Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Är 7 m2 för litet?

  • Är 7 m2 för litet?

    Publicerad av jaxelsson på 28 januari, 2016 vid 15:03

    Hej
    Fått erbjudande att köpa en 7 m2 F-one Bandit för bra peng men är osäker på att den kommer att användas. Den är beskriven för 25+ knop vind och hur ofta har vi det i Stockholm…
    Har redan en 11 M2 Bandit och väger 70 Kg

    Kommer den bli liggande tror ni?

    sailortrash svarade 8 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • caramba

    Medlem
    28 januari, 2016 vid 15:34

    Jag köpte en 11:a och en 7:a samtidig. Föra året kom 7:an upp en gång. Hade nog varit läge för den tre-fyra blåsiga tillfällen till som jag jobbade. Bör tilläggas att jag är nybörjare. Väldigt bra pris skulle jag säga köp, annars satsa på typ 9:a .Den räcker upp till runt 30 knop. Vet att en 7:a användes idag på Torö.

  • skye10

    Medlem
    29 januari, 2016 vid 06:08

    När du handlar kiteutrustning måste man göra det i perspektiv med hur mycket tid man kommer spendera med sporten. Då får man ett mål och kan relativt lätt definiera vilken utrustning man ska ha. Köpa kites för köpandets skull är rätt onödigt.

    Om du köper 7an bara för att den är billig så kommer du ha ytterligare en kite liggandes. Om du tänker att en 3 kite quiver på sikt är det bästa för att du ska kunna surfa så mycket som möjligt så är 7an ett bra val i relation till din 11. Nästa kite (som du kommer ha mycket mer användning för) är nånstans 14, 15, 16, 17 m2.

    Då kommer din 7a vara ett bra komplement i din totala quiver som du kör de dagar det är storm, eller när du ska åka till Brasilien, eller på fjället, snökite, skridskokite etc

    Räkna dock inte med att du kommer använda den speciellt ofta, och priset ska sättas i relation till hur mycket den används. En dyr kite kan bli “billig” om den låter dig surfa 5 dagar i veckan….