Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Argument mot fågelnissar som vill ha reservat

  • Argument mot fågelnissar som vill ha reservat

    Publicerad av nundy på 2 september, 2014 vid 21:24

    Hej! Ser att det kommer en kommande konflikt gällande gränser för ett fågelreservat som utplånar vår lokala spot. Någon här som sitter på några brev till liknande motpart med bra argumenter mot att vi inte stör fågelliv osv? Det är bokat ett möte med alla intresserade parter men då gäller det att vara förberedd. Sänd gärna ett PM om du har något du tänker kan hjälpa till. Tack på förhand!

    murrefras svarade 9 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    3 september, 2014 vid 02:57

    Var är det någonstans ?

  • nundy

    Medlem
    3 september, 2014 vid 06:46

    I Norge – Bergen. Vi har lokalt engegemang här men är på jakt efter någon forskning eller undersökning som går på kite och fågelliv?

  • gnutten

    Medlem
    3 september, 2014 vid 11:04

    Svenska Kiteförbundet & Skånes Kitesurfklubb har gjort ett stort jobb på området iom ändringar av reservat gränser i Lundåkrabukten (Landskrona). Du borde kunna googla fram kontakt info, jag vet inte exakt vilka personer som hjälpt till.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    3 september, 2014 vid 20:57

    Finns lite trådar i detta ämne, men brev vet jag inte.
    Kika lite här: http://www.jah.se/documents/utteros.pdf
    och ev här (modellflyg men ändå.. ) http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40338-Svar-p%C3%A5-L%C3%A4nstyrelsens-beslut-om

  • above_the_law

    Medlem
    4 september, 2014 vid 08:39

    Hawk Goose Effect, studie av nobelpristagare som bevisar att det handlar om betingning/inlärning och att där med en fågel INTE blir rädd om inget otrevligt hänt när de ser en viss siluett (för det är vad de reagerar på). Det är en studie och en bra sådan. Har tagit upp den ett antal ggr men ingen verkar ta till sig detta av någon konstig anledning. Fråga då fågelskådarna vad de har för studier som motbevisar denna bevisade hypotes och studie… Finns inga!
    Fråga också varför det är formligen omöjligt att få bort fåglarna från våra flygfält! Svaret är att de lär sig att de inte behöver vara rädda för de där skrämseldrakarna, fågelskrämmorna mm som används. Det är ju därför de skjuter av fågel runt stora flygfält! Hur det sedan kan vara ok med ett litet sportflygfält i Varberg nära det största fågelhabitatet är ju heeeelt sjukt. Men de är ju inte “konstiga” kitesurfare utan välutbildade Piloter, ha ha;-)

  • sailortrash

    Medlem
    4 september, 2014 vid 13:41

    alltså den här frågan kanske drivs av ornitologer, men de som beslutar förhåller sig till EU:s fågeldirektiv (i Norge vet jag inte…). och där handlar det i stort om att säkra mångfald – dvs flera olika arter, inte en typ av fågel överallt, vilket brukar göras genom att bevara boendemiljöer. för att välja boendemiljöer fokuserar man på arter som man i ett globalt-europeiskt-nationellt-regionalt-lokalt perspektiv har beslutat är hotade. Dessa arter är i princip alltid sådana att om man bevara en sådan art så bevara man 100 andra arter som trivs på samma ställe.

    de fåglar som hänger runt i städer och på flygfält är det ingen fara med, de har en bevis anpassningsförmåga. Det är bara de som kommer bli kvar om man utgår ifrån att alla fåglar kan klara sig som de, och det är de man vill undvika.

    boendemiljöer försvinner antingen genom att de tas bort eller genom att de störs så kraftigt att fåglarna inte klarar av att ruva sina ägg, hitta mat, försvara sina bon med mera.

    EU:s lagstiftning har rätt mkt muskler på dessa punkter, så det är inte helt lätt att inte följa den – men det finns en sak som alltid väger tyngre:

    jobbtillfällen och pengar.

    om du kan plocka fram sysselsättning och omsättningssiffror på kite i regionen/kommunen så har det ngt fett att leverera på förhandlingarna, annars får du väl se hur det går. Det finns inte så många studier gjorda, och en studie kanske pekar på ngt, men den måste reproduceras massa gånger med samma resultat för att det ska gå att använda som beslutsunderlag.

    lycka till. Personligen tror jag att fåglar vänjer sig vid kitesurfing, även om ornitologerna inte gör det.

