Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta bra grejer för en nybörjare?

  • Är detta bra grejer för en nybörjare?

    Publicerad av clabbelito på 7 september, 2010 vid 06:49

    Efter en weekends vindsurf camp i Varberg har jag fastnat för denna underbara sport, och nu ska jag köpa min första bräda!!

    Jag har kollat på en surfcenter-utförsäljning där de kränger av sin skolutrustning, och har lite frågor, är det bra grejer, eller ska jag kolla på något annat?

    Jag väger stadiga 85 pannor…

    Till exempel:
    Bräda:

    BIC – Core – 165D – 7 (skick av 10) – 3 600 kr

    Rigg
    TIKI – Kompl rigg – 5,0 kvm – 5 (skick av 10) – 1 500 kr

    Är det någon som har erfarenhet av BIC och TIKI?

    Tacksam för hjälp!

    /Clabbelito

    robin svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nachoman

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:13

    Brädan är väl helt ok att ha som nybörjarbräda. Kanske t o m i enklaste laget, beror ju på hur mycket du hann lära dig under veckan. Kom ihåg att det är stor efterfrågan på nybörjarbrädor och därför mycket enkelt att bli av med den när du växt ur den. Även priset är väl helt ok!
    Dock vet jag inte mycket om riggen. Men 5.0kvm känns lite väl tunnt för dig. Seglet är verkligen ett skolsegel och inget att utvecklas vidare med. Äh fan, ta brädan och satsa på en bättre rigg så att du får det lite kämpigt i början. Fan så mycket roligare när man känner att vinden tar tag i grejorna än att harva runt med ett sånt litet segel.
    Kolla efter ett freeridesegel alternativt freestylesegel runt 6kvm. Köper du en vettig rigg räcker det med att byta bräda efter ett tag.

  • earl-grey

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:16

    Hej,
    jag är också ganska ny i gamet. Precis som du så köpte jag begagnad skolutrustning, för min del en RRD Evo 155 liter med en 430 Fiberspar mast och ett 6.0 Local Spirit segel.
    Jag har ingen erfarenhet av de grejer som du är intresserad av men jag kan säga att du bör komplettera med lite större segel. Jag har köpt ett 5.0 segel i sommar men aldrig seglat det. Istället har precis köpt ett 6.7 och är ute efter ett 7.5 också.

    Vad jag upplever med min bräda är att den är svår att slå och gippa på eftersom den är smal och liten i volym (ja, jag vet att ni proffs tycker det är en finlandsfärja) men så fort man kommer igång så vill man ha något som går fortare.
    Min enkla tanke var att då får man helt enkelt surfa de dagar det blåser lite mer. Problemet är (förutom att det inte har blåst så mycket i sommar) att när det blåser mer så är det svårare med att dra rigg och att slå/gippa plus att vågorna gör det ännu svårare. Så min slutsats är att kör med stort segel i lite mindre vind för att lära sig allt basic för att sedan minska segelstorleken och ge sig ut allt blåsigare dagar.

  • clabbelito

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:50

    Tja,

    Ok, det ligger något i det ni säger. Jag antar att man lättare kan välja om man vill segla fort eller sakta i hårdare vind med stort segel, än att välja att segla fort i svag vind med litet segel…

    Detta kanske är ett bättre förslag då:
    Natural North – Kompl rigg – 6,2 kvm – 8 (skicka av 10) – 4 900 kr

    Tacksam för feedback!

    /Clabbelito

  • billie

    Medlem
    7 september, 2010 vid 08:03

    Man måste bestämma sig vad man vill göra . Segla fort eller göra trix. Kan man grunderna . Vattenstarta , gippa , slå . Så satsa på en 130 liters freeride bräda 70 cm bred med en extra fena till . Ett 7.5 m2 segel och ett 6.2 segel.Det behöver inte vara cambersegel. Då kan man segla ifrån cirka 6m/s. Eller köp en 100 l. freestyle bräda och ett 5.7 m2 segel och sitt på stranden tills det blåser 9 till 10 m/s och ut på vattnet och öva trick.

  • robin

    Medlem
    7 september, 2010 vid 08:26

    Hur mycket lärde du dig på kursen? Känner du dig redo för lite tyngre segel och mindre bräda än vad ni hade där, eller känns det fortfarande lite skakigt? Kan du luta dig mot vinden när det börjar blåsa eller skotar du ut?

