Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Äntligen planing!

  • Äntligen planing!

    Publicerad av jester på 13 augusti, 2006 vid 18:53

    Gött!

    Efter en evig väntan, så fick man äntligen planat lite. Känns ovanligt skönt i kroppen nu. Förhållandena var långt ifrån perfekta med byig frånlandsvind, men va f-n gör det? Har ju fått plana!
    Har dock inte hunnit få mina nya brädor ännu, så jag körde med Surfans RS65, fick igång den hyfsat idag, men med nästan en halvmeters brädd OFO, så går den inte hutlöst snabbt, direkt. Toppade en bit över 30 knop. Micke (MGS) gick bra med sin JP 114 och Stealth, och lättvindsräkan Surfan gick som ett skött med sin lilla Falcon 91.

    Yeye, gött o vara på banan igen iaf!

    bjarke svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tobhed

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 19:38

    …men Daniel måste ha gjort något fel för att 0,1 knop som average imponerade visserligen, men han verkar ha haft nåt kosntigt på sin GPS

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 20:16

    Japp. Den var inte inställd på att spara spåren… Synd, för han fick ett par riktigt fina repor i början…

  • surfan

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 21:33
    Jester wrote:
    Japp. Den var inte inställd på att spara spåren… Synd, för han fick ett par riktigt fina repor i början…
    Jupp 34.1 i desplejen fan va gött!
  • storner

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 09:06

    Seglade ni i TT eller? Var väl Nord ost igår.

    Vilka vindriktningar är bra i TT? Enligt ytspanning.se är det SV som gäller. Om jag inte minns helt fel så tror jag mig ha läst i forumet att Jester dagdrömmer om kuling från någon annan vindriktning (kan ha varit S, minns inte riktigt).

    //Störner

  • jester

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 11:12

    TT funkar på alla vindriktningar med S i sig. Vi körde inte TT igår, utan i Stråvalla.

  • swe-496

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 21:43

    För fasen Jetser och ni andra speedare…Har ni inte lärt er att tidig planing stavas FORMULA;)

    och bilen går bra?;)

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 07:08

    Japp, bilen går bra. Sover i tält när jag är ute på surf-resor…

    Har beställt en 80 cm bred slalombräda, och skall så småningom köpa en 10 kvadrats formula rigg. Är ju nästan ett formula-kit…

  • the_novice

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 08:45

    Tycker det är lite knepigt när man kommer upp i dom segelstorlekarna och formula segel. Segel på 10.0 är väl i princip sydda för vindar på +10m/s och går väl igång vid ca 7-8 m/s när man är lättviktare…

    Vill man ha riktigt tidig planing och bra balans väl uppe i planing så krävs det nog rena formula prylar och stor rigg (med fullt nedhal) som jag upplever det, möjligen kan freerace segel på 10 m2 vara sydda för mindre vind och fungera bättre?

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 09:08

    Har jag iofs ganska svårt att tro. Går ju igång i 7-8 m/s med 7.8 idag. Men vi får väl se. Kanske blir runt 9 kvadrat för att hålla nere kostnader lite.

  • bjarke

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 09:50
    The_Novice wrote:
    Tycker det är lite knepigt när man kommer upp i dom segelstorlekarna och formula segel. Segel på 10.0 är väl i princip sydda för vindar på +10m/s och går väl igång vid ca 7-8 m/s när man är lättviktare…

    Vill man ha riktigt tidig planing och bra balans väl uppe i planing så krävs det nog rena formula prylar och stor rigg (med fullt nedhal) som jag upplever det, möjligen kan freerace segel på 10 m2 vara sydda för mindre vind och fungera bättre?

    Jag planar från 6-7m/s med 10m2 och formula, fast får ingen bra höjd för vinden är över 9m/s, väger 95kg. I praktiken blir det som du skriver inte 10m2 för vinden närmar seg 10m/s.

    Jag får igång min Starboard Carve 151 med ett North MatchRace 8.8 i 6 m/s ochså, fast det börjar då bli stort i 9m/s. Helt olika segelprofilar, som du säger er oftast freeracesegel gjort for lettvind och hobbyrace och inte sån idioti som att segla formula i 12m/s 😉

    Om man enbart vil ha tidlig planing och rigger ner til mindre segel i starka vinder tror jag nog att riktigt stora freeracesegel som Daytona/V8/GTX/MS2 etc är bäst – eventuelt slått av spesifiserade easy/early-planing segel som Swift, R-Type, Spirit etc. (som då oftast toppar ut fort..).

    Ref. det förste du skrev har ju t.ex. North båda en 9.9 och en 10 Warp2006 – där 9.9 har betydligt mer bottendrag änn 10 sen 9.9 är tänkt til lättvindsslaom och 10 til formula.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Äntligen planing!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.