  • sailortrash

    Medlem
    4 september, 2014 vid 13:43

    ps: om du slänger en studie i ansiktet på ornitolgerna kommer de att kasta 10 tillbaks, ofta är de biologer och kanske forskare, med god kunskap och förmåga att inte bara bedömma kvaliten i studien utan även resultatens trovärdighet. så var lite försiktig med att sticka ut hakan på det vetenskapliga området om du inte kan din statistik…

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    4 september, 2014 vid 21:44

    @sailortrash 727405 wrote:

    ps: om du slänger en studie i ansiktet på ornitolgerna kommer de att kasta 10 tillbaks, ofta är de biologer och kanske forskare, med god kunskap och förmåga att inte bara bedömma kvaliten i studien utan även resultatens trovärdighet. så var lite försiktig med att sticka ut hakan på det vetenskapliga området om du inte kan din statistik…

    så vad göra…låta domedagsbasunen ljuda över kusten och se viktiga spottar försvinna…låta ornitologer och politiker spela kastanjetter med våra huvuden… nej det är dags att göra något nu, för motståndet verkar bli allt mer hårdnackat ju mer kitesurfingen växer och detta drabbar både vindsurfare som kitare. Hur många kitare finns det i Sverige, hur stor är omsättningen kring kitesurfing i Sverige. Enligt en uppskattning som
    ISAF och IKA gjorde 2012 fanns det 1.5 miljoner kitesurfare 2012, vilket innebar en global marknad på 250 miljoner USdollar. Miljömupparna har miljöpartiet o dyl…, men när får vi ett parti som tillgodoser vår intressen….? :cool2:

  • gogeli

    Medlem
    5 september, 2014 vid 03:57

    Om det nu blir ett förbud. Så försök få till att det bara gäller en viss tid på året, tex när det är som känsligast med fågelungar å annat.
    Sådana platser finns det ju redan så de borde inte vara så svårt att få till. För helt förbud vill nog ingen ha.

  • sailortrash

    Medlem
    5 september, 2014 vid 08:28

    jag tror vägen framåt är att göra lite samhällsnytta. typ hålla områdena rena från skräp, kanske röja lite vass osv, sånt som ligger i kommunens och naturvårdens intresse. Kommuner vill överlag gå på en linje som gör naturomården mer tillgängliga för almänheten, så att de utnyttjas. Om man dessutom bedriver typ kurser och sånt, eller låta folk testa och man arrangerar lite jippon så tror jag få kommuner vill stänga ner sådan verksamhet. det värsta som finns från kommunalt håll är när de tvingas lägga en “död hand” i form av ett naturreservat eller liknande över områden inom deras gränser.

    Ornitologerna har visserligen en del lagstiftning på sin sida, men det finns inga studier som tveklöst fastställer att kitesurfing minskar fågellivet. Däremot, är det tveklöst så att vissa områden bör inte störas under vissa perioder, och andra områden bör itne störas alls. Men dessa områden kan man leta fram i ett åtminstone regionalt perspektiv, och om det finns sådan skyddande områden i t.ex grannkommunen är det kanske inte motiverat att ha det även i er kommun. Det man vill säkerställa är “livskraftiga populationer”, och jag har svårt att tro att ngn vill avsätta mer mark än ett minimum vad som krävs från andra typer av nyttjanden.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 september, 2014 vid 10:32

    @sailortrash 727433 wrote:

    jag tror vägen framåt är att göra lite samhällsnytta. typ hålla områdena rena från skräp, kanske röja lite vass osv, sånt som ligger i kommunens och naturvårdens intresse. Kommuner vill överlag gå på en linje som gör naturomården mer tillgängliga för almänheten, så att de utnyttjas. Om man dessutom bedriver typ kurser och sånt, eller låta folk testa och man arrangerar lite jippon så tror jag få kommuner vill stänga ner sådan verksamhet. det värsta som finns från kommunalt håll är när de tvingas lägga en “död hand” i form av ett naturreservat eller liknande över områden inom deras gränser.

    Ornitologerna har visserligen en del lagstiftning på sin sida, men det finns inga studier som tveklöst fastställer att kitesurfing minskar fågellivet. Däremot, är det tveklöst så att vissa områden bör inte störas under vissa perioder, och andra områden bör itne störas alls. Men dessa områden kan man leta fram i ett åtminstone regionalt perspektiv, och om det finns sådan skyddande områden i t.ex grannkommunen är det kanske inte motiverat att ha det även i er kommun. Det man vill säkerställa är “livskraftiga populationer”, och jag har svårt att tro att ngn vill avsätta mer mark än ett minimum vad som krävs från andra typer av nyttjanden.

