Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är nya freetyle fenor för mycket radikal, spinnar de lätta?

  • Är nya freetyle fenor för mycket radikal, spinnar de lätta?

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 maj, 2002 vid 07:05

    Hej

    Jag skulle vil ha en ny freestyle fen som kan ‘hjälpa’ mig i vulcan (därför att det är lättare att hoppa ut i vatten osv.) men är deras profil för mycket radikala? Är det hård att surfa utan att spinna? Kan man kryssar med dom?

    Tack

    adde svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 maj, 2002 vid 07:32

    asså kör man lite överriggade med freestyle fena så är spinouten DÄR.

  • dannew

    Medlem
    28 maj, 2002 vid 14:36

    Jag vet inte jag. Jag körde överriggat med en 21 cm freestylefena och den var grym, inga problem med spinout. Den fenan jag har ser lite ut som en vågfena men har kanske dubblet så stor yta som en vanlig 21 cm fena.
    Vad tänker du på för typ av freestylefena? Stones konstiga “hajfena”, Goyas längre raka fenor?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:05
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 12:28

    jag kör på en 26cm (goya) mauifin co freestylefena och den har jag inga som hellst problem att segla överriggad 6,3 på. det är mkt bra lyft i fenan och vill man så släpper den otroligt lätt.
    bara att köpa en tycker jag

  • adde

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 07:21

    En kortare/fetare fena kommer säkerligen hjälpa dig att göra trix som spock och vulcan. Men räkna med sämre höjdtagning och att du lättare får spinnout, du kan helt enkelt inte segla med samma tryck på bakfoten som du är van vid.

    Freestyle handlar ju om att ladda trick på trick på trick…, inte att blåsa fram och tillbaka i viken och kanske testa en spock vid vändningen. Vanlig segling blir inte bekväm med en för extrem fena.

    (ovanstående är som vanligt ett resonemang helt ur författarens fantasi, eftersom han inte varit i närheten av varesig en spock eller vulkan… än…)

    /adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är nya freetyle fenor för mycket radikal, spinnar de lätta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.