    Köper du en 7.0:a kommer du att få plana ganska mycket men seglet kan vara jobbigt att lära sig grunderna med eftersom det är tungt att dra upp ur vattnet och just eftersom det genererar mycket kraft.

    En 5.0:a är i stället lätt att lära sig grunderna med men kommer inte ge dig många roliga planingsdagar i början eftersom det är tuffare att segla när det blåser mycket.

    En 6.2 kan mycket väl vara en bra kompromiss som sedan kan kompletteras både uppåt och nedåt. Värt att fundera på är köpa en mast som passar framtida segel i längd. En 6.2:a riggas oftast på 430 vilket funkar för 5.5 också. En 460-mast som en del 6.2 också kan riggas på passar segel upp till runt 7.5.

    Bradan är nog bra i storlek, gå absolut inte ner på 100 liter som någon sa, du kommer inte ens att kunna dra rigg.

  • erolwi

    Medlem
    7 september, 2010 vid 08:29

    Tjenare
    Är också nybörjare och håller med Earl Grey. Lättare att lära sig med lite större grejer och i lättare vind. Köpte en Starboard 155 och ett Local Spirit 6.5 Har nu kompletterat med ett 8,5 segel för att komma ut mer (seglar på Mälaren med mest lätt vind). I lättare vindar är det inte heller något problem med brädans storlek, ger ju bara tidigare planing. Bättre att komma igång enkelt och byta grejer, finns ju oändlig beg marknad så man kan ju byta utan att lägga pengar. När man sen vet vad man är ute efter.

    Vet inget om North riggen men den är säkert bra, däremot tyckte jag priset var högt. Köpte mitt 8,5 segel med mast och bom för nytt 5,5. Det var då en provriggat så jag fick “demosegelpris”. Sen vimlar av segel på köp och sälj, slå till på något billigare så behöver du inte vara så rädd om grejerna i början.

  • clabbelito

    Medlem
    7 september, 2010 vid 08:38

    Vad jag lärde mig… Jodå, jag känner mig lite halv skakis när det gäller jipp och slag, även om jag klarar finvarianten av båda sorterna, måste öva mer på det! Strandstart – check, segla med midjesele – check (om det är det du menar med att luta mig mot vinden..). Vattenstart har jag inte kunnat prova, det blåste för lite.

    Hmm, kanske ska jag bara köpa brädan på centret, och sedan försöka hitta lämplig rigg här på steffo. Beslut, beslut, alldeles för många beslut.

    /Clabbelito

  • nachoman

    Medlem
    7 september, 2010 vid 10:29

    Köp brädan!
    Köp sedan en bra 460/460-mast, en bom ca 160-210 och ett segel typ 6,5kvm. Dessa grejor kan du sen ha kvar ett tag. Köper du den där 5.0-riggen du visade måste du byta både bom och mast vid segelbyte.
    Har en polare i götet som ska sälja ett 6.0, 430-mast 55%kol, och en helt ok bom för en väldigt billig peng. PM:a mig om du vill ha hans uppgifter.

  • robin

    Medlem
    7 september, 2010 vid 16:47

    Kan du segla med sele så klarar du lite större segel. Någonstans mellan 6 och dryga 7 kvadrat låter bra tycker jag. North Natural ska vara ett bra segel. Om det är värt pengarna beror på årsmodell och vilken mast och bom som följer med. Kolla vad nypriset är på grejorna.

  • clabbelito

    Medlem
    9 september, 2010 vid 10:45

    Angående årsmodell på grejjerna..
    Segel-bom –mastförl-bräda är 2010 (mast är olika på olika riggar 2010-2009-2008))

    Jag tycker att det känns helt ok! Ska ned och provsegla i helgen. Får se hur det känns!
    /Clabbelito

  • clabbelito

    Medlem
    11 september, 2010 vid 17:21

    Japp, då var det klappat och klart!
    Stolt ägare av min första bräda!!

    Det blev en TIGA FREE-X 150 (2008) för 4000. Det kändes som ett bra pris, för brädan är fräsch och “olagad”…

    Var ute och provseglade idag, och det kändes fiiint, även om det inte blåste så mycket!

    Dessutom har jag en snäll granne som lånat ut sin gamla rigg till mig också (tills jag hittar lämplig rigg att köpa…), så nu är jag komplett!

    Nu väntar jag bara in lite sjyst vind, så blir det åka av!!

    HURRA!

    /Clabbelito

  • robin

    Medlem
    11 september, 2010 vid 22:03

    Grattis! Låter som en bra bräda för dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta bra grejer för en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.