Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar tack!

  • Ärliga svar tack!

    Publicerad av monsterman på 4 april, 2001 vid 09:27

    Hur många är det som SJÄLVA varit med om att en deviator har orsakat skador på brädan? (Uppsliten mastkassett eller dylikt)

    OCH hur många är det som har fått nosen avslagen i ett kastfall? (Precisera gärna vilken bräda det var)

    Nu vill jag ha svar från egna erfarenheter DVS inte när det hände nån som din kusin i puerto rico kände som var granne med han som fick nosen avslagen i höststormen-93…

    Hoppas på svar.

    anonym-anvandare svarade 23 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mr-oizo

    Medlem
    4 april, 2001 vid 11:15

    Körde en BIC Astro Rock för ett antal år sedan, den nosen rök 3 gånger sen var det bara att kapa nosen och vips hade man en nonose…
    har man en jävla otur så är det lätt att spräcka nosen..
    men men man lär så länge man lever…
    /mr oizo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2001 vid 11:20

    Köpte en Vivace 290 no-nose för fyra år sedan. Första dagen (UP 7.1, två chambers) blev det kastfall och sedan var det en riktig no-nose. Ted på Sea fun i Gävle var schysst och fixade iordning brädan men det kändes riktigt trist. Efter detta har jag aldrig varit i närheten av att knäcka nosen trots mycket segling.

  • Knatte

    Gäst
    4 april, 2001 vid 16:32

    Jag fick ett riktigt ruggigt kastfall andra gången jag seglade min Tiga X-271, då jag trodde att både jag/riggen/brädan, skulle få hälsa hem. Vad som hände var att det blev en slags stressfaktur på nosen, men den gick aldrig sönder. Efter detta har jag aldrig fått ett kastfall. Testade med en deviator, men jag hade för kort skruv i mastfoten, så jag kunde aldrig använda denna utan att byta mastfot allt skruv.

  • s

    Medlem
    4 april, 2001 vid 17:25

    Hej

    Jag har satt en mastvaddering direkt under bommen.
    Jag mätte ut att det är där min nos slår i masten om jag får ett kastfall. Har man längre bräda eller lägre bom kanske man får sätta vadderinge ovanför.
    Jag tar aldrig i masten vid slag, gippar eller dyligt så jag har inte problem med att vadderingen sitter ivägen. Man kan i och för sig greppa runt vadderingen men det är lite stort.

    Jag har aldrig spräckt nosen.
    Å andra sidan så är jag ganska skonad från kastfall… Det händer inte så ofta men då det händer brukar det kännas.
    Jo, jag har spräckt nosen en gång, på min gamla Hunt Hawaii bräda. Men då satte jag nosen i botten efter en lite väl häftig noslandning i knädjupt vatten… Det var t.o.m. sand inne i nosen! 😉

    Staffan

  • monsterman

    Medlem
    4 april, 2001 vid 17:32

    OK, det här med mastvaddering under bommen är faktiskt en teori som jag haft själv. Det borde ju hjälpa lite åtminstone.

  • s

    Medlem
    4 april, 2001 vid 17:39

    Japp.

    Leta upp en gammal hederlig mastvaddering ala 80-tal, gärna rosa och ljusblå med blixtar i gult på, och ut och testa!

    😉

    Men ärligt så skall den helst vara i ett ganska hårt material för det tar upp rörelseenergin bättre än ett mjukt som det ofta slår igenom.

    S..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2001 vid 18:39

    Vad är det som du egentligen vill veta? Du har ställt en massa frågor

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 05:10

    Det finns att köpa bom-mast vaddering hos On Top i Malmö, kolla in http://www.ontop.freeservers.com/

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 08:39

    vad du jiddrar, det är ju bara att köpa nytt om det pajar…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 09:31

    Hej ring mig så ska du få prova deviatorn på öppet köp
    mvh Anders
    0418 14109 0709926972
    alla med för kort skruv på mast pucken kan ringa lätt fixat.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 15:13

    Öhhh….
    Vad är en deviator?

    /En nyfiken en

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 17:38

    [url)http://surf.to/lasurf[/url)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 17:40

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar tack!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.