    Man får skilja på naturreservat och “kommunal” mark. Länstyrelsen har skötsel/regelansvaret i naturreservat, ofta med direktiv ifrån eu. Många skyddsområden ligger i naturreservaten, vilka har föreskrifter för vad som gäller. Kommunen står under länstyrelsen, men kan i vissa områden ha kommunala föreskrifter utöver länstyrelsens regler. Att kommuner har ansvar över naturområden medför ofta en kostnad i form av renhållning o skötsel, vilket man inte ser som positivt, men kan man däremot driva en verksamhet som bidrar ekonomiskt till kommunen, ses detta ist som positivt.
    Att kommunen skulle kunna fatta beslut som “står över” länstyrelsens och eu:s regler7föreskrifter tror jag är svårt. Norge står ju utanför eu och jag vet inte hur regelverket fungerar där.
    Jag tycker att det är bra att man försöker skydda hotade arter och miljöer, samtidigt så blir det svårt då det krockar med mitt största intresse. Eu driver nog frågan att skydda hotade arter aktivt och vi kan nog räkna med ändrade föreskrifter i flera reservat och då skulle det vara bra om det går att samordna oss för att driva vårat intresse, men det är väl tyvärr ganska svårt.

  • sailortrash

    Medlem
    5 september, 2014 vid 12:05

    Komuner får inte sätta sig över länsstyrelsen beslut, det leder i flera fall till polisanmälan. Därför beslutar oftast inte länsstyrelser mot kommunernas vilja, utan kommer rekommendationer istället. Dessa kan man rent ut sagt strunta i. OM länsstyrelsen dock beslutar om områden och tvingar komunerna att ge mig sig så brukar det inte tyckas om, där av död hand liknelsen.

    Att vi ska göra vad vi kan för att bevara mångfalden av arter är politikst tagna beslut i både EU och i Sverige (och massa andra länder). Orsakerna är många, etiska såväl som väl underbyggda teorier om vad som händer med våra naturesurser ifall allt för många arter försvinner samt rent försiktighetstänk. Man vet inte vad som händer helt enkelt.

    Många bäckar små är väl problemet, men jag har svårt att tro att kitesurfing på lång sikt utgör ett hot mot fågellivet. och det är på lång sikt det spelar roll. de frågor man vill svara på är i princip: påverkar kitesurfing fåglars förmåga att reproducera sig på art nivå-dvs kommer en art dö ut (lokalt eller i större skala) pga av kitesurfing som aktivitet. och det tror jag knappast. Int ens för trafikdöd och viltolyckor ser man ngt som tyder på att det har ngn egentlig effekt för arters långsiktig överlevnad trots att 1000-tals djur bli dödade varje år. På vissa arter såsom grodor har man dock konstaterat att lokala populationer har försvunnit pga av trafikdöd.

    så ifallet kitesurfing tror jag man måste få kommunen med sig och se positivt på sporten. och ta alla chanser man får att samarbeta med dem.

    kanske lättare sagt än gjort dock..

  • murrefras

    Medlem
    8 september, 2014 vid 18:19

    @cobainwindsurfer 727415 wrote:

    så vad göra…låta domedagsbasunen ljuda över kusten och se viktiga spottar försvinna…låta ornitologer och politiker spela kastanjetter med våra huvuden… nej det är dags att göra något nu, för motståndet verkar bli allt mer hårdnackat ju mer kitesurfingen växer och detta drabbar både vindsurfare som kitare. Hur många kitare finns det i Sverige, hur stor är omsättningen kring kitesurfing i Sverige. Enligt en uppskattning som
    ISAF och IKA gjorde 2012 fanns det 1.5 miljoner kitesurfare 2012, vilket innebar en global marknad på 250 miljoner USdollar. Miljömupparna har miljöpartiet o dyl…, men när får vi ett parti som tillgodoser vår intressen….? :cool2:

    Det finns flera partier att välja på för egoistiska personer som bara bryr sig om pengar. Sverigedemokraterna och Svenskarnas parti är två utav dem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Argument mot fågelnissar som vill ha reservat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.