Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Är min buss något att satsa på?

  • Är min buss något att satsa på?

    Publicerad av Johan!! på 19 mars, 2002 vid 10:34

    Jag har en folkabuss från 73 som det finns en del saker som behöver fixas på.
    Fast nu har jag upptäckt att min kära vw har en hel del rost, kruxet är bara det att jag har ingen erfarenhet av att bedömma hur mycket rost man klarar av med lite jobb? Jag vet inte heller riktigt vad besiktningen har för krav.

    Jag har därför lagt upp en massa bilder på adressen: http://download.tripodnet.nu:81/Folkes_hemsida/index.htm

    Att det är svårt att bedömma genom bilder förstår jag men jag behöver bara något litet riktmärke för hur allvarligt det är innan jag börjar jobba på bilen. Fler bilder finns också…

    //Johan
    http://download.tripodnet.nu:81/Folkes_hemsida/index.htm

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • getwet

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 10:55

    Det ser ut som du har rostangrepp lite här och var (inte så lite heller) , även begynnande på bärande (hur allvarligt går inte att se) vilket bilprov. direkt kommer att slå ned på. Jag misstänker att det inte är någon större ide att lägga ned arbete på bilen, börjar du att rota kommer det säkerligen lika mycket jobb till förutom det som syns.
    Har du sedan ingen erfarenhet så blir det ganska betungande och tar lång tid att iordning ställa din kära folka. Det
    troliga är också att det inte bara är plåtjobb, du har även oljeläckage, kanske bromscylindrar som börjar läcka mm inom en snar framtid eftersom jag antar att bilen stått avställd en tid. Skaffa dig en körklar folka istället så får du mer tid att tillbringa på vattnet den här sommaren!
    Men jag kanske har fel, men det ser inte så ut……

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 18:22

    Ja vad ska man säga….!
    Det är ju helt klart en fin gammal skuta med helt rätt kulör. Är den avställd,, och i sådana fall hur länge??
    Den ser ju helt klart lite sliten ut…
    Jag skulle börja med att fixa det som måste fixas för att den skall gå att köra,, sedan göra en chansning på bilprovningen, då får du reda på alla fel och kan avgöra om det är värt att ge honom en chans. Då slipper du ju gjöra massa i onödan utan bara gå på det som anmärktes…
    Svårt som okunnig att veta vad som måste åtgärdas innan besiktningen, jobbigt om du lagt ner massa jobb sedan säger dom att det bara att köra den till skroten.

    Jag har en polare som säljer en Ford Aerostar årsm -88-.
    Betydligt finare än din gamla skorv.. smile.gif
    Det är ett fel på den och det är geratorn som inte laddar, måste vara felkopplad för den är helt ny och batteriet är bytt. Sitter en rak 6:a som snurrar finfint!!
    Säljes billigt! Han heter Andreas och har nr 0736891506.
    Ring och hör med honom!!

  • Johan!!

    Gäst
    19 mars, 2002 vid 20:15

    Den har stått avställd ungefär 1 och ett halvt år nu.
    Motorn är nyrenoverad och fin och utvändigt ser han ut att må bra så att det känns ju lite tråkigt att behöva skrota gamla folke.
    Jag får nog ta mig en rejäl funderare på hur jag ska göra och hur mycket jobb det kan tänkas bli. Det är så förbannat svårt att veta om det lönar sig att lägga ner sin själ i bilen för att sedan bli nobbad på besiktningen.

    Tack för tipset om bilen men först och främst ska jag se vad jag kan göra med den här och sen titta efter en ny bil… men det blir antagligen en gammal rostig folkabuss från 70-talet 🙂

    //Johan

    P.S. Är det föresten nån som vet om det kostar något att skrota en bil idag? D.S.

  • surferic

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 08:15

    Hola!

    Jag tror man återinförde skrotningspremier förra året. Jag fick i alla fall en femhundring när jag rullade min gamla Mazda till skroten i höstas.

  • pher

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 09:52

    Inte för att jag är någon rostexpert.. Men jag kan tyvärr inte kolla in din hemsida..
    Verkar som din något udda port inte funkar nånstans på vägen.. Fler som har problem att kolla på bilderna?

    Pher

  • robert

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 15:55

    ja, jag kan inte heller se bilderna

  • Johan!!

    Gäst
    20 mars, 2002 vid 17:23

    Hmmm, det var konstigt… Det får inte vara med “www” i adressen.
    Bilderna är rätt stora så det kan kanske vara problem om man har en seg uppkoppling, testa uppdatera bilderna flera gånger.

    Kan ni se de här bilderna?:

    [img]http://download.tripodnet.nu:81/Folkes_hemsida/2002_0316_123334AA.JPG[/img]

    [img]http://download.tripodnet.nu:81/Folkes_hemsida/2002_0316_182024AA.JPG[/img]

    //Johan
    http://download.tripodnet.nu:81/Folkes_hemsida/index.htm

  • pher

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 12:15

    Nope.. måste vara porten som ställer till det i brandväggen för mig..

    Vanligt http går på port 80

  • flintorp

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 17:45

    Jag vet ingenting om bilar men jag tycker inte att du ska skrota den. Karossen verka ju vara riktigt fin och om motorn dessutom är det…
    Om inte annat kan det vara läge att ha den som reservdelshög om du skaffar en “ny” folkabuss.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2002 vid 14:45

    Har själv renoverat en lite äldre bil med en massa rost. Med tanke på vad som syns på bilderna verkar det som det är ordentligt med arbete. Mycket var väl i och för sig ytrost men på den ena bilden som visade hjulhuset kunde man dock se att sparklådan såg rejält angripen ut. Att byta (reparera) den är nog inte alltför lätt. Men, men försöka går ju. Det är bara att köpa ett svetsaggregat och börja.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Är min buss något att satsa på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.