Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apelviken, träslöv mm…

  • Apelviken, träslöv mm…

    Publicerad av mangs på 30 mars, 2008 vid 08:01

    Tjenare

    Har som mål i år att börja köra mer i vågor. Är inte speciellt rutinerad på detta, har testat några gånger och känner att det är dax att ta tag i det nu. Så jag tänkte höra lite vad ni tror.

    Vilka vindriktningar är det som bäst i apelviken för att köra? Ska det vara rak västlig eller? Och hur är det med träslövsläge? Finns det andra schyssta ställen för nybörjar vågor? När funkar det? Går det få så man möter vågorna rakt på? Typ sideshore.

    Har en 100l freestyle bräda, är det kört att komma dragandes med en sån när man ska köra vågor? Behöver man investera i en vågis direkt eller kan man köra med en sån i apel också?

    Magnus

    mangs svarade 16 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • swe227

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 08:12

    100 l freestyle blir fort för stor i vågor.
    Jag skulle satsa på en freestyle / wave runt 90 liter.
    Håll dig långt in i viken i början, så du slipper bli allt för hårt spolad.
    Lejet är snällare för nybörjare.

  • mangs

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 09:43

    Ok, tack för tipset. Var ligger lejet då? Är det samma som träslövsläge eller? Vilka vindriktningar funkar det på?

  • blackadder

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 09:59

    @Mangs 454883 wrote:

    Tjenare

    Har som mål i år att börja köra mer i vågor. Är inte speciellt rutinerad på detta, har testat några gånger och känner att det är dax att ta tag i det nu. Så jag tänkte höra lite vad ni tror.

    Vilka vindriktningar är det som bäst i apelviken för att köra? Ska det vara rak västlig eller? Och hur är det med träslövsläge? Finns det andra schyssta ställen för nybörjar vågor? När funkar det? Går det få så man möter vågorna rakt på? Typ sideshore.

    Har en 100l freestyle bräda, är det kört att komma dragandes med en sån när man ska köra vågor? Behöver man investera i en vågis direkt eller kan man köra med en sån i apel också?

    Magnus

    Jag kite:ar visserligen, men jag tycker att Läjet (=träslövsläge) funkar bäst på ssv-vsv och apelviken funkar bäst på v. Generellt tycker jag att vågorna är finare i Läjet. Dom har en tendens att blåsa sönder i Apelviken, men där kan dom iofs bli lite större.

  • oscar

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 13:12

    Du kan använda din freestyle i början, beror på hur mkt det blåser. Men blåser det >5.0 så kan du åka omkring och laja lite med den även om det inte kommer vara optimalt.

  • surfmeister

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 13:22

    Tycker också att du kan testa först med din freestylebräda och testa/lära dig. Då det blåser 5.7m2 kan det vara perfekt att segla runt i Apel/Lejet med din bräda och vågorna kommer inte vara speciellt svåra att hantera för dig. Sen om du tycker det verkar kul kan du komplettera med en 80-85 liters vågis/stubbie för de större dagarna. Gällande Apel vs. Lejet är det mycket mer tryck i vågorna i Apel. Det är oftast större i Apel men cleanare i Lejet. Apel fungerar bäst på V-NV och Lejet på S-SV. Hade varit där idag om det inte hade varit för min förkylning…..

  • andersbq

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 13:51

    Det går alldeles utmärkt att åka runt bland vågor i både Apelviken och Lejet med en stor Freestylebräda. Jag var säkert ute 15 dagar på min Playmate 116 i Apellviken förra året i lättvind och småvågor förvisso. Men det är det du borde börja med ändå.
    Åk ner till Apelviken nån gång när det är 6-8 m/s från någon västligt håll och prova.

  • mangs

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 14:53

    Ok tack allihop för svaren. Låter som det kanske blir några trippar ner då innan jag inhandlar en vågis. Men för att sammanfatta iaf, läjet funkar bäst på s-sv och apel på v-nv. Bra att veta. Inga konstigheter att hitta till läjet eller? Finns bara en strand där antar jag…

  • blackadder

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 15:35

    Kör in till Träslövsläge när du ser skylten efter att ha kört från Varberg. Sen kör du tills det kommer en kiosk på höger sida. När du är här har du förmodligen redan sett playan.

  • mangs

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 17:37

    Ok, låter bra. Funkar läjet på rakt sydlig förresten? Eller måste det vara lite väst i det hela?

  • blackadder

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 17:42

    @Mangs 454990 wrote:

    Ok, låter bra. Funkar läjet på rakt sydlig förresten? Eller måste det vara lite väst i det hela?

    Tja vi kite:ar där på rak sydlig och det är fint som attan. Då kör man lite mer mot/med vågorna. Är det nordlig ström också kan vågorna bli väldigt fina. För vindsurfing kan jag dock inte svara, men jag tror att det brukar finnas några vindsurfare där på sydligt. Vi syns där!

  • mangs

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 20:29

    Det gör vi. Om det bara börjar blåsa nu snart igen… Tack för hjälpen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apelviken, träslöv mm…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.