Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är en 12 bow för liten för mig?

  • Är en 12 bow för liten för mig?

    Publicerad av dadde på 8 maj, 2007 vid 21:45

    Är en 12 bow för liten för mig?

    Väger ca 90kg.
    Är nybörjare. Kan väl kompensera det med en större bräda kanske, vilken storlek skulle ni rekommendera?

    Känns kanske lite onödigt att köpa en 16 c-kite om man lär sig fort och vill ha en lite mindre sedan, eller tänker jag fel?

    MVH/Dadde

    jl_ svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kasimir

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 22:51

    Du tänker nog rätt. Även om du ska ha en c-kite ska du nog välja en 12a eller max 14. Tråkigt och jobbigt att lära sig på stor kite eftersom de är rätt långsamma. Stor bräda växer man ur rätt snabbt, satsa på en du kan utvecklas med istället, runt 130cm.

  • nic

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 05:48

    @Dadde 381869 wrote:

    Är en 12 bow för liten för mig?

    Väger ca 90kg.
    Är nybörjare. Kan väl kompensera det med en större bräda kanske, vilken storlek skulle ni rekommendera?

    Känns kanske lite onödigt att köpa en 16 c-kite om man lär sig fort och vill ha en lite mindre sedan, eller tänker jag fel?

    MVH/Dadde

    Bättre med flatkite/bow för inlärningskurvan framförallt. 11-14 flatkite beroende på märke kan dra ungefär lika mycke men runt 12 blir säkert bra.

    nic

  • skotten

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 07:12

    yup go for a 12 and not too long a board, try and get a wide one. I am 94kg, I rode a 12 EH beast (medium aspect bowkite) last year and only had one kite.. never had any problems getting wind! Go for it, get your course and kite sorted!! Ask if you have any more questions 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 09:11

    Dagens 16m C kites svänger inte långsamt och man lär sig inte snabbare för att man kör en flat/bowkite.

  • hugeo

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 10:01

    köp en fokin EH i Dalby kiteshop from hell så får du köra chopper

  • svinet

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 10:28

    @SkånePaul 381962 wrote:

    Dagens 16m C kites svänger inte långsamt och man lär sig inte snabbare för att man kör en flat/bowkite.

    Instämmer!
    Köp min 16 PD då ingår våtdräkt 😉

  • jl_

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 11:00

    Köp en 13m2 BEST Waroo det blir perfekt för din vikt, finns på lager hos surfstore.se

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är en 12 bow för liten för mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.