Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Armarna räcker inte till !

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 16:44
    jakobb;628552 wrote:
    som sagt innan…om du inte har sytt kiten själv så ligger inte problemet där. Antagligen är åktekniken fel, så jag hade jobbat på den istället för att modda bommen. Finns ju kids som kör med den kiten och de är betydligt kortare än 174

    fred ut

    kan ju vara en fucked up kite också som johnnys gamla torch (14m2).
    Finns ingen stoppboll eller liknande på den så är man bra riggad på den och skotar ut räcker inte armarna till. Så till TS: Du kan ju modda och tillverka en egen stoppboll och sätta den på platsen där du har utsträckta armar + 5-10 cm. Bara en idé, kanske en dum sådan.

  • pjoter

    Medlem
    1 september, 2010 vid 11:56

    Tyvärr finns det väl en massa kitemärken som av någon outgrunnlig anledning gjort bisarrt långa centerlinor. Jag är ändå rätt lång och är svensk mästare på att kanta men lik förbenat känns det som ett toalettbesök när man provar vissa kites. Att bara kanta hjälper inte om man inte samtidigt kan skota ut och accelera ut kiten till fönsterkanten. Iaf inte om man är ute i kitens övre register.

    Om vi ska frånse från rena tillverkningsfel i mitt tycke så beror många nybörjares skitställning på att de kör nästan fullt utskotade med kiten kl 11 / 1. Förutom att det inte ser klokt ut och troligtvis pajar ryggen så går det knappt att hålla höjden när man kör så (går knappt å mötas heller).
    Så ni nybörjare som läser detta, ner med kiten, under 45 grader och låt kraften gå rätt ner i benen. Det är först när kiten är där nere som man kan gräva ner brädan ordentligt och äta sig uppvind. Du får också en utsträckt ställning som är både bra för ryggen och raggningschanserna. 🙂

  • niss

    Medlem
    2 september, 2010 vid 11:54

    Tack Pjoter
    för bra inlägg i hur nybörjare kan fixa till åk-stilen.
    Niss

  • regfellow

    Medlem
    2 september, 2010 vid 20:22

    Jag är defenitivt där ibland… är inte helt lätt att ha kiten rätt, skota lagom, ha lrätt kurs på brädan och låta bli och ha skitställning på en gång… efter ett tag har man selen uppe vid bröstkorgen och det underlättar inte att få ner kraften i benen…

    Om jag har kiten 45 grader eller lägre så orkar jag ofta inte trycka emot med benen och det går bara fortare och fortare och måste ta upp draken och man driftar med vinden eller så fort jag fått bra tryck i benen och tycker jag har en bra kurs lite uppvind så dör all kraft i kiten och behöver ta upp kiten och hämta ny kraft och ända kursa nervind… hittar dock rätt läge då och då… är väl bara att kämpa på…

  • jakobb

    Medlem
    2 september, 2010 vid 20:44

    aldrig tänkt på att du har för stor kite?

  • regfellow

    Medlem
    3 september, 2010 vid 06:58

    12a i 8-10 m/s… jag gör något rudimentärt fel… dock var det i skanör igår med vågor och chop…

  • jakobb

    Medlem
    3 september, 2010 vid 07:13

    om du får möjlighet så prova en 9a i de vindarna

  • pjoter

    Medlem
    3 september, 2010 vid 09:21

    I de vindarna ska de inte va några prob med en 12:a så det handlar nog om fel teknik. 🙂
    På ribbandagen var mina 75kg ute med 19kvm och 135*42 bräda utan fenor utan några problem (förutom själva komma i/ur vattnet och att kanta vid hopp) och då blåste det något sådant. Så med rätt teknik kan du köra i mer vind än du kan hålla kiten på land i.

    Rent spontant utan att ha sett dig så kan ja ge dig ett par generella tips:

    1, Försök skaffa dig en känsla av vad kiten hittar på, du måste reagera före kiten hela tiden och det är aldrig så enkelt att man parkerar kiten 45 grader å brädan i den vinkeln uppvind med så mkt kant i å sen sköter det sig själv. I början måste man tänka tänka tänka innan det sätter sig i muskelminnet. Så fort du känner att kiten förlorar lite kraft kantar du lite mindre, siktar lite downwind och ev drar in bommen eller sinar kiten. Motsatsen så kantar du lite mer, släpper lite på bommen osv om du känner trycket ökar. Alla dessa rörelser är pyttesmå, dvs nån grad å nån cm typ, inte fullt inskotat, skicka kiten osv, bästa är att jämföra kiting med att sladda med bil/mc, man ska inte överparera utan bara hålla den på lagom skön sladd in till nästa kurva och det går inte att bara hålla ratten och gasen i ett läge.

