Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ARC eller Free Air??

  • ARC eller Free Air??

    Publicerad av ica på 25 december, 2001 vid 21:11

    Jag funderar på att skaffa en kite…typ 5 m2, valet står nu mellan en Peter Lynn ARC eller en Wipika Free Air?? Någon som testat och kan ge lite tips??
    /////E

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 december, 2001 vid 20:39

    Nya eller gamla Free Air?

    Det är lättare att lära sig kitesurfa med Free Air(eller varför inte Air Blasten) enligt min mening, har sett många som har haft myyycke problem med sina “sovsäckar” särskillt när man skall ha upp dem i luften (helt jävla livsfarligt), även massa problem att vattenstarta dem…

    sedan finns det ju inte så stora storlekar, största är 11 kvm och är att jämföra med Wipikas Air Blast 10kvm (5-10m/s) Enda +:et är väl att man slipper pumpa upp dem, men va fan det tar 2min med “big pump” och så ger det lite extra armträning som kan vara bra att ha när det brallar på…

    Hade jag varit dig så hade köpt en Air Blast 11.8, eller en Nasih motsvarande. 11.8:an har ett mycket brett vindregister, kör min från 4m/s till 12 m/s (väger 85kg).

    Wipika har en bättre vinge men en sämre bom, tipset är att köpa en naish bom till Wipikan så har du den ultimata draken. Har hört en del bra om North Sails -Rino, kan vara värd att titta på…

    Lycka till

    /hugo

  • ica

    Medlem
    27 december, 2001 vid 12:01

    hej Hugo, tack för svaret!

    jag har funderat på en free air från år 2000….vet du om det har skett några förändringar till årets mod.? vad skiljer air blasten från free air? angående strl. så blir nog 11m2 stort för mig för jag väger 60 kg…vilken strl. tror du skulle passa om jag vill ha den i 5-10 m/s?

    ////ica

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 december, 2001 vid 12:53

    Oj 60 kg det var inte mycket det, en 11kvm Free Air 2000 är ca 15 kvm, den blir nog attans svår att hålla i 10 m/s för dig 😉

    du skall nog ha en 8.4:a Air blast(12 kvm unprojected) jag kör den mellan 10 o 17 m/s (var ute i 18 m/s en gång men aldrig mer…planar ända nere vid 6-7m/s med den fast det är knappt.

    så den kan du nog köra den mellan 5-10m/s. alltså Free Air 8.5 kvm, fast jag rekomenderar inte att köpa den den e ur kass med två linor, den går väl an med fyra linor, jag hade iså fall köpt en Nasih AR5 11.5 kvm. du kan ju köpa en Air Blast 2001:a 8.4 kvm det är nog den drake jag gillar mest, attans brett vindomfång…

    /hugo

  • ica

    Medlem
    28 december, 2001 vid 20:11

    jo…jag har hittat en beg. free air 5 m2 från 2000……vad är ett vettigt pris att betala?

    …anledningen till att jag är intresserad av en relativt liten kite är att jag främst tänker andvända den till att åka skidor efter, men det är ju schysst att kunna ha samma kite på vatten till sommaren!….?

    tror du att den begagnade kiten duger till lite skidåknig??….du skrev att det var schysstare med 4 linors…men är det lättare att lära sig med 2 linors??…..

    /////I

  • metallifredd

    Medlem
    29 december, 2001 vid 00:07

    Hej hej!
    Även om du bara väger 60 kg så skall du nog överväga att köpa en större drake.
    Faktumet att många återförsäljare rekommenderade 5 m drakar för ett par år sen har reducerat antalet åkdagar rejält för vanligt folk som bara har en kite.
    Vad gäller arc eller Wipika, så e det nog lättare med Wipikan, folk kan säja vad dom vill om arcens stabilitet men jag har sett folk med arcs i luften samtidigt som folk med Wipika style kites och de senare såg väldigt mycket stabilare ut i luften…
    Var inte rädd för at du köper för stor kite, det är inte så ofta man har det problemet.
    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 januari, 2002 vid 15:25

    Tjena! Jag hade faktiskt inte kopt en Airblast, aven om det ar enda drakarna jag har nu for tiden. Fordelen med en free-air ar att nar du borjar vet du ju inte hur du vill fortsatta senare i din utveckling. Om du kommer kora med wake tex kan free-airen vara ett schysst val da den inte ar lika snabb ur fonstret som airblasten=mer kant, dessutom kan du kora den som tvalinors, nagot som ar en underbar upplevelse med stadig vind. Sager inte att man inte kan kora med airblast om man har wake (gor det hela tiden), men jag funderar på att byta till hydro eller free-air nagon gang framover, just for att man har lite storre spelrum nar man kantar stenhart. Lycka till!
    /Peps

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ARC eller Free Air??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.