Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

  • skotten

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:41

    Its so fucking nice that it hasnt been a brand war in this thread.

  • martin

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 11:45
    Daniel Nyberg;549559 wrote:
    Jag tycker inte culten är dålig, den kändes förutsägbar och mycket enkel att åka med. Men om man jämför med Chabrinan jag har tar det nästan dubbelt så lång tid att pumpa in/få ur luften ur kiten på sommaren (för att inte tala om vintern då gummit i ventilerna inte är speciellt roligt.)

    Men det verkar vara lite svårt att ha någon liten negativ sak att säga om Naish på detta forum??

    Jag förstår precis vad du menar med ventilerna. Jag kör Royal Era (12) och Naish Cult (9) och flickvännen har kört Cabrinha i alla år och har nu Switchblade 3. Cabrinhas ventil har en större diameter och det är därmed lättare att pumpa den, iaf i början av fyllningen. Den som tvekar kan ju testa att pumpa ett par drag med pumpen med det lilla munstycket i slangen och sen ta bort det och pumpa utan munstycke. Det är avsevärt lättare att pumpa med en grövre anslutning helt enkelt.

    Fördelen med lättare pumpning till trots så föredrar jag ändå Naish´s superenkla lösning. Cabrinhas ventiler är dels lite väl plastiga tycker jag och kombinationen plastgänga och sand känns sådär i längden, även om jag inte har hört talas om några problem. Den största nackdelen tycker jag dock är att det är en relativt enkelt löstagbar liten plastpryl som är helt central för att man ska kunna köra med kiten. Tappar man den lilla pluppen och man inte har någon reserv med sig så blir det inget surf. Sjukt störigt. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar på att leta efter en sådan ventil vid två olika tillfällen på resor där reservdelar inte var tillgängliga. Nej, då är det bättre med en enkel standardplupp som sitter fast i kiten, och som dessutom är lätt att ersätta om den mot förmodan ändå skulle försvinna.

    För LE-ventiler så tycker jag att den optimala lösningen är den som jag har på en äldre Best-kite. En stor dumpventil för deflate och en vanlig ventil med stoppboll för fyllnad. Görs utrymmet under ventilen tillräckligt stort så känns knappt skillnaden mot en ventil utan boll när man pumpar, men stoppfunktionen när man rycker ur slangen är smidig. Bollens hindrande av tömningen av luften sen när man riggar ner spelar ju ingen roll. Man tömmer ju ändå kiten med dumpventilen. Min Royal hade membranventiler på LE:n i orginal. Det var RIKIGT dåligt. Backventilfunktionen fungerade iofs, men det supertrögt att pumpa. Efter två riggningar tog jag bort ventilerna och fick då en lösning lik Naish.

    Rent generellt när det gäller kites tycker jag att den bästa lösningen för ett pumpsystem är ett externt one-pump ala Slingshot (och Royal mfl), men med separata dumpventiler på varje strut som hos Naish (pga smidigheten att packa ner kiten).

  • sourra

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 12:43

    Om du vill ha in mer luft lättare kan du testa att ta det grövre munstycket på pumpen och sätta det utanpå inflateventilen istället för att ta det smala och sätta det i ventilen. Då blir det lättare att pumpa och du riskerar inte att töja ut ventilen i långa loppet.

  • gh0st

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 13:24

    Man märker att det blåser dåligt när det pågår en tråd om hur svårt/enkelt det är att pumpa en kite… allvarligt.

  • haze

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 14:01

    blåser dåligt?Haft en skön 2 timmars session idag ju;)

  • jonaish

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 14:31

    Ni som tycker det är jobbigt att pumpa kajten, säger bara en sak… Börja inte med vindsurfing då! haha 😀

    Hur många går till gymmet och kör t.ex. marklyft och använder skivstången utan att ens ha några vikter på överhuvudtaget?

    Är det nått som är jobbigt med att pumpa kajten är det när pumpen inte å ren/upp smörjd. att behöva pumpa allt lr att inte ha en boll i ventilerna är det minsta problemet man kan börja bry sig om!

    Jag drog ut alla linorna på golvet i mitt rum i går (för att fixa en lite stoppboll), sätta fast bollen tog 10min och att reda ut alla linor tar över 2h. De första jag gjorde var alltså inte att gråta ut på steffo om hur jobbigt det var att reda upp allt trassel! tog några timmar men allt löste sig å jag somna med ett leende! 5-linor ä najs!

