Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Appropå olyckor

  • Appropå olyckor

    Publicerad av psychonauten på 10 april, 2007 vid 11:44

    har just provat krash/flytväst från mystic på vattnet.
    Jag undrar varför man inte alltid kört med en sån?
    Så skönt, sitter inte ivägen för 5 öre, och man känner sig mer trygg.
    Så nu frågar jag mig, Varför har man kört utan innan?

    stellan svarade 17 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nundy

    Medlem
    10 april, 2007 vid 15:06

    Det ska ju kännas lite när man vurpar, annars lär man ju sig aldrig!! 😀

  • walle

    Medlem
    10 april, 2007 vid 15:34

    En anledning till att du inte använder flytväst e att den visst e i vägen…

    Sedan hjälper inte en “sportflytväst” för 5 öre om du e medvetslös eftsom den inte håller upp huvudet.

    Du har ändå flytkraft i våtdräkten/torrdräkten.

    Jag vill slå ett slag för hjälmanvändandet i stället!

    Jag har själv köpt mig en hjälm, är lite dålig på att använda den men kör med den när jag surfar själv och på spots som är osäkra med stenar och träd.

    Jag vill påstå att flytväst inte är något som tar ner olyckstillbuden i den här sporten, möjligtvis lindrar det den tillfälliga smärta du får om du krashar hårt, men det e nog allt…

  • gogga

    Medlem
    10 april, 2007 vid 15:38

    jag håller med walle

  • yann

    Medlem
    11 april, 2007 vid 07:00

    En flyt/impactväst hade nog räddat mitt revben. Jag inbillar mig att den även skyddar ryggraden lite mot stenar. Funderar på att skaffa mig en att ha när Stenudden går av (riktigt stenigt ställe).

  • henkeman70

    Medlem
    11 april, 2007 vid 07:35

    Kan inte en flytväst vara rätt skönt att ha när man slår luften ur lungorna efter en hård krasch?
    Skönt att slippa tänka på att trampa vatten när man inte riktigt vet åt vilket håll man ska satsa på att andas – ut eller in… Just i det läget är det nog riktigt skönt att ligga så långt över ytan som möjligt.

    Walle har en poäng i att en sportväst inte funkar särdeles bra när man är medvetslös, så hjälm och väst borde vara en bra kombo när man ska träna nya trick och hopp.
    Jag inser naturligtvis hur ocool man ser ut med full skyddsutrustning, men å andra sidan är det skönt att ha den när man bodyslammar vattnet.

  • psychonauten

    Medlem
    11 april, 2007 vid 07:57

    @walle 375518 wrote:

    Sedan hjälper inte en “sportflytväst” för 5 öre om du e medvetslös eftsom den inte håller upp huvudet.

    SKa du ha en som skyddar dig när du är medvetslös så är räddningsväst det enda som funkar, och en sån skulle jag inte heller vilja kitsurfa i.

    Du borde prova en flytväst som är designad för kiteboarding.
    Jag kan inte tänka ut en enda manöver där den skulle vara ivägen.

    Kanske nåt invecklat handlepass, men där är jag inte än på nårra år..
    Men jag vet ju att 90% av folket på steffo gör sånna på löpande band 😉

    +Att den skyddar finfint om man krashar hårt.

    @walle 375518 wrote:

    Jag vill slå ett slag för hjälmanvändandet i stället!

    Självklart ska man använda hjälm också!
    Jag förstår inte din filosofi.

    @walle 375518 wrote:

    Jag har själv köpt mig en hjälm, är lite dålig på att använda den men kör med den när jag surfar själv och på spots som är osäkra med stenar och träd.
    Jag vill påstå att flytväst inte är något som tar ner olyckstillbuden i den här sporten, möjligtvis lindrar det den tillfälliga smärta du får om du krashar hårt, men det e nog allt…

    Jag tycker inte det är rätt att säga så helt enkelt.

  • psychonauten

    Medlem
    11 april, 2007 vid 07:59

    @henkeman70 375651 wrote:

    Jag inser naturligtvis hur ocool man ser ut med full skyddsutrustning, men å andra sidan är det skönt att ha den när man bodyslammar vattnet.

    Jag ser fan så mycket mer cool ut med västen på än utan, eller du kanske gillar säl-looken med helsvart neopren slimmat över hela kroppen 🙂
    haha

  • walle

    Medlem
    11 april, 2007 vid 15:06

    @psychonauten 375656 wrote:

    SKa du ha en som skyddar dig när du är medvetslös så är räddningsväst det enda som funkar, och en sån skulle jag inte heller vilja kitsurfa i.

    Du borde prova en flytväst som är designad för kiteboarding.
    Jag kan inte tänka ut en enda manöver där den skulle vara ivägen.

    Kanske nåt invecklat handlepass, men där är jag inte än på nårra år..
    Men jag vet ju att 90% av folket på steffo gör sånna på löpande band 😉

    +Att den skyddar finfint om man krashar hårt.

    Självklart ska man använda hjälm också!
    Jag förstår inte din filosofi.

    Jag tycker inte det är rätt att säga så helt enkelt.

    det jag menar är att en flytväst inte tar ner dom olyckor vi läser om i tidningar och på forumen, dom allvarligare olyckorna.

    Jag krashade jevligt hårt i dag, tryckte i hop lungorna jevligt bra och har fortfarande svårt att andas… visst hade en väst lindrat det men om några dagar känner jag inget 😉

    Har svårt att köra med skydd, blir klumpig i det så hjälm får npg räcka för mig.

  • psychonauten

    Medlem
    11 april, 2007 vid 21:06

    Jag förstår vad du menar dock 🙂
    Men jag håller int eirktigt med.. kanske skulle skrivit så i stället.
    surfa lugnt.

  • skanepaul

    Medlem
    11 april, 2007 vid 21:32

    Kör själv med impact/flytväst, handskar, hjälm, kitebraxor, skor, solbrillor, snurrleash, camelback, sittsele, våtdräkt, huva, rashguard och kan inte påstå att det någonsin varit ivägen.

  • kasimir

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:02

    @SkånePaul 375816 wrote:

    Kör själv med impact/flytväst, handskar, hjälm, kitebraxor, skor, solbrillor, snurrleash, camelback, sittsele, våtdräkt, huva, rashguard och kan inte påstå att det någonsin varit ivägen.

    Du Palle jag glömde mina lederhosen hos dig igår kan jag komma förbi och hämta dem idag.
    Tack för senast förresten jag måste bara få det där sauerkraut-receptet av dig, fan va gott det var.

  • stellan

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:01

    Impaktväst med viss flytkraft är bra att ha när man är i varmare vatten. Då har du ingen flytkraft från våtdräkt (du tu inte bär någon) och det hjälper dig när du krashat och inte bottnar.
    Ska skaffa en själv.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Appropå olyckor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.