Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Är uppblåsbar SUP något att ha?

  • Är uppblåsbar SUP något att ha?

    Publicerad av xhib på 9 juni, 2016 vid 13:59

    Jag har blivit lite sugen på att köpa en SUP för att få mer tid på vattnet. Har bara SUPat några få gånger för flera år sedan.
    Vindsurfar normalt med 6.4 som största segel och har även en 7’10” vågsurf-bräda. Tanken är att kunna ha lite kul i småvågor på västkusten när det blåser för lite för vindsurf, men också att kunna ge sig ut på lite “motionspaddling” på lugna vatten.
    Har inte plats till en hård SUP så det skall vara en uppblåsbar i så fall.
    Jag väger ca 80 kg.

    Efter att ha sökt lite på nätet har jag blivit lite sugen på dessa modeller:
    http://redpaddleco.com/board/98-ride/
    http://gongsupshop.com/epages/box1707.sf/sec33a65ddc85/?ObjectPath=/Shops/box1707/Products/GON6SUPCM106

    Båda är ungefär lika breda, tjocka och samma volym, men GONG är längre och smalare i nosen än RED. Vad får det för betydelse?
    Någon som vet ifall dessa passar för mitt tänkta användningsområde?

    Tips om lämpliga, bra och inte alltför dyra iSUP-modeller som kan funka mottages tacksamt.

    erikag svarade 6 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pedersen

    Medlem
    13 juni, 2016 vid 18:31

    Bump.
    Jag undrar samma sak 😉
    Ingen??

  • henryk

    Medlem
    14 juni, 2016 vid 17:21

    Har en redpaddle 10.6 ride sen tre år nu….
    Bra kvalité so far… Haft mycket kul med den, åkt med i bilen på resor och på flyget till grekland… Inte paddlat i vågor direkt… För att motionspaddla har jag nu köpt en 14 touring/race bräda, glasfiber… Riktig fena, går rakt fram… Att paddla en längre sträcka på en ride är nästan ogörbart, iaf i motvind då den svänger ner direkt… Nu ska man ju iofs supa i medvind men iaf… 🙂

  • mag

    Medlem
    14 juni, 2016 vid 19:03

    Den något smalare nosen för att den skär vågorna i motsjö lite bättre.
    Men om du inte är intresserad av plattvattenspaddling i huvudsak så kan du lika gärna välja 10′ hos Gong. Vi har testat en 9′ och den kändes över förväntan. Den kan också fungera om du inte kör när det blåser och är för mycket chop, med dina 80 kg. Här finns Gongs prisvärda paket med ställbar paddel och leash :
    https://www.surinternet.com/epages/box1707.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/box1707/Categories/SUP/%22Pack%20SUP%20Gonflables%22

    Chip brädorna är lite billigare men jag skulle välja Marie linjen.

  • mag

    Medlem
    14 juni, 2016 vid 19:05

    Alla Gongs brädor är tänkta att surfa i vågor också.

  • xhib

    Medlem
    15 juni, 2016 vid 17:57

    Tack för svaren.
    Plattvattenpaddling tror jag bara det blir när det blåser väldigt lite, så det är kanske bättre att gå på Gongs 10′ för att få bättre vågprestanda.
    Jag antar att skillnaden mot 10’6 främst är riktningsstabilitet och snabbhet. Volymen och maxbredd är ju ungefär lika så de borde väl vara lika stabila att stå på.
    Gongs 10′ verkar väldigt lik Red Paddles 9’8″, fast till ett klart lägre pris. Man kan ju hoppas att prisskillnaden beror på direktförsäljningen och inte på kvalitetsskillnader,
    Lutar nog åt en Gong 10′.

  • tommysartroom

    Medlem
    4 juli, 2016 vid 14:58

    Lutar nog åt en Gong 10′.

    Hej!
    Letar själv efter en liknande SUP, så hur blev det…köpte du en Gong 10 och i så fall berätta gärna dina intryck av den?

