Senaste nytt Forums Vågsurfing Apelviken för nybörjare!?

• Apelviken för nybörjare!?

Publicerad av the-bear på 30 juli, 2007 vid 18:06

Tja!
    Jag är nybörjare på vågsurfing men körde några ggr på en semester på tenneriffa och jag fastnade direkt!
    Vill helt klart fortsätta med det men förstår att vårat kära land inte är optimalt, Har dock hört/läst om apelviken och flera andra spots på väskusten och skåne som ska funka?

Jag har bestämt mig för att dra å surfa nånstans men vet inte vart, har mestadels tänkt på apelviken pga närheten till surfersparadise så jag kan hyra bräda…

Någon som har koll på surfingen på västkusten? Är det höst/ vinter som gäller eller funkar det även på sensommaren? Har tänkt att dra dit över nån helg så om någon vet något billigt boende vore det guld:)!?

//fidde

blabussen svarade 17 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • danielf

Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:56

Apelviken kanske inte är rek. för vågsurf, åtminstone inte under sommar/höst, för mycket vindsurfare och kite:are ute. Prova istället ”Kåsa”, viken norr om vid Kurortshotellet.

• joecool

Medlem
    31 juli, 2007 vid 11:29

Jodå men… det gäler ju att åka på rätt vindförutsättningar också.

• the-bear

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:38

okej…vilka förutsättningar krävs i kåsa ? är det 10s/m eller krävs det ändå mer? Har tänkt att dra dit över 3-4 dagar när det ser ut att vara hyffsade förutsättningar då borde man väl få någon ”surfbar” dag!?

• blabussen

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 10:37

jag tror inte apelviken är att rekommendera överhuvudtaget för vågsurfing, jag har varken sett surfbara vågor eller vågsurfare som lyckats fånga några vågor där. Apelviken brukar se ut lite som ett äventyrsbad när det blåser.

Kolla träslövsläge istället, där brukar det vara riktigt fin form på vågorna när det blåser. Eller kåsa, där brukar det vara fler vågsurfare av någon anledning.. även om det inte är några vågor 🙂

Det bör nog alltid blåsa 10 eller mer för vågorna ska bygga upp, kolla http://www.windfinder.com/forecasts/wind_scandinavia_animation.htm för prognos.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Apelviken för nybörjare!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.