Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Antoine Albeau en longboard sailing

  • surfslusken

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 06:59

    @Joachim_Larsson 493922 wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=2hHhk8Xku2E&feature=related

    //Joachim

    Vilken hädelse, för att inte säga direkt kriminellt att va ute i såna vågor utan dom rätta verktygen!

    Sen kunde väl nån vart vänlig o hjälpa han få upp båten ur vattnet, såg tung ut.

  • joachim_larsson

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 07:18

    @surfslusken 493929 wrote:

    Vilken hädelse, för att inte säga direkt kriminellt att va ute i såna vågor utan dom rätta verktygen!

    Sen kunde väl nån vart vänlig o hjälpa han få upp båten ur vattnet, såg tung ut.

    The loongboard is back……
    Faktum är att han är ute och tar en morgonsurf istället för en morgonpromenad…lungt och skönt….

    Du står nog där också snart.. nu när brudarna kommer tillbaka till sporten…
    //Jocke

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 07:57

    Det är väl en av Starboard ståupppaddelbrädor han kör på? Iofs en slags longboard kan man väl säga.

    Rätt kul att se racingkolossen Antione stå och tricka med seglet sådär. Minns att han faktiskt var freestylevärldsmästare en gång i tiden. Annars har jag lite svårt att bestämma mig för om det där lockar mig eller ej. Jag tror nog hellre jag skulle paddla eller köra en riktig vågis. Men precis som när det gäller att SUP:a stora skeppliknande brädor i vågor så kanske det finns en skön känsla i det här med, trots att det ser lite krystat ut när man tittar på det. Att hantera en stor SUP på en OK våg kräver, tycker jag, en del känsla för vågen och för brädan. Surfkänsla, helt enkelt, fast i slow motion liksom. Och när man ger känsla in får man oftast känsla ut av det också. Det är nog något liknande det som man kan få ut av att sätta segel på sin SUP (vilket jag aldrig tagit mig för att prova).

  • jesper_b

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 08:23

    Starboards två stor-supar (12’2an och 12’6an) är ju riktigt fina shaper om än otroligt stora. Den större är faktiskt utvecklad av Jeff Hendersson (Hotsailsmaui) även om det inte framgår i Starboards egen mafö. Den mindre (12’2an) är shapad av Mark/Euroman/Dingking (fd spökshaper åt självaste Ed Angulo då det verkligen begav sig), även han baserad på Maui

    Båda har en riktig surf-rockerkurva, fina (men feta) rails mm. Jag tycker nog de kan sägas vara rätt verktyg för SUP-vågsegling. I synnerhet i den lätta vinde som på filmen så är det nog att föredra en SUP framför en kort lättvindsvågis. Det blåser ju inte ett jota, och även om man kanske kan komma ut på en kortis lär man få kämpa friskt för att hålla höjden.

    Själv hade jag nog föredragit en paddel framför ett segel, ett SF 5.5 framför ett styvt filmsegel på över 6 kvm och en klart mindre rippigare SUP-bräda.

    Smaken är som baken, men jag tycker ända att prylarna är rätt lämpliga för förhållandena?

    /JB

  • svennebanan

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 09:19

    I år har jag släpat runt min Kona Surf på vågställen som Torö, Varberg och Borrby. Det funkar utmärkt med en longboard för att få lite småvågsridning i lättvind även i Sverige och det är riktigt roligt. Är det bara sand duger tom beachbreaks. Bara att köra till fenan börjar ta i, hoppa av, vända och ut igen. Ett 7.1 freeridesegel riggat enligt instruktionerna på ICA kassarna är vad jag brukar använda.

    Rejält kookigt/svennigt, men jag har iaf börjat förstå mig på hur det funkar att plocka vågor och det hade jag nog inte gjort om jag satsat på det kortare alternativen.

    Jag har dock kompletterat longboarden med en vågbräda då det ibland faktiskt blåser när jag har tillfälle att komma iväg;-.

  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 12:30

    Jag har långt gångna planer på att dumpa min fin-fina freestyleplanka till förmån för en SUP med skena för lättvindslek i vågor, allmänt paddlande, bad (är bli en hel del i mitt fall eftersom jag aldrig har vågsurfat) familj och skön cruising.

    Dock skulle jag gärna se att SUP:en stannade på typ 340 och typ 10 kilo, ähum.

    Är jag galen?

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 13:28

    För övrigt har jag sedan jag sålde min SUP (i väntan på ny) paddlat på min “nybörjarbräda” en Starboard Starsurfer (samma shape som den gamla Aeron) 235*74, 127 liter. Den är i princip omöjlig att plocka vågor med (har försökt) men som familjeleksak och för insjöpaddling funkar även den (softdeck). Så det måste inte vara megagrejjor.

    Men till nästa år blir det helt klart en kortare SUP. 10′ eller kortare funkar även det till att plocka med barn på, i alla fall om den vuxne inte är för tung.

  • perkele

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 13:44

    Denna tändare ser ju faktiskt retro-skön ut som ett prisvärt alternativ, någon som vet nått om den?

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=36&year=2008&rangeid=190&lang=us

    T

  • jesper_b

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 14:12

    Min 10′ x 27.5” SOS (big green) byggde jag om till en 9’10” x 28.5”. Shapade även om häcken och satte in en fenbox (gömd under padden). Fungerar klockrent både på blåsigt Torö för surfing som för bad, nybörjar och familjeleksak. Den är väl typ 3 meter nästan prick och längre behövs inte. /JB

  • svennebanan

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 15:23

    @Jesper_B 494058 wrote:

    Min 10′ x 27.5” SOS (big green) byggde jag om till en 9’10” x 28.5”. Shapade även om häcken och satte in en fenbox (gömd under padden). Fungerar klockrent både på blåsigt Torö för surfing som för bad, nybörjar och familjeleksak. Den är väl typ 3 meter nästan prick och längre behövs inte. /JB

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=39093&stc=1&thumb=1&d=1219759917[/IMG]

    Hey, check out that upper body definition!

    Du måste ju tänka på att vissa av oss sitter i kontorslandskap.

  • jesper_b

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 20:06

    Fasen också! Det var inte sååå länge sedan jag stoltserade med att aldrig ha lagt ut en bild på mig själv på konfen. Vad hände? /JB

  • larry

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 20:48
    Jesper_B;494165 wrote:
    Fasen också! Det var inte sååå länge sedan jag stoltserade med att aldrig ha lagt ut en bild på mig själv på konfen. Vad hände? /JB

    Det som inte finns på Steffo har inte hänt:wink: .

    Fortsätt posta bilder Jeppe!

  • doc

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 05:13

    Tja, han är bättre i vågor än många av oss, även på kort bräda
    http://www.youtube.com/watch?v=u50ZJ1clWgc&feature=related

  • svennebanan

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 07:50

    @Doc 494539 wrote:

    Tja, han är bättre i vågor än många av oss, även på kort bräda
    http://www.youtube.com/watch?v=u50ZJ1clWgc&feature=related

    EVO 100l tog väl Starboard fram speciellt för honom?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Antoine Albeau en longboard sailing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.