Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Armarna räcker inte till !

  • Armarna räcker inte till !

    Publicerad av niss på 23 augusti, 2010 vid 09:34

    Hej
    Kör Cabrinha SB och måste välja den innersta knuten ( av 3) på styrlinorna och dra i röd kula för att få lite kortare avstånd upp till bommen. Jag är 174 cm lång.
    Finns det något annat sätt?
    Kan man korta av själva centrumlinan utan att tappa depower?
    eller vad?

    Niss

    regfellow svarade 13 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • erikponti

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 09:51

    Är det när du ligger i vattnet som du inte når eller när du är uppe och kör? Jag är lika lång som dig och har en SB. Jag har korta armar men inget problem att nå bommen när jag väl surfar. Dock när jag ligger i vattnet men då är det bara att håva in bommen med mittlinan.

  • niss

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 12:20

    Det är när jag kör som jag ej når med armarna.

  • erikponti

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 13:02

    Det verkar som om du kört när det blåser lite för mycket för din kite. Vad har du för storlek på kiten och vad har det varit för vind när du surfat?

  • regfellow

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 15:10

    De jag sett som är nybörjare och kör SB och tappar kontrollen lite på draken, tycker jag måste släppa bommen och står och hålla i mittlinorna… verkar vara ganska fet power i den draken.

  • sourra

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 22:40

    Det kan ju såklart ha att göra med att man som nybörjare ofta åker i skogs-skitar-ställningen och därför får svårt att hantera kraften i kiten. Rak i ryggen, bak med axlarna och låt kitens kraft gå från midjan rakt ned i brädan som du kantar ordentligt så ska det nog gå bra att få armarna att räcka till.

  • acemattias

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 22:55

    Vilken årsmodell är det?
    Vad du kan göra är att förlänga baklinorna med ett par pigtails och flytta bomstoppet motsvarande avstånd närmare.
    Du kan inte kräma på med lika mycket power i hoppen sedan men det kanske det kan vara värt för att få behagligare åkställning.

  • mejan

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 08:06

    ha ha …skogs-skitar-ställningen!! Faan va bra!

  • jakobb

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 11:18
    sourra;627485 wrote:
    Det kan ju såklart ha att göra med att man som nybörjare ofta åker i skogs-skitar-ställningen och därför får svårt att hantera kraften i kiten. Rak i ryggen, bak med axlarna och låt kitens kraft gå från midjan rakt ned i brädan som du kantar ordentligt så ska det nog gå bra att få armarna att räcka till.

    Det är ett växande problem inom sporten. Jag röstar för att alla kiteskolor ska lära ut hur man kör snyggt!

  • sourra

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 11:26

    Att det ser förjävligt ut är ju bara en bieffekt av dålig teknik.

  • jakobb

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 11:34

    undrar om man skadar ryggen om man kör i skitställning för länge..

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 19:42
    jakobb;627864 wrote:
    undrar om man skadar ryggen om man kör i skitställning för länge..

    https://www.flashback.org/t585170

    det är bara o lägga till…

  • acemattias

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 12:26

    Till Nisss försvar vill jag säga att om det är en äldre SB (06-07) kan det faktiskt vara svårt att köra i “normal” ställning.

  • johnny-nacksving

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:44

    Innersta knuten är väl mer power? Och sedan kompenserar du med depowerstroppen, doesn’t make sense to me. Har du testat de andra knutarna?
    Eller är det bara jag som missförstår dig?

  • geten

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 19:31

    Kan inte detta var ett alternativ eller är jag ute och cyklar nu? Inget jag skulle testa själv men… http://www.helmer-nilsson.se/BUTIK/Article.aspx?article_id=N9JUP1GEVJ049LU99535MQSMXA4T73P3

  • jakobb

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 19:41

    som sagt innan…om du inte har sytt kiten själv så ligger inte problemet där. Antagligen är åktekniken fel, så jag hade jobbat på den istället för att modda bommen. Finns ju kids som kör med den kiten och de är betydligt kortare än 174

    fred ut

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Armarna räcker inte till !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.