    2, Testa att lyfta på framfotens tår istället för att pressa i hälarna. Kan hjälpa lite, spec mot att du dödar kraften i kiten.

    3, Har du bara kiten långt ner så tryck som tusan på bakfoten å kanta om de börjar gå för fort. När du styr upp kiten och börjar åka efter har du ingen som helst kontroll. Har du kiten lågt kan du förutom att kanta också trycka i arslet eller en arm i vattnet. Allt du vill göra är att åka så sakta som möjligt medans du vill att kiten ska flyga så fort som möjligt, det är ju då du får ut den i fönsterkanten. orkar du inte kanta vet du vilka musker du sak träna iaf. 🙂 Är det att brädan studsar upp kanske brädan eller kiten är för stor för den vinden, fast troligtvis är det du som kantar för dåligt. Upp med tårna så kommer hälarna gräva ner sig själva. Och full tyngd på bakfoten, ibland kan man tillåmed behöva lyfta framfoten så brädan vrids runt bakfoten och trycks i ännu hårdare.

  • jakobb

    Medlem
    3 september, 2010 vid 14:53
    pjoter;629407 wrote:
    I de vindarna ska de inte va några prob med en 12:a så det handlar nog om fel teknik. 🙂
    På ribbandagen var mina 75kg ute med 19kvm och 135*42 bräda utan fenor utan några problem (förutom själva komma i/ur vattnet och att kanta vid hopp) och då blåste det något sådant. Så med rätt teknik kan du köra i mer vind än du kan hålla kiten på land i.

    Rent spontant utan att ha sett dig så kan ja ge dig ett par generella tips:

    1, Försök skaffa dig en känsla av vad kiten hittar på, du måste reagera före kiten hela tiden och det är aldrig så enkelt att man parkerar kiten 45 grader å brädan i den vinkeln uppvind med så mkt kant i å sen sköter det sig själv. I början måste man tänka tänka tänka innan det sätter sig i muskelminnet. Så fort du känner att kiten förlorar lite kraft kantar du lite mindre, siktar lite downwind och ev drar in bommen eller sinar kiten. Motsatsen så kantar du lite mer, släpper lite på bommen osv om du känner trycket ökar. Alla dessa rörelser är pyttesmå, dvs nån grad å nån cm typ, inte fullt inskotat, skicka kiten osv, bästa är att jämföra kiting med att sladda med bil/mc, man ska inte överparera utan bara hålla den på lagom skön sladd in till nästa kurva och det går inte att bara hålla ratten och gasen i ett läge.

    2, Testa att lyfta på framfotens tår istället för att pressa i hälarna. Kan hjälpa lite, spec mot att du dödar kraften i kiten.

    3, Har du bara kiten långt ner så tryck som tusan på bakfoten å kanta om de börjar gå för fort. När du styr upp kiten och börjar åka efter har du ingen som helst kontroll. Har du kiten lågt kan du förutom att kanta också trycka i arslet eller en arm i vattnet. Allt du vill göra är att åka så sakta som möjligt medans du vill att kiten ska flyga så fort som möjligt, det är ju då du får ut den i fönsterkanten. orkar du inte kanta vet du vilka musker du sak träna iaf. 🙂 Är det att brädan studsar upp kanske brädan eller kiten är för stor för den vinden, fast troligtvis är det du som kantar för dåligt. Upp med tårna så kommer hälarna gräva ner sig själva. Och full tyngd på bakfoten, ibland kan man tillåmed behöva lyfta framfoten så brädan vrids runt bakfoten och trycks i ännu hårdare.

    haha tur att du tar tag i problemet pjoter!

  • regfellow

    Medlem
    3 september, 2010 vid 17:30

    Tack för bra tips!

    Det är som när jag börja åka skateboard förra året och pumpa fel i corners så det tog stopp hela tiden istället för att ge fart. Något frustrerande, men med tiden kom känslan och muskelminnet.

    Att jämföra med en sladdande bil var bra och jag skall tänka på att lyfta tårna istället!

    /M

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Armarna räcker inte till !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.