Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är ett lättvindskitt värt stålarna?

  • är ett lättvindskitt värt stålarna?

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 juli, 2005 vid 19:27

    I dessa vindtaskiga tider…Vad säger ni gubbs. Är det värt pengarna att investera i ett
    lättvindskitt med säg 135 l + 8,5? Och framför allt-är det kul? Kör nu enbart 4,2, 4,7, 5,4 och vågis.

    jester svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • argulander

    Medlem
    29 juli, 2005 vid 20:03

    Beror ju lite på vad man väger, om man är i 50-kilos klassen får man väl segla en del med 5,4 som störst, men om man som jag väger knappt 90 så skulle jag inte fått många minuter med planing denna säsong med 5,4 som störst.(Jag har då seglat i Stockholm i stort sett varje gång det gått samt varit 4 veckor i Haga Park. Det är roligare att plana med ett stort segel än att stå på stranden och titta eller att guppa runt utan planing. (Naturligtvis seglar jag dock helst 5,0 i 15 m/s och vågor.) Beg grejor tex mindre formularigg går att få tag i ganska billigt. Sen behöver man ju faktiskt inte en formulabräda som ju är bred och klumpig svår att lasta samt har mycket djup fena vilket inte är så bra på många ställen tex Haga park. Själv har jag en 135-liters bräda och har seglat 9,7 som störst på denna, dock mest en väl beg 9,4, dessutom har jag på Haga Park där det är mycket grunt använt en sjögräsfena som är ca 48 cm lång men ju är bakåtriktad och bara har ett djupgående på 34 cm. Har haft mycket kul med detta och fått väldigt mycket mer segling i planing än om jag haft mindre grejor. MVH Klas

  • _frippe_

    Medlem
    29 juli, 2005 vid 21:19

    Jag satt i samma situation inför denna säsong (hade haft 6.0 och vågbräda som störst i många år). Jag köpte en 115 liters freeride/Super-X bräda och en 7.5:a.
    Det är ju kanske inte någon riktig lättvindsutrustning men istället fungerar det mycket bra med 6.0 och 115 liter vilket gör att man får surfa alla de dagar man tidigare åkt iväg och hoppats, men bara fått guppa runt med vågbrädan.
    Jag kan väl känna att brädan kunde varit lite större för de dagar med dålig vind, men inte för mycket för då tror jag inte den funkat bra med 6.0:an. Så här i efterhand tror jag en JP X-Cite 120 liters skulle vara sjysst. Den har ju bara 5 liter till, men jag tror den är tre-fyra centimeter bredare vilket kanske hade varit bra. Frågan är bara hur den fungerar på lite mer “öppet” vatten.

  • ola-h

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 10:58

    Tja, jämfört med ditt nuvarande kitt så finns ju ett mellanläge med en stor freestyle och en 6.5 eller liknande. Det ger klart fler dagar med planing. Gillar du inte att tricka så är nog nästa steg som Frippe skriver t ex en super-x bräda. Trots allt är det ju alltid kul att segla snabbt. De största tar segel upp mot 8.5 medan de lite mindre får nöja sig med 7.0 (vilket dock också är rätt mycket större än 5.4).

    Vill du gå mot större segel med fortfarande ha manöverkänsla i grejorna så har Starboard kommit med sin nya Aero nu. Det är en jättebräda som fortfarande i grunden är en vågdesign med ändå tar segel på över 8 kvadrat. 117 eller 127 liter och 235*71 respektive 235*74. Inte lika snabb som en freeride, men fortfarande gjord för supertidig planing och hyfsad fart men med, som sagt, lite likande känsla som i vågprylarna. Med det alternativet får du en superstor vågis för lekdagar med lite svall och riktigt lätt vind. Jag har själv en 117 beställd och kommer testa den lite mer under hösten.

    Kvarvarande alternativ är en formula (kräver teknik), en ren freeride eller en lite formulainspirerad freeride, som alla klarar stora legel i den storleken du pratar om (135l).

    Eftersom jag själv bor i inlandet nu har även jag funderat på ett lättvindskitt, men trots att jag köper grejorna till bra pris har jag inte bestämt mig om jag skall skaffa större än det 6.3 jag nu har och i så fall vilken typ av segel det skall bli. Det bli en hyfsad inverstering, med både en ny mast och ett (eller två) segel (och en bräda…). Aeron (som jag har beställt) verkar skoj, men för mig som redan har andra stora vågisar så blir användningsonrådet för den brädan inte lika stort. En S-type lockar också. Efter att ha fått smak på snabbsegling på in nya freestyle (som har en ren slalomrocker) lockar ännu mera fart faktistk en hel del. Vi får se vad det blir.

  • markram

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 11:51

    Ja, det är det!
    Blev farsa för ett år sedan, vilket innebär att jag ofta
    missar de bästa dagarna och ofta får tid till surf när det
    inte blåser så mycket.
    för en månad sen köpte jag en 80 cm bred lättvindsslalom
    (F2 SX131-proto) billigt, för lättvindssegling och som
    stadig bräda för sambon at träna på.

    Hittills är jag riktigt nöjd, har förmodligen dubbelt så
    många dagar på vattnet och planar mycket tidigare än på
    min Vivace 282 Carbon -med samma segel.
    Har tidigare stått “parkerad” med vatten upp till anklarna
    när Hypersonics och formulabrädor svischade förbi.
    -Inte kul.
    Häromdagen var jag ute och körde mot Tigex i F-bäck i vindar mellan 4 och 8m/s:
    Vi trimmade om spände fotstroppar justerade riggar för
    att bli slå varann -skitkul.
    Tristess hade helt enkelt bytts ut mot race och action
    och den går att gippa -men kräver tillvänjning.

    Vad jag ser fram emot är att inte vara totalt otränad när
    det kommer höstvindar -eftersom jag kunnat hålla igång
    segla på de dagar jag “kommit loss” från vardagen.

    Enda nackdelen är väl att man har ännu mer prylar nu confused.gif confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 11:12

    tackar för era synpunkter. Det får väl bli lite nya prylar nu när man har grym surfabstinens.

  • imported_macts

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 11:29

    Markram: Var fick du tag i 131-proton till bra pris?

  • markram

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 12:24

    Jesper Vesterstrøm från DK.
    Han har annonser inne under alias mondeo .
    Finns fler som handlat av honom och verkar nöjda, men som
    sagt det verkar som om han säljer brädor från Photo-shoots
    och liknande -vet faktiskt ej om min har exakt samma shape
    som seriebrädan -den har ej air-pipes-vilket jag är glad
    för, kan tänka mig att det är stor risk för sprickbildning
    med dessa så nära fenboxen.

  • imported_macts

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 12:27

    Vafalls…inga airpipes!!! Då kan väl inte brädan funka??? Skoja bara, tack för tipset. Är ute efter en stor slalom som komplement till formula och hårdvindsprylar.

  • jester

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 12:36

    Surfcompaniet har en F2 SX 130 ståendes. Tror dom skall ha 7000:- för den med en 56 cm Select-fena

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är ett lättvindskitt värt stålarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.