Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grejer från 90-talet – håller det fortfarande?

  • Grejer från 90-talet – håller det fortfarande?

    Publicerad av erik_ranby på 8 maj, 2024 vid 21:18

    Tjena!

    Jag är en nybörjare på 30 år som tänkte köpa på mig bräda, segel och tillbehör under sommaren för att lära mig grunderna.

    Nu har jag fått möjlighet att köpa ett komplett paket med bräda, två segel, mast osv. Då jag inte har några riktiga preferenser än så tänker jag att det är smidigt att köpa allt på en gång och sedan uppgradera / byta upp sig vid behov framöver. Trots att grejerna är från slutet av 90-talet så är dom i stort sett oanvända och har förvarats bra inomhus.

    Men det finns två saker jag funderar över och gärna skulle vilja få input kring:

    Hur stor skillnad är det är på så pass gamla grejer jämfört med nyare. Är det som natt och dag och det är bara dumt att dras runt med gamla och tunga grejer?

    Kommer det gå att byta ut en “komponent” i taget mot något modernare om jag skulle vilja? Tex finns det nya master som passar på gamla brädor? Eller nya segel som funkar på gammal mast?

    Tacksam för all input!

    Aquario svarade 2 månader, 2 veckor sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • steffo

    Medlem
    8 maj, 2024 vid 21:35

    Vad är det för prylar? Lägg gärna upp några bilder.

  • erik_ranby

    Medlem
    8 maj, 2024 vid 21:39

    Absolut, det är detta

    https://www.blocket.se/annons/skane/fanatic_gecko_vindsurfingbrada_komplett_med_tva_segel/1204455610

    • Detta svar ändrades 2 månader, 2 veckor sedan av  Erik Ranby.
  • challgren

    Medlem
    9 maj, 2024 vid 00:12

    Spontant – sjukt dyrt.

    Skulle max betala 2000-3000kr för de där grejerna.

  • sailortrash

    Medlem
    9 maj, 2024 vid 06:43

    Hej

    Köp INTE det där för 10k. Är du beredd att lägga sådana pengar finns alternativ

    Sätt ett filter på 2008 och framåt som äldst, fortsätt posta här om du osäker.

    Det som är dyrt är ofta brädan och segel

    Bom, förlängare mm går att komma över för rimliga priser nytt.

    Som nybörjare klara du dig med ett segel, kanske kring 5 m2. Så du kan mycket väl köpa stycksaker, även om paket är enklare

    Om du är helt grön tycker jag du ska hyra/gå kurs tills du lär dig hitta balansen, slå och gippa i lättvind. Sen köper du ngt mer lite mer livslängd att utvecklas på

  • sailortrash

    Medlem
    9 maj, 2024 vid 07:14

    https://www.facebook.com/share/p/MJvfugpS3fa4kir7/?mibextid=K35XfP

  • erik_ranby

    Medlem
    9 maj, 2024 vid 10:58

    Ja 10k kändes mycket men tänkte försöka pruta ner det en del. Men på er låter det som att det finns bättre alternativ där ute. Tack för det!

    Jag fortsätter hålla utkik på Blocket/FB och återkommer ev med fler frågor

  • Aquario

    Medlem
    11 maj, 2024 vid 09:46

    Att köpa så gamla prylar är att förstöra hela upplevelsen av windsurfing för en nybörjare. Försök få tag på något från 2010 och framåt. Då varar de längre. Efter 2016 blev segel och brädor lättare, åtminstone från Simmerstyle. Har inte så stor erfarenhet av andra fabrikat.

  • g_l

    Medlem
    11 maj, 2024 vid 15:50

    Brädan på Blocket är från den tid då brädor döptes efter sin längd, i detta fall nästan 3 meter. Troligen har den en volym runt 130 liter. Den är lång och smal och därmed rank. Passar inte särskilt bra för dig som är nybörjare. Köp hellre det paket som Sailortrash tipsat om. Den har nog samma volym men är kortare och bredare.

    Eftersom du kollat på en bräda i Höganäs så antar jag att du bor i Skåne, men kanske känner du någon som kan ta ner brädan från Göteborg. Annars kan du ställa en fråga i underforumet “Resor o transport”.

    Jämför gärna med dagens Fanatic Greco 135 liters free ride så ser du skillnaden. Är du väldigt osäker kan du kontakta någon klubb som har nybörjarbrädor med centerbord att låna ut.

    https://www.telstarsurf.com/fanatic-gecko-ltd-2023-113118.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrvyxBhAbEiwAEg_Kgu7CGynyRxRuhPTF05Lp1oVdSt318apUfVv4q-LfURvd9mSyukWMYRoC7KQQAvD_BwE

  • Aquario

    Medlem
    13 maj, 2024 vid 19:31

    Tipset om Taboo Rocket är inget att tveka om, har själv kört 50 mil enkel resa för att köpa en bra begagnad bräda. Det är det definitivt värt jämfört med att köpa en ny för det tredubbla. Dessutom en riktigt bra bräda, både för nybörjare och mer erfarna. Den ser också snygg ut på bild:-).🤙

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grejer från 90-talet – håller det fortfarande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.