Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är fsw ett bra val tro?

  • Är fsw ett bra val tro?

    Publicerad av gustav1980 på 22 juli, 2013 vid 12:31

    8 ggr av 10 är jag nöjd med mina freeracebrädor och fartinsprirerade segel, men sen så har vi de där gångerna då det blåser lite mer, vattnet är elakt och det faktiskt blir lite otrevligt med cambers och stroppar som placerar hälarna längst ute på kanten.

    Jag tror att jag behöver en bräda som erbjuder kontroll framför fart och gärna med en (1) bakstropp. Det handlar inte om att jag ska rida vågor eller snurra segel, utan helt enkelt segla med kontroll, gippa och hoppa lite försiktigt på de ramper man stöter på när det blåser 4.7-5.7 typ.

    Har aldrig varit intresserad av något annat än freerace, men sneglar nu på en fsw som komplement. Är en fsw på 100 liter ett bra val tro?

    sailortrash svarade 10 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • john1

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 17:40

    Jag har en Lorch offroad 102 liter, tredje säsongen nu. Seglar mkt. snabbt med bra kontroll med 2 stroppar bak. Med en central stropp och framstropparna längre in så har jag bra kontroll även i relativt hög sjö och onshore. Den seglar mkt bra med freeride 6,5 Ezzy Cheetah, men skall klara 7,2. I övre vindregister gå jag ner till ca. 5,0 segel (Ezzy Panther III). Brädan är i fullcarbon och låg vikt. Seglas med single finn eller med trusters. Det finns en nackdel: Priset
    Ta en titt på:
    http://www.lorchboards.com
    Jag har ingen annan interess än att förmedla en positiv uppfattning av en “bump´n jump bräda”.
    JJ

  • pgvirtual

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 17:50

    En FSW eller en liten freemove är säkert ett bra komplement för dagar när det blåser lite mer. För att en FSW skall fungera bra får den inte vara alltför stor relativt din kroppsvikt, Ifall du väger över 90 kg är en 100 liters FSW ett bra val för friskare vindar, men ifall du väger bara 80 kg skall du nog titta på en lite mindre FSW.

  • gustav1980

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 18:05

    Lorch såg väldigt fina ut men tyvärr väldigt mycket utanför budget, i och med att brädan bara ska vara komplement.
    Jag väger 85 så 100 liter kanske är i överkant, men jag gillar att kunna guppa hem och dra rigg när vinden droppat.
    Men 90-95 liter kanske är optimalare i och med att det är en bräda för blåsdagar. Hur har utvecklingen sett ut de sista åren, är en fsw från 2013 typ samma som 2006 eller?

  • john1

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 18:16

    Näste alternativ är så klart JP freestyle Wave. Låt dig inte luras av ordet freestyle. Jag vet flera som använder den som vågbräda. Du kan utan vidare köpa en lite äldre bräda med mkt. bra egenskaper.
    http://www.youtube.com/watch?v=1ShLpnymXeo
    JJ

  • andreasm

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 20:34
  • fiskmat

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 21:46

    Budgetalternativet är om det går att hitta en äldre klassisk vågbräda, till exempel starboard acid eller någon av JP:s gamla spjut. Snabba som attan och med en känsla av precision och exakthet mer än skönt flow som i moderna fsw. Dock kanske kan vara svårt att få tag på äldre vågisar med stor volym?

  • pgvirtual

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 05:48

    kroppsvikt + 5 liter ger bra marginal i gippar, manövrer och guppa hem. Men att dra rigg är inte så lätt (jag kan inte göra det själv heller…).

    Dra en övre gräns vid 95 liter, och en undre vid kanske 88 liter. En storlek däremellan borde funka bra.

  • Aquario

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 07:02

    Har en JP FSW 93 från 2010 och väger ca: 75 kg med all utrustning, en fantastiskt rolig bräda när det blåser runt 10 m/s. Jag använder den mest som en vågtålig Freeride med fullt godkända fartresurser enligt min smak. Har lyckats plana och dra rigg när det blåser mellan 6 -8 m/s. Min brädbytartakt ligger inte riktigt i synk med min förmåga som Windsurfare, men är ganska säker på vattenstarten och kan plana i fotstropparna vid rätt förutsättningar. Det känns dock som om brädan är lite i minsta laget för att komma vidare med gippar och slag. Om man inte är en erfaren vågryttare eller Freestylare tror jag att man har mer glädje av en överdimensionerad FSW än en vanlig Freeride om man seglar i lite orolig sjö. Tror inte att 20 – 30 plusliter är fel om man skall ha en FSW som enda bräda. Sätter man i en mindre slalom fena, tror jag till och med att man kan ge Freeracarna en match.

  • john1

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 07:18

    Jag har 2 stk Starboard Acid. Jag köpte sista säsongen en Starboard acid 80 ltr, årgång 2006. Den var helt ny från affären (Onwater). Jag har läst endel om Acid 2006 på star-board. com och den svarar till mina förväntningar (bästa årgången enl. “Starboardgubbarna”). Dom är smala, lite svårare att komma igång med. Du får säkert en sådan bräda mkt. billigt om några finns kvar.
    Ian Fox är en av autoriteterna inom Star-board gruppen, han är mkt. positiv till 2006 brädorna:
    Titta här:
    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=6856&highlight=acid+2006
    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 07:19

    Vill man nöta vissa grejer typ carvegybe eller vattenstart är en 120-130 freeride det bästa. Dessutom är de bra när det är lite väl kallt för vattenstart, typ april. Sätter man in stropparna brukar så stora brädor vara rätt enkla i choppigt vatten också, och på platt med stropparna ute kan det gå riktigt fort. Personligen tycker jag den st. Behövs trots att jag har både en äldre formula och en 100l feeride

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är fsw ett bra val tro?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.