Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är SUP skoj?

  • Är SUP skoj?

    Publicerad av byguy på 6 augusti, 2010 vid 10:48

    Eftersom vinden sviktar börjar jag snegla på SUP. Är det nåt att ha?
    (Kan man sälja dom som flytbryggor om man ångrar sig?)
    Guy

    langens_kite svarade 13 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • davids

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 11:26

    Jag köpte en gammal vindsurfingpråm för 100 kr och en paddel på Biltema. Funka på exakt samma sätt som en “riktigt” SUP men var typ 10000 kr billigare.. Sen drog jag ut och körde. Det var knappt kul i ca 10 minuter, sen var det svintråkigt.. Så nej, lägg ner, det är inte kul.. spara pengarna och köp en båt istället

  • kitemaster

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 11:39

    Jag tycker det är kul, men för mig är det inte lika adrenalinpumpande som kitesurfing. Däremot riktigt najs motion och sällskapssport. Vi har stuckit ut ett gäng några kvällar i sommar och paddlat upp längs åar och floder vilket har varit rätt soft.
    Blåser det kan man rätt lätt fånga vågor med SUPen och det är lite mer action. Men när det blåser vågor brukar jag iallafall kita istället.

  • haze

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:45

    Ja det är kul. Hade en fin 4 Tim session igår i midjehöga vågor och dert är sjukt nice. Kolla med Yann vad Yann tyckte efter hans första session;)

  • tobiase

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 13:21

    Tänkte väl det! De är väl för vågor!! Skitstöriga när man vågsurfar för de kan ta ALLT alltid hur tidigt som hälst! Till plattvatten kan man dock lika bra ha en kanot… Skönare att sitta 🙂

  • milkman

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 18:03

    Kul med kommentarer från alla som uppenbarligen inte testat. Det är rätt kul, men på sättet som Erik menar. Det är inte adrenalin, bara nice. För mig är det plattvattenglid när det inte blåser och grym omväxling till springa och cykla. När det finns vågor finns det vind och då kitar jag. Är det badväder så är det ett bra sätt att komma bort från packade stränder eller hitta badet i vilket vattendrag som helst (gör det perfekt här sthlm)
    Jag tycker kanot är helt annat, rätt trist och du sitter l kollar alla på land upp i skrevet.
    Sen tror jag det är svårt att jämföra en plattvatten-SUP med en vindsurfingbräda, det är inte samma sak.

  • haze

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 18:33
    kitemaster;624350 wrote:
    Blåser det kan man rätt lätt fånga vågor med SUPen och det är lite mer action. Men när det blåser vågor brukar jag iallafall kita istället.
    Milkman;624419 wrote:
    För mig är det plattvattenglid när det inte blåser och grym omväxling till springa och cykla. När det finns vågor finns det vind och då kitar jag.

    Här finns det ju vågor utan vind och då de inte är så stora så det är kul att vågsurfa så är S.U.P sjukt bra…

    Sen så instämmer jag att en vindsurfing bräda aldrig kommer bli samma sak som en 14 fots race S.U.P eller en 11,3 Crusing eller en 9,3 Våg S.U.P och dessa är bra till vad de är tillverkade för.

  • annasofia

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 18:34
    Milkman;624419 wrote:
    Kul med kommentarer från alla som uppenbarligen inte testat. Det är rätt kul, men på sättet som Erik menar. Det är inte adrenalin, bara nice. För mig är det plattvattenglid när det inte blåser och grym omväxling till springa och cykla. När det finns vågor finns det vind och då kitar jag. Är det badväder så är det ett bra sätt att komma bort från packade stränder eller hitta badet i vilket vattendrag som helst (gör det perfekt här sthlm)
    Jag tycker kanot är helt annat, rätt trist och du sitter l kollar alla på land upp i skrevet.
    Sen tror jag det är svårt att jämföra en plattvatten-SUP med en vindsurfingbräda, det är inte samma sak.

    Kan inte annat än hålla med!! Är riktigt nöjd med min SUP, grymt skönt att kunna sticka ut på vattnet även när det inte går att kitea… Att jämföra en SUP med vindsurfingbräda känns ju bara som att man inte fattat mycket…det enda de har gemensamt är typ att båda är rätt stora..

  • sourra

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 20:34

    Jajjemen, SUP är ett sjukt trevligt nöje när det inte är kitebart. Tyvärr har jag inte fått läge att paddla vågor men att bara ge sig ut med en stilla dag är hur skönt som helst. Jag har bara hunnit testa ett par olika brädor och det är tydligt att det är skillnad på bräda och bräda. Döm inte ut SUP bara för att du testat med en gammal gummibåtspaddel och en överdimensionerad barkbåt.

  • acemattias

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 20:35

    När det inte går att kita finns det inget bättre än att ligga på stranden supa och njuta av utsikten:laugh:

  • langens_kite

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:10

    Guy du har för dåliga axlar och börjar med det här istället , varken vind eller våg krav.
    Har själv börjat så smått pga mina knän.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=xZ3gzQDaGQw&feature=related”]YouTube- ‪top fuel nitro from the start barge‬‎[/ame]

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är SUP skoj?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.