Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets gadget på sjön

  • Årets gadget på sjön

    Publicerad av pete på 23 april, 2009 vid 14:17

    Kan detta va nåt att utveckla för vindsurf? Ett sätt att se de luriga Torö-stenarna i tid?

    (Somliga har huvudet på skaft… bifogar text från min uppmärksamma seglarkollega nedan)

    Den här high tech prylen hittade jag på Slagsta marina i helgen.

    En stolt Maxi 77 ägare som är så rädd om sin pärla, att han monterat en anordning så att han blir varnad innan han kommer för nära klippor vid tilläggning i naturhamnar.

    (För vem vill ha förfulande jack och repor framtill?)

    En träkäpp “omsorgsfullt” inplastad med färgmatchad epoxy i stäven och som i nedre änden har en fastspikad cykel-lyse-hållare och en nästan bra inpassad back-sensor från Biltema.

    Den genomtänkt löst hängande elsladden kan nog även fungera som någon form av tell tales…

    Det fina plastarbetet har han hämtat inspiration till, från sitt epoxybehandlade skrov.

    Jag kan garantera att om man snubblar in under hans båt, så river man sönder kläderna mot bottenfinishen. Den såg ut som en grankotte undertill. Förmodligen målad med spackelspade.

    Givetvis låg han med masten kvar över vintern. Inte bara det… han hade seglen kvar på bommen utan kapell. Och svenska flaggan vajade på aktern..

    Då kan man ju tro att han skall arbeta lite med förfining av finishen inför sjösättningen. Men, nej… Dagen efter var han sjösatt och låg vid bryggan.

    Jag anar en paradox…

    Har man en båt i fint skick, så ökar skälen till att skaffa ett sådant arrangemang i fören. Men samtidigt minskar viljan att förmå sig att skaffa det.

    Den här redaren hade ju faktiskt kunna spara in på elektronikinvesteringen och nöjt sig med att plasta in träribban som parkeringsskydd.

    Genast väcks frågan… Hur reagerar man som skeppare, om man ligger i halvfylld naturhamn i skymningen och “den där” kommer inglidande… Behjälplig, eller ta skydd?

    /Skepparn

    htn svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • aronh

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:22

    Jag kan bara inte sluta skratta. Tack. Detta gjorde min dag. Helt sjukt alltså.

  • calle_b

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:52

    Stort tack för ruggigt skoj inlägg! Helt fantastiskt kul!
    (tror dock att en backsensor på en vindsurfbräda på Torö sten(!)strand skulle tjuta ihjäl sig, samt
    att vindsurfaren själv skulle avlida av stressen)

  • htn

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:52

    Dagens roligaste! Samtliga kategorier.

    Riktigt kul inlägg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets gadget på sjön

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.