Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Är 13 m3 Switchblade för stort för snö och is?

  • Är 13 m3 Switchblade för stort för snö och is?

    Publicerad av bernard på 19 november, 2010 vid 12:35

    Är en 13m3 switchblade overpowerd om man skall köra lagg, kommer jag blåsaiväg/dö? Finns det andra problem med den kiten och snökite?

    /Bernard

    windyboy svarade 13 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    19 november, 2010 vid 16:37

    det beror ju på hur mycket de blåser:P tror inte du kommewr dö för att kiten är för stor. de som är med en SLE kite på snö är ju kombinationen mellan en luftkanal och kyla som kan göra kiten kännslig eftersom innerslangen om man säger så inte kanske tål kallt klimat. en foil är ju bara tyg och luft och lämpar sig därför mer för en kall vinter.

  • bernard

    Medlem
    19 november, 2010 vid 20:47

    Hoppas på lite snö så man kan testa. tar en dag då det inte blåser “dogs of the chain” får försöka hitta en snäll åker eller ännu bättre om isen skulle lägga sig…

  • tropic

    Medlem
    25 november, 2010 vid 19:09

    Kör bara!

  • bernard

    Medlem
    27 november, 2010 vid 16:40

    Tropic.
    Jag tror jag tar ditt råd och kör! Jag skulle vilja ha en något mindre som komplement, spanar på beg till salu men har inte hitta något i 6-9 m3. så om någon sitter på en sådan så hojta till!

  • klubben

    Medlem
    29 november, 2010 vid 08:51

    har kört med min 16 crossbow innan och det har inte varit några som helst problem

  • pjoter

    Medlem
    29 november, 2010 vid 10:37

    bernard. sitter på en demo zombie 9a -10 om det kan vara något.

    men 13kvm är inte för stort, körde 19kvm igår. precis som på vatten handlar det bara om hur mkt det blåser. Ska man ha kul så kör man ungefär samma storlek på snö som vatten även om man kan köra med betydligt mindre kite på snö.

  • olandstoken

    Medlem
    21 december, 2010 vid 10:49
    bernard;640063 wrote:
    Är en 13m3 switchblade overpowerd om man skall köra lagg, kommer jag blåsaiväg/dö? Finns det andra problem med den kiten och snökite?

    /Bernard

    Jag kör samma storlek/vind på snö som på vatten. Det går ju att köra mindre storlekar om man bara ska cruisa runt, men är det bara bra snö så man får grepp mot underlaget är det same same som vatten.
    Is därimot skulle jag vara lite vaksam på om du tänker kitea med skridskor, det kan gå sinnesjukt fort!
    Drar man på rumpan på is är det svårt att få stopp på sig själv om det blåser mycket… 😉

  • emilll

    Medlem
    23 december, 2010 vid 12:27

    Funkar det att använda samma kite till snö som till vatten? Har en Naish Helix 8kv/m.. lätt att det går sönder om man crashar den etc?

  • karl-petter

    Medlem
    23 december, 2010 vid 22:17
    Emilll;642829 wrote:
    Funkar det att använda samma kite till snö som till vatten? Har en Naish Helix 8kv/m.. lätt att det går sönder om man crashar den etc?

    I princip är det ingen skillnad, du kan klara dig på lite mindre kvm på snö då du inte behöver jobba mot vattnet med. Dock det som kan vara problem är vilken typ av plast olika detaljer är gjord i och hur skör den blir när det blir kallt. Vet inte hur det är med Naish drakarna, Ozones är ofta inga problem, enda jag råkat ut för med min under förra vintern var en ventilplupp som sprack. Men kosta 10 kr o fixa.

    Dock tvärtom är oftast lurigare, många som kör mycket på snö och till fjälls väljer foils för de är lätta att plocka ned, launcha och relauncha själv. De flesta foils(utom Flysurrfer) kör med helt öppna celler så de blir direkt vattenfyllda vid en krash på vatten och sedan får man aldrig upp kajten förrän den torkat.

    /Kalle

  • windyboy

    Medlem
    31 december, 2010 vid 13:02

    Jag tycker att man behöver mer power på snö om det ska vara kul. Det behövs väldigt mycket power när det är djup pudersnö i alla fall.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Är 13 m3 Switchblade för stort för snö och is?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.