Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Är ute på djupt vatten…

  • Är ute på djupt vatten…

    Publicerad av rrdrider på 12 februari, 2008 vid 18:52

    Har kört mycket i mina dar men är ute på djupt vatten på denna sida gubbar. Sneglar på en F2 SX small 90 liter 2006 för att kunna köra fullgas på Ivösjön/Haga/Torhamn
    Vad är optimal segelstorlek/storlekar, fenstorlek/vind på denna bräda?
    Väger 75, gillar mycket vind, men kan den funka redan från 8-9 m/s?

    rrdrider svarade 16 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kinetic

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 19:40

    Den funkar från 8-9m/s med ett segel kring 7m, tveklöst!

  • rrdrider

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 20:08

    Det skulle funka alltså, med typ ett RS 7.2 eller kanske rent av något mindre?
    Skulle egentligen bara vilja ha ett segel till den brädan, smiter nog upp och hämtar dom andra grejorna (som man inte får skriva om här) när det blir för överriggat. Jag vet, prylarna ska köras överiggade, men det finns ju en gräns.

  • klang

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 20:27

    Ska du speed:a eller köra slalom? Är det speed så går det helt ok för du ska ju inte plana gippar etc. Men om du vill komma snabbast ur gippen så skulle jag välja en större bräda till 7.2:an.

  • swe-31

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 20:36

    Hej

    Kör med SX S 2006. Är supertnöjd med den och kommer inte att byta bort den i år heller. Inte så stor skillnad mot 07 som jag har testat en hel del. Väger 71 kg.

    Funkar från ca 8 m/s upp till 25 m/s men den är bäst i 12-17 m/s.

    Segel 5.4-7.3

    Till 5.4 kör jag en 28 fena. 6.3, 6.8 en 30 fena och 7.3 standard 32 fenan som är kanon bra.

    Med 6.8 och 30 fenan satt jag snabbaste speeden på Speed SM i höstas så det är en kanon bräda. Är väldigt förlåtanded i små shopp.

  • rrdrider

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 21:04

    Tack alla för bra info,
    en snabb rackare förstår jag, härligt!
    Blir slalom och jaga polarna mer än knop för min del…tror jag.
    Sorry, skrev slarvigt, har ingen 7.2 utan kommer även att behöva köpa segel. RS 6.2 går ju faktiskt att rigga på min X9 430 ser jag men det blir kanske för litet? Det ska ju vara bra pulver i dessa prylarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Är ute på djupt vatten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.