Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

  • Årets första = problem med cult

    Publicerad av daniel-nyberg på 28 maj, 2009 vid 22:37

    Var ute 1:a gången på vatten i år med min nya cult 12:a. Det var frånlandsvind som varierade mellan 4-15m/s (inte roligaste förutsättningarna direkt). Efter några halvtappra försök till crusing och ett par livsfarliga hopp var jag på vatten där jag inte längre bottnade. Jag kämpade och slet som ett djur för att komma tillbaka till mark under fötterna, ville INTE till Finland. Jag fick lösa ut mig och släpa hem kiten sista 600 meterna i midjehögt vatten. Jag är TRÖTT nu.

    Culten åt vindbyar på ett bra sätt, men var mycket svårstartad från vattnet då de två tvära vinklarna som ligger i vattnet blir som en hink där allt vatten lägger sig. För att få bort detta vatten var man tvungen att få upp ena sidan mycket högre än med konventionella kites, pga dess sigmaform.
    Det andra jag tycker är konstigt är ventilerna. Det finns varken “stopper ball” eller envägsventil på denna kite. Luften far lika lätt ut som in. Är det verkligen meningen att det ska vara så. DÅLIGT NAISH. Är van med Cabrinhas förträffliga ventiler.

    Jag fick med en konstig manick som ser ut som någon sorts ventilstoppare som passar i “deflate” ventilen, vet någon vad det är för något?

    I övrigt verkade den bete sig fint och hade en enorm depower.

    Ska sova nu…………zzzz

    gh0st svarade 14 år, 11 månader sedan 28 Medlemmar · 64 Svar
  • 64 Svar
  • milkman

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 05:24

    Zigman är lika lurig på relaunchen som alla andra kiter. Altså, du måste lära dig hur du skall bete dig för att relaunch ska bli så enkel som möjligt. Det är en bra idé att öva i pålandsvind och i ok vind som det fungerar att kita i.

    Naish har en dold one-pump lösning (gömd inne i strutt/LE). Så se till att alla ventiler är stängda, sen pumpar du på inflateventilen på LE så fylls alla struttar. Ventilerna du pratade om är till för att tömma struttarna.

  • daniel-nyberg

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 05:40

    Men det är konstigt att ventilen på leading edge inte heller är one-way. Eller har jag missuppfattat allting?? (det är min 5:e kite, men den första utan one-way ventil).

  • mat

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 05:44

    4 294 967 295 inlägg
    10737428 aloha Power

    ??? WTF??

    //M

  • sourra

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 06:19

    Är faktiskt inte helt med på vad du snackar om men det skulle nog inte skada om du kollade i manualen. Det är inte nån one-way på leading edge där man pumpar upp. Det är bara att pumpa kiten så hårt du vill ha den, bort med slangen och sätt tummen för, sen bort med tummen samtidigt som du sätter dit ventilhatten. Efter ett par gånger så sitter det i ryggraden. Relaunch funkar så här:

    1. Släpp bommen helt
    2. Dra i en styrlina tills kiten vandrar ut till kanten och reser på sig och vill iväg
    3. Fatta bommen och kör igång

    Och köra frånlandsvind när det går mellan 4-15 m/s är som regel kass.

  • daniel-nyberg

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 06:22

    Ok, jag släpper det där med “svår att relauncha”, ska ut i helgen och prova i bättre vind.
    Men jag förstår fortfarande inte detta med ventilerna. Är det inte meningen att det ska vara one-way ventil på LE i alla fall?

  • ziik

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 07:11

    Det har väl Naish aldrig haft? Jag har haft några Naish av olika årgångar… Ingen hade oneway på LE, däremot på struttarna.

  • jonaish

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 07:21

    Snäll asså, gå bara en kurs för fan!

    Har du verkligen koll på allt? relauncha är INTE svårt med den kiten!
    Hur smidigt är det å kajta i frånlandsvind?

  • roland

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 07:34

    Inte nöjd med nejsh!! på han bara….
    På coche funkar det rätt bra med frånlands vind innan det kom 1000 kites dit….Bra mat annars

  • sourra

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:14
    Daniel Nyberg;549479 wrote:
    Ok, jag släpper det där med “svår att relauncha”, ska ut i helgen och prova i bättre vind.
    Men jag förstår fortfarande inte detta med ventilerna. Är det inte meningen att det ska vara one-way ventil på LE i alla fall?

    Nej, det är inte tanken att det ska vara det. Man får vara flink med tummen =)

    De enda kites som har one-way som Naish tillverkar är Cult Sport. Det är en uppbeefade Cults för skolbruk och de har one-way på strutsen för annars är det stört omöjligt att få bra tryck i strutsen på de mindre storlekarna. Den extra ventilhatten du fick med tror jag är just en extra ventilhatt och sen följer det med en slags ventilpryl som används för att täppa till one-pumpventilen på strutbladders om man måste läcksöka. Kör hårt.

  • svinet

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:15
    Daniel Nyberg;549468 wrote:
    Men det är konstigt att ventilen på leading edge inte heller är one-way. Eller har jag missuppfattat allting?? (det är min 5:e kite, men den första utan one-way ventil).

    Helt onödigt att ha en stoppventil där. Segare att pumpa jobbigare att släppa ut. keep it simple….

    Culten är ju megaenkel att starta från vatten. Man behöver ju inte ens ta av sig brädan. Öva litta så kan du även klara av det berusad 😉

  • sourra

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:15
    jonaish;549491 wrote:
    Snäll asså, gå bara en kurs för fan!

    Har du verkligen koll på allt? relauncha är INTE svårt med den kiten!
    Hur smidigt är det å kajta i frånlandsvind?

    Vaknat på fel sida idag? =)

  • skotten

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:46

    hahaha jionaish…

    I have noticed that my students have a problem launching the kite if they are still holding onto the bar, like sourra said, you gotta make sure that its all the way out for the relaunch to go smooth..

    the only one way valves on the cult are in the octupus system.. I think thats what Milky was referring to. This means if you blow the LE, that the struts will stay inflated incase you need something to help you stay above water until the rescue helecopter arrives.

    Bummer you had a bad day on the water man, we all have them, it sucks. Hope we can help you feel good about your gear again soon : )

    Surferlove!

  • chrilleg66

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:53

    easy as it can be… culten är grym…

  • daniel-nyberg

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 09:29

    Jag tycker inte culten är dålig, den kändes förutsägbar och mycket enkel att åka med. Men om man jämför med Chabrinan jag har tar det nästan dubbelt så lång tid att pumpa in/få ur luften ur kiten på sommaren (för att inte tala om vintern då gummit i ventilerna inte är speciellt roligt.)

    Men det verkar vara lite svårt att ha någon liten negativ sak att säga om Naish på detta forum??

  • nic

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 09:57
    Daniel Nyberg;549559 wrote:
    Jag tycker inte culten är dålig, den kändes förutsägbar och mycket enkel att åka med. Men om man jämför med Chabrinan jag har tar det nästan dubbelt så lång tid att pumpa in/få ur luften ur kiten på sommaren (för att inte tala om vintern då gummit i ventilerna inte är speciellt roligt.)

    Men det verkar vara lite svårt att ha någon liten negativ sak att säga om Naish på detta forum??

    Mitt bästa tips är att inte kita i byig frånlandsvind eftersom det kan vara mkt svårare/omöjligt att hålla höjden (ja, oavsett kite). Ett annat tips när det är byigt är att välja största kiten, dvs storlek efter lullsen (nedre delen i vindspannet – kan du inte hålla den i byarna eller plana i lullsen så är det bättre göra ngt annat)

    nic

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.