jag alltså planera in ett extra batteri – undrar var jag skall få plats med det!?!?
    Finns det någon smart brytare som automatiskt laddar först startbatteriet och sedan fritidsbatteriet – eller tvärt om? Behövs det förresten? Eller är det smartast att bara ha en manuell brytare – och hur kopplar jag den då?

    Staffan

  • s

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:45

    Tack för länkar! Jag skall botanisera i dem genast!

    Staffan

  • ola-h

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 12:37

    Det sitter två batterier standard i vissa VW-bussar. Om jag inte minns fel är det t.ex. två i min. Ett batteri sitter då under förarstolen (och ett i motorrummet (92:a Multivan). Det finns också något slags system som håller koll på vilket som skall laddas, men jag vet inte hur det funkar.

  • getwet

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 13:35

    I de flesta fall får man plats med ett batt. under någon av stolarna, annars får du väl leta fram ett bra alternativ, jag har nämligen ingen erfarenhet av den buss som du har.
    Det finns billiga dioder som kan monteras in för att laddning ska ske på bägge batt och förhindra strömuttag från förbr.batt (jag kallar det batteriet för 2 hädanefter) Enkelt och billigt men har en nackdel, du förlorar några tiondelar laddström vilket inte är bra. 2 blir aldrig det som man kallar för toppladdat= kortare livslängd samt begränsat effektuttag, och du kan inte använda bägge batt samtidigt vid ex start.
    Bäst enligt mitt sätt att se det är en manuell brytare som man ofta har i båtar. Då kan du skifta mellan att ladda bägge samtidigt eller ett i taget samt bryta strömmen helt. Du kan också använda dig av bägge batt om motorn skulle vara tjurig eller något. Men se till att det blir en brytare som går att skifta mellan batt med motorn påslagen, alla gör inte det! Du hittar dem oftast på båtshopar eller liknande. Batt kablar kan du införskaffa på biltema, eller om du vill ha bästa kvalite eller att det är trångt och bökigt runt hörnor mm som du måste dra, använd svetskabel, finns både i rött och svart. Glöm inte att säkra upp 2 så nära batt som möjligt, finns hållare på biltema för 35kvadratare på bilstereo tillbehörs avdelninge.
    Själva inkopplingen är mycket enkel, plus från batt 1 och 2 dras in på angivna ställen i brytaren som sedan jordas, samt ingång från generatorn. Det är en väldigt enkel installation. När du väl är klar mät upp laddströmmen ute på vardera batt och kontrollera att du får fram minst 14.5 volt på tomgång.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 11:54

    Annars kan du göra det ännu enklare för dig själv…du måste först fråga dig själv om hur länge du ska bo i bilen i taget och hur mycket ström du kommer att använda. Behöver du ström till TV, Kyl etc. så gör som getwet69 skriver.

    Om du… som mig… kommer att bo i bilen från t. ex fredag till lördag och använda ström endast till stereo och lite belysning för att ha mysigt på kvällen, så sätt inn ett fritidsbatteri på ca 120Ampere som räcker LÅNGT på slik “småförbruk av ström”
    …Sedan kan du ladda upp det igen när du kommer hem med en billaddare.

    Kanske du kan plassera batteriet brevid ett av bakhjulens “hjulbrunnar”?? Där är det svårt att utnyttja platsen som det redan är…?(med tanke på att du ska ha brädor och prylar under din seng som monteras över dessa hjujbrunnar.)

    G

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 11:59

    OK…
    sorry…jag läste inte din “smörgåslista” för villka prylar du ville ha i bilen…

    F’n! Ska du ha Disco där inne med så mycket fläkter och elektriska duppe-ditter?

    Med så mycket elektriska prylar måste du ha 1 eller 2 extra batterier…Det blir mycket pulande med bilen….så lyssna på getwet69 och lycka till!

    G

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 12:18

    Jag noterade det också, och den största strömtjyven är faktiskt kylboxen, dom brukar ligga mellan 3-5 amp så det är verkligen läge att montera in ett fritidsbatt. Om man har ett batt på 75amp (vanligt fritbatt) så kan du då räkna med att kylboxen har tömt batt helt på någonstans mellan 15-25tim beroende på amp i boxen. Nu är det inte hela sanningen eftersom boxen kommer att lägga av innan batt är helt tomt, så man kan räkna med en ännu kortare gångtid på boxen. Sedan tillkommer även all den andra strömmen du förbrukar, fläkt, radio, lampor mm.
    Ett tips, mobitronic tillverkar en så kallad battsaver till 12v kylskåp/box. Den halverar strömstyrkan till boxen under tiden generatorn inte laddar och släpper på fullt när motorn är påslagen. Jag har en sådan i båten och den fungerar utmärkt, något sämre kylegenskap vid halverad förbrukning, men vadå? Dubbel tid på batt istället!

  • getwet

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 13:30

    Det var liksom jag som skrev fd inlägg………

  • pipe69

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 13:39

    Hej!

    Först och främst här en länk som är absolut värt att kolla in och kanske t.o.m. att lära sig tyska för (sorry ;-)…). Jag hade mycket hjälp av sidan när jag byggde min drömbus 99.

    http://www.s-line.de/homepages/womo-wahnsinn/index.htm#Ausbautips

    Några snabba tipps:

    Angående lådan för blöt surfmaterial kan jag rekommendera att direkt från början grundera och lacka alla delar ordentlig (om du planerar använda ved). Senast under andra säsongen kommer mögeln :-(… Att fläktarna hjälpa torka skiten tror jag inte på heller. Allting ligger för tätt intill och ovanpå varandra. Erfarenheten härrör från seglen som jag brukar ha liggande under sittbänken.

    Jag har installerat ett til batteri om 120 Ah – ett vanligt starterbatteri – som står framför högre bakhjulet och med detta under sittbänken. Batteriet är kopplat via ett vanligt relä (“Trennrelais”) till starterbatteriet och laddas samtidigt. All el för inombilsbruk tas ur det andra batteriet, starterbatteriet används bara när bilen är i drift. Med ett liknande relä har jag kopplat kylskåpet. Det får el från det andra batteriet, men reläbrytaren öppnas först när den får el från generatorn. På så sätt kan den inte tömma det andra batteriet.

    Angående solarfläkten i taket undrar jag om den inte surrar för mycket – kan man sova när den snurrar, kan man stänga av den?!?! Någon erfarenhet redan??

    Lycka till – Ingo – http://www.kitesurfskolan.com

  • s

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 06:13

    Det får jag säga var en seriös tysk! Det räcker ju att bara kolla på bilderna så inser jag att jag ligger lååååångt efter… Och vem (som inte jobbar med bussinredning på heltid) gör inte det!?!?!?!? Han är ju helt otrolig! Att han dessutom har ork att ta så mycket bilder undertiden han bygger så ofantligt seriöst är ju imponerande!

    Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.