    Relaunchen – lätt med tillräcklig vind!
    Frånlandsvind – dumt!
    Pumpa – man tränar ländryggen hyfsat bra!

    Om du koppla slangen från pumpen till deflate på pumpen, så blir det jobbigt!

  • gonzo

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 14:41

    hahahahahaha sjukt tråkigt jag har på jobbet nu
    så jag har läst hela denna tråd. vilka problem

  • haze

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 14:45

    Glöm inte träningen att vika ihop kiten.Sjuk bra träning!!!

  • roland

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 00:45
    Martin;549607 wrote:
    Jag förstår precis vad du menar med ventilerna. Jag kör Royal Era (12) och Naish Cult (9) och flickvännen har kört Cabrinha i alla år och har nu Switchblade 3. Cabrinhas ventil har en större diameter och det är därmed lättare att pumpa den, iaf i början av fyllningen. Den som tvekar kan ju testa att pumpa ett par drag med pumpen med det lilla munstycket i slangen och sen ta bort det och pumpa utan munstycke. Det är avsevärt lättare att pumpa med en grövre anslutning helt enkelt.

    Fördelen med lättare pumpning till trots så föredrar jag ändå Naish´s superenkla lösning. Cabrinhas ventiler är dels lite väl plastiga tycker jag och kombinationen plastgänga och sand känns sådär i längden, även om jag inte har hört talas om några problem. Den största nackdelen tycker jag dock är att det är en relativt enkelt löstagbar liten plastpryl som är helt central för att man ska kunna köra med kiten. Tappar man den lilla pluppen och man inte har någon reserv med sig så blir det inget surf. Sjukt störigt. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar på att leta efter en sådan ventil vid två olika tillfällen på resor där reservdelar inte var tillgängliga. Nej, då är det bättre med en enkel standardplupp som sitter fast i kiten, och som dessutom är lätt att ersätta om den mot förmodan ändå skulle försvinna.

    För LE-ventiler så tycker jag att den optimala lösningen är den som jag har på en äldre Best-kite. En stor dumpventil för deflate och en vanlig ventil med stoppboll för fyllnad. Görs utrymmet under ventilen tillräckligt stort så känns knappt skillnaden mot en ventil utan boll när man pumpar, men stoppfunktionen när man rycker ur slangen är smidig. Bollens hindrande av tömningen av luften sen när man riggar ner spelar ju ingen roll. Man tömmer ju ändå kiten med dumpventilen. Min Royal hade membranventiler på LE:n i orginal. Det var RIKIGT dåligt. Backventilfunktionen fungerade iofs, men det supertrögt att pumpa. Efter två riggningar tog jag bort ventilerna och fick då en lösning lik Naish.

    Rent generellt när det gäller kites tycker jag att den bästa lösningen för ett pumpsystem är ett externt one-pump ala Slingshot (och Royal mfl), men med separata dumpventiler på varje strut som hos Naish (pga smidigheten att packa ner kiten).

    Jo för det går ju inte att pumpa en cabrinha utan den dära jobbiga plast grejen som inte har några problem men e jobbig bara för den e plastig…..???

    E det ingen som som fattar allt går om man bara vill tillräkligt……
    Det säljs ju Naish!!!!

  • davids

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 08:32

    Men seriöst… Dagens i-landsproblem eller? LE ventilen är för liten! Tar för lång tid att pumpa genom en liten ventil! Finns ingen stopventil!

    Du pumpar din kite EN gång varje session, det tar MAX 1 minut…. Harden the fuck up!

  • snygging

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 09:18

    Hehe jag citerar “Det är avsevärt lättare att pumpa med en grövre anslutning helt enkelt. ” !!!!!
    Som sagt var i lei behöve man inte en back ventil. Men flexifoil har löst det med 3 ventiler, En med back ventil en utan och en i tippen (så att man kan välja och sen bara rulla ihop). Då är det ett sant nöje att pumpa (nästan roligare än surfet)!

  • ollep

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 09:21

    Rulla min matvagn!

  • debkausf

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 10:45

    Min pappas naish e bättre än dins!

  • haze

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 11:56

    Va kan NAISH ha problem???

  • jonaish

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 14:49

    Va kan HAZE ha problem???

    (Snacka inte skit om NAISH!)

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.