    MVH Tommy

  • bicless

    Medlem
    4 juli, 2016 vid 22:54

    Jag har inte testa Gong men när man jämför airsups som kostar 3000 med 7000 och sen med 11000 så är det stor skillnad. 3000-5000 är ofta singelskin med enkel dropstritch, Funkar bra för små lätta personer. Klarar inte högre tryck än 14-15 PSI utan att tappa formen så man bör köra dem med 12-15 PSI. 6000-9000:- nivå får man oftast dual skin och klart bättre dropstitch och PVC. Dessa klarar ofta 17-20 PSI utan att tappa formen och skarvar är bättre gjorda. Passar även vuxna med vettig prestanda. RED som gör typ 9000-12000:- nivå på brädor har ett rejält snäpp till högre nivå. Dual skin, Bästa PVC, bästa dropstitchen (som görs i sydkorea ej kina), 3 lager i alla skarvar, förstärkta railband etc. I dessa kan man maxa i 25 PSA och endå håller de ihop. Du får klart bättre prestanda och styvhet och supen behöver inte vara tjock för att funka för en vuxen. RED 9’8 har också RSS som ger styvare kant som är klar fördel om du vill kunna svänga på vågen. Det finns andra märken som ochså har premiumprestanda men de kostar ungefär som RED, ex Starboard, vissa Fone och C4 waterman. De sistnämnda görs också i Korea.

  • xhib

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 16:31

    @Tommysartroom 740020 wrote:

    Lutar nog åt en Gong 10′.

    Hej!
    Letar själv efter en liknande SUP, så hur blev det…köpte du en Gong 10 och i så fall berätta gärna dina intryck av den?

    MVH Tommy

    Ja , jag lade en beställning. Men ett tag efter beställningen kom det besked att utomlands tillkom det extra frakt som jag skulle beställa separat, och då fick jag intrycket att leveransen heller inte skulle ske så snabbt.
    Eftersom jag skulle resa bort vågade jag inte chansa på att den skulle hinna fram i tid så jag hävde köpet.
    Får bli köp vid senare tillfälle, men just nu är jag inte helt säker på vilken modell jag skall välja. Skall försöka se till att prova lite först tror jag.
    Sen kanske det är omöjligt att få tag i något som funkar hyfsat bra i så olika användningsområden.

  • jat

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 19:50

    Kan rekommendera Redpaddel.

    Har en sådan här:
    http://kajaktiv.se/product/749-red-air-14-0-rss-elite.html
    Eliten använder jag för plattvatten körning. Pumpas till 20-25 psi. Går fort. Istället för att plaska omkring med allround brädorna från andra tillverkare. Det härliga med Eliten är att den också går riktigt fint på Downwind körning ute till havs i stora vågor.

    Har även en sådan här:
    http://kajaktiv.se/product/874-2016-red-paddle-co-8-2-whip.html
    Med den kör du du vågSUP oerhört fint. Den går så fint att jag sålt av min hårda våg-SUP bräda.
    Praktiskt med uppblåsbart för den hänger med varhelst du åker då den inte tar plats. Haft med mig den på tjänsteresorna.

  • erikag

    Medlem
    2 januari, 2018 vid 16:06

    Jag köpte en Red paddle Explorer för två år sedan, En riktigt bra bräda som funkade för mina ändamål. Tekniken har gått framåt med stormsteg senaste åren vad gäller uppblåsbara brädor så kvalitén blir generellt bara bättre för varje år. Jag ser bara två områden där hårda brädor är att föredra och det är om du ska tävla/ ha en riktigt blixtsnabb bräda eller om man ska fokusera på enbart våg SUP. För övriga användningsområden funkar uppblåsbara minst lika bra. Red är kanon men väldigt dyra. I mitt tycke finns bättre alternativ nu på marknaden, Frugan köpte en bräda i somras från Svenska Black Cat Boards. Jämför jag den med min och en polares Red känns det som kvaliten ligger på samma nivå. Black Cat gör sjukt snygga brädor och det är kanon kvalité på alla tillbehör. Det är bra och välgjorda brädor med lite snällare prisbild för att vara premiumklass. Det är ett märke jag kommer kolla på framöver, plus att man för väldigt bra service om man ringer och undrar något.
    https://www.blackcatboards.se/
    Brädan som frugan köpte: https://www.blackcatboards.se/produkter/brador/dragonfly/

    /Erik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Är uppblåsbar